Ofte stillede spørgsmål til FBS-udbuddet
Nedenfor finder du en række spørgsmål og svar vedr. det kommende udbud af Fælles Bibliotekssystem (FBS) målrettet brugerne.
Tidsplan
Hvad er tidsplanen for FBS 2.0?
Vi kunne den 22. august 2025 meddele kommunerne, at afklaringsfasen for det nye Fælles Bibliotekssystem (FBS 2.0) er afsluttet i samarbejde med Systematic.
I den forbindelse er der lagt en overordnet tidsplan for projektet med vigtige milepæle:
- FBS 1.0 overgår endeligt til FBS 2.0 (go-live): Den 28. januar 2027 (denne dato gælder for alle kommuner samt Sydslesvig).
- Udrulnings- og implementeringsaktiviteter: Opstart i januar 2026. Udrulning og implementering af FBS 2.0 foregår i én udrulningsbølge. Det betyder, at alle kommuner og Sydslesvig følger den samme tidsplan for implementering af FBS 2.0.
- Uddannelse i FBS 2.0: Opstart i 2. halvår 2026.
- Brugerinvolvering: FBS-faggruppen deltager i brugertests ved delleverancer. Implementeringsarbejdsgruppen deltager i review af uddannelses- og implementeringsmaterialer.
Læs den fulde nyhed her.
Hvorfor tager vi ikke den nye løsning i brug, når nu det er den nuværende leverandør, Systematic, der har vundet kontrakten?
Selvom det er Systematic, der har vundet kontrakten, så er det ikke ”bare” 1:1 med den løsning, der findes i dag. KOMBIT har stillet en del nye krav til løsningen, som vil udvide funktionaliteten ift. den nuværende. Der skal tilpasses og udvikles nyt i henhold til de krav.
Væsentlige nye ting:
- Ny brugergrænseflade
- En række nye integrationer, fx FK Adgangsstyring og FBI API
- Delegering af materialevalg
- Automatisering af opsætninger
Økonomi
Reduceret borgerpris jf. tilslutningsaftalen for FBS 2.0
I den underskrevne tilslutningsaftale for FBS 2.0 var den udmeldte borgerpris fastsat til kr. 6,00. Med den nu fastlagte tidsplan og et overblik over den samlede økonomi for FBS 2.0 er det muligt at reducere borgerprisen fra kr. 6,00 til kr. 5,00 med virkning pr. 1. januar 2026. Den nye pris gælder for både FBS 1.0 og FBS 2.0.
Prisjusteringen afspejler blandt andet, at etableringsudgifterne af FBS 1.0 nu er afdraget, der kun vil ske begrænset videreudvikling af FBS 1.0, samtidig med at konkurrenceudsættelsen har givet os et præcist billede af de økonomiske rammer for FBS 2.0.
Fra 1. januar 2026 vil borgerprisen for FBS 1.0 – og fremadrettet for FBS 2.0 – blive beregnet ud fra det faktiske antal borgere i kommunen. Det samlede borgertal fastsættes én gang årligt på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse pr. 1. januar.
Alle kommuner vil dermed opleve et fald i deres udgifter til Fælles Bibliotekssystem fra den 1. januar 2026.
Metode
Hvilke kommunale arbejdsgrupper er etableret i forbindelse med FBS 2.0?
Involvering af brugere er en central del af projektet i forbindelse med udvikling og implementering af FBS 2.0. Projektet har to kommunale arbejdsgrupper hhv. FBS-faggruppen og implementeringsarbejdsgruppen.
FBS-faggruppen har fokus på afklarings- og testaktiviteter, fx afklaring og test af funktionalitet og navigation i systemet.
Implementeringsarbejdsgruppen har fokus på implementerings- og uddannelsesaktiviteter, fx kvalitetssikring af materialer og aktiviteter til implementering og uddannelse.
Arkitektur
Hvad betyder det, at I hjemtager BLS-snitfladen (tidligere kaldet IMS)?
Ved at hjemtage BLS-snitfladen, gøre den generisk og basere den på FBS 2.0's datamodel, har vi mulighed for at stille integrationen til rådighed for alle aktuelle logistik-leverandører.
Hvornår er BLS-snitfladespecifikationen klar, og hvor kan jeg finde den?
KOMBIT har i samarbejde med Systematic udarbejdet BLS-snitfladespecifikationen, som bliver den fremtidige snitflade i FBS 2.0 til intelligent materialestyring. Du finder snitfladespecifikationen her.
Vær opmærksom på, at der kan komme løbende opdateringer frem til go-live for FBS 2.0 den 28. januar 2027.
Funktionalitet og design
Hvad er forskellen fra det bibliotekssystem, vi har i dag?
Vil vi kunne benytte FBS i offline tilstand, når det bliver webbaseret?
Ja, det vil være muligt at bruge Cicero Mobile i offline tilstand.
Kan vi selv vælge, om vi vil have lys eller mørk skærm?
Ja, brugeren kan vælge mellem en lys og en mørk tilstand.
Vil der blive tastaturgenveje til funktioner, når det er webbaseret?
Ja, der vil være tastaturgenveje. Cicero Mobile er bygget til at brugeren kan arbejde via tastaturet.
Kan pluklister både ses online og printes?
Pluklister kan både printes og håndteres digitalt.
Vil det blive muligt at tilpasse løsningen lokalt, fx ift. adgang til funktionaliteter?
Ja, det er muligt at konfigurere hvilke dele af løsningen den enkelte bruger kan se/har adgang til.
Vil vi kunne tilgå FBS via Chromebook?
Ja, Cicero Mobile kan tilgås via en Chromebook. Cicero Mobile kan tilgås via en browser og fungerer på både Chromebooks, Windows og Apple computere, tablets, osv.
Er der forandringer ift. debitorintegrationen?
Faktura- og Finansintegration, som begge er en del fælleskommunal økonomiintegrationer, er nye. Debitorintegrationen bliver opdateret.
Vil vi fortsat have adgang til statistik?
I vil fortsat have adgang til Cicero Explore samt adgang til statistik på bibliografiske poster direkte i Cicero.
Kan skolerne stadig tilgå en selvbetjeningsløsning?
Ja, skolerne vil få mulighed for at anvende Cicero Slide som selvbetjeningsløsning og Cicero Surf til formidling og booking af materialer.
Hvilket søgesprog skal anvendes i systemet?
DBC's Complex Search.
Bevares vores nuværende opstillingsstruktur inkl. delopstillinger, som den er sat op/registreret i dag?
Ja, den nuværende opstillingsstruktur bevares, som den er i dag.
Bevares vores nuværende indstillinger i Cicero Mobile?
Hvis I allerede har adgang til Cicero Mobile i dag, kan I godt tage det i brug med det samme. Indstillinger, som I laver nu, vil som udgangspunkt ikke blive ændret ved implementering.
Vil generelle data bliver overført direkte eller skal der laves datavask?
Cicero LMS og Cicero Mobile benytter samme database, så data og diverse opsætninger vil fortsat eksistere, som I kender dem.
Hvorfor bliver katalogiseringsklienten ikke en del af FBS 2.0?
DBC har stor ekspertise inden for katalogiseringsregler og varetager i dag nationalbibliografien. De vil hurtigt kunne foretage omstillingen til RDA.
DBC har moderniseret deres katalogiseringsklient og har i den forbindelse tilbudt, at FBI kan få udviklet en simplere klient, der vil kunne benyttes af alle biblioteker - også biblioteker, der ikke anvender FBS.
Katalogisering vil derfor forgå i DBC's katalogiseringsklient i stedet for i et katalogiseringsmodul i FBS 2.0.
DBC har allerede releaset katalogiseringsklienten FBIKat, og den vil kunne bruges sideløbende med katalogiseringsklienten i FBS.
Hvorfor kommer der ikke betalingsfunktionalitet i FBS 2.0?
Det er meget omkostningstungt at udvikle debitorfunktionalitet, herunder betalingsfunktionalitet, i et fagsystem som bibliotekssystemet, og afstemning mv. i det nuværende FBS har altid være en manuel proces.
Da alle kommuner allerede har et debitorsystem, giver det størst værdi for pengene at anvende de mange funktioner et debitorsystem allerede tilbyder: Rykkerprocesser, påmindelser, fakturaer og integration til gældsstyrelsens indrivelsessystem PSRM. Dette kan sikres via debitorintegrationen i den fælleskommunale infrastruktur. Desuden sikrer integration til økonomisystem og debitorsystem, at der i kommunen er et samlet overblik over mellemværende.
Debitorintegrationen sørger ligeledes for, at kommunerne bliver PSRM-compliant.
Vil skolebiblioteker fortsat være individuelle filialer under ét agency?
Der vil ikke blive ændret på agency strukturerne.
Hvornår lukkes Cicero LMS ned?
I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.
Hvis man ikke har købt adgangtil Cicero Mobile i dag hvad gør man så?
I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.
Implementering
Hvem modtager aktuel information om FBS 2.0?
I forbindelse med kommunikation anvender projektet de kontaktoplysninger, som er oplyst i KLIKs rollegalleri for FBS – Fælles Bibliotekssystem.
Når projektet udsender mails med aktuel information om FBS 2.0 (fx invitation til møder), sender vi til de personer, der er tildelt rollerne FBS faglig leder (bibliotekschef og skolechef) og FBS systemansvarlig (folkebibliotek og pædagogisk læringscenter) i KLIK. Det betyder, at det er de personer, der er tildelt den aktuelle rolle i KLIK, der modtager information.
Hvis I ikke allerede har tjekket, at kontaktoplysningerne på rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig er opdateret i KLIK, så er det en god ide at gøre, så de rigtige personer i jeres kommune modtager aktuel information om FBS 2.0. Hvis kontaktoplysninger på en rolle skal opdateres i KLIK, er det KLIK-administratoren i jeres kommune, som kan hjælpe og I skal kontakte. Hvis I er i tvivl om, hvem KLIK-administratoren er i jeres kommune, kan I kontakte bibsys@kombit.dk.
Rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig vil modtage information frem til, at det bliver aktuelt, at I skal udpege en projektleder for FBS 2.0. Når KOMBIT giver besked om, at I skal udpege en projektleder, vil denne person fremadrettet være KOMBITs/leverandørens primære kontaktperson i jeres kommune under implementeringen af FBS 2.0. Projektlederrollen er dog ikke aktuel endnu, og derfor kan I heller ikke finde rollen i KLIK på nuværende tidspunkt.
Hvordan bliver uddannelsen tilrettelagt?
Der bliver stillet en række materialer og aktiviteter (inkl. uddannelse) til rådighed for alle kommuner, der skal understøtte den gode implementering og ibrugtagning af FBS 2.0. Der vil blive afviklet superbrugerundervisning og systemadministratorundervisning.
Vi melder mere information ud om uddannelsen, når denne del nærmer sig.
Hvornår begynder implementeringsaktiviteterne?
Opstart i januar 2026. Udrulning og implementering af FBS 2.0 foregår i én udrulningsbølge. Det betyder, at alle kommuner og Sydslesvig følger den samme tidsplan for implementering af FBS 2.0.
Lovmedholdelighed
Hvor bliver databehandleraftalerne håndteret?
Databehandleraftalerne skal indgås mellem kommunerne og KOMBIT og er dermed ikke noget der bliver håndteret af det fælleskommunale databehandlersekretariat. KOMBIT har i samarbejde med det fælleskommunale databehandlersekretariat udarbejdet en ny standard skabelon, som vil blive anvendt i forbindelse med dette, så på den måde har de været involveret.
