Ofte stillede spørgsmål til FBS-udbuddet
Nedenfor finder du en række spørgsmål og svar vedr. det kommende udbud af Fælles Bibliotekssystem (FBS) målrettet brugerne.
Tidsplan
Hvad er tidsplanen for FBS 2.0?
Vi kunne den 22. august 2025 meddele kommunerne, at afklaringsfasen for det nye Fælles Bibliotekssystem (FBS 2.0) er afsluttet i samarbejde med Systematic.
I den forbindelse er der lagt en overordnet tidsplan for projektet med vigtige milepæle:
- FBS 1.0 overgår endeligt til FBS 2.0 (go-live): Den 28. januar 2027 (denne dato gælder for alle kommuner samt Sydslesvig).
- Udrulnings- og implementeringsaktiviteter: Opstart i januar 2026. Udrulning og implementering af FBS 2.0 foregår i én udrulningsbølge. Det betyder, at alle kommuner og Sydslesvig følger den samme tidsplan for implementering af FBS 2.0.
- Uddannelse i FBS 2.0: Opstart i 2. halvår 2026.
- Brugerinvolvering: FBS-faggruppen deltager i brugertests ved delleverancer. Implementeringsarbejdsgruppen deltager i review af uddannelses- og implementeringsmaterialer.
Læs den fulde nyhed her.
Hvorfor tager vi ikke den nye løsning i brug, når nu det er den nuværende leverandør, Systematic, der har vundet kontrakten?
Selvom det er Systematic, der har vundet kontrakten, så er det ikke ”bare” 1:1 med den løsning, der findes i dag. KOMBIT har stillet en del nye krav til løsningen, som vil udvide funktionaliteten ift. den nuværende. Der skal tilpasses og udvikles nyt i henhold til de krav.
Væsentlige nye ting:
- Ny brugergrænseflade
- En række nye integrationer, fx FK Adgangsstyring og FBI API
- Delegering af materialevalg
- Automatisering af opsætninger
Økonomi
Reduceret borgerpris jf. tilslutningsaftalen for FBS 2.0
I den underskrevne tilslutningsaftale for FBS 2.0 var den udmeldte borgerpris fastsat til kr. 6,00. Med den nu fastlagte tidsplan og et overblik over den samlede økonomi for FBS 2.0 er det muligt at reducere borgerprisen fra kr. 6,00 til kr. 5,00 med virkning pr. 1. januar 2026. Den nye pris gælder for både FBS 1.0 og FBS 2.0.
Prisjusteringen afspejler blandt andet, at etableringsudgifterne af FBS 1.0 nu er afdraget, der kun vil ske begrænset videreudvikling af FBS 1.0, samtidig med at konkurrenceudsættelsen har givet os et præcist billede af de økonomiske rammer for FBS 2.0.
Fra 1. januar 2026 vil borgerprisen for FBS 1.0 – og fremadrettet for FBS 2.0 – blive beregnet ud fra det faktiske antal borgere i kommunen. Det samlede borgertal fastsættes én gang årligt på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse pr. 1. januar.
Alle kommuner vil dermed opleve et fald i deres udgifter til Fælles Bibliotekssystem fra den 1. januar 2026.
Metode
Hvilke kommunale arbejdsgrupper er etableret i forbindelse med FBS 2.0?
Involvering af brugere er en central del af projektet i forbindelse med udvikling og implementering af FBS 2.0. Projektet har to kommunale arbejdsgrupper hhv. FBS-faggruppen og implementeringsarbejdsgruppen.
FBS-faggruppen har fokus på afklarings- og testaktiviteter, fx afklaring og test af funktionalitet og navigation i systemet.
Implementeringsarbejdsgruppen har fokus på implementerings- og uddannelsesaktiviteter, fx kvalitetssikring af materialer og aktiviteter til implementering og uddannelse.
Hvem er med til at brugerteste FBS 2.0?
Der foretages brugertest af FBS 2.0, som faciliteres af Systematic og KOMBIT. FBS-faggruppen deltager som repræsentanter for bibliotekerne og sikrer, at brugerperspektivet indgår i testen. FBS-faggruppens medlemmer kommer fra bibliotekerne. Medlemmerne kan ses her.
Arkitektur
Hvilke snitflader hjemtager KOMBIT?
KOMBIT hjemtager – og har dermed ejerskab over – de snitflader, som Cicero udstiller til brug for andre systemer. Det omfatter:
- BLS (Bibliotekernes Logistik Systemer)
- FBS API (Fælles Bibliotekssystem API)
- Fælleskommunale snitflader
Hvad betyder det, at I hjemtager BLS-snitfladen (tidligere kaldet IMS)?
Ved at hjemtage BLS-snitfladen, gøre den generisk og basere den på FBS 2.0's datamodel, har vi mulighed for at stille integrationen til rådighed for alle aktuelle logistik-leverandører.
Hvornår er BLS-snitfladespecifikationen klar, og hvor kan jeg finde den?
KOMBIT har i samarbejde med Systematic udarbejdet BLS-snitfladespecifikationen, som bliver den fremtidige snitflade i FBS 2.0 til intelligent materialestyring. Du finder snitfladespecifikationen her.
Vær opmærksom på, at der kan komme løbende opdateringer frem til go-live for FBS 2.0 den 28. januar 2027.
Funktionalitet og design
Hvad er forskellen fra det bibliotekssystem, vi har i dag?
Hvordan anvendes RDA og autoritetsregistre i FBS 2.0?
FBS 2.0 er integreret med FBI API. Det betyder, at Complex Search anvendes til søgning af bibliografiske poster (manifestationer) i FBI Databrønd, og katalogisering sker i FBIkat. Når DBC implementerer RDA og autoritetsregistre, vil FBS 2.0 automatisk understøtte disse standarder via integrationen til FBI API. Det giver bibliotekerne og brugerne adgang til mere ensartede og kvalitetskontrollerede data.
Vil generelle data bliver overført direkte eller skal der laves datavask?
Datavask er altid en god idé, men den er ikke nødvendig i forbindelse med implementeringen af FBS 2.0, da data ikke skal konverteres fra et system til et andet. Cicero LMS og Cicero Mobile benytter samme database, så data og diverse opsætninger vil fortsat eksistere, som I kender dem. Hvis der bliver behov for datavask i forbindelse med RDA-implementeringen, vil det ske i FBI-regi, og bibliotekerne vil blive informeret, når det bliver aktuelt.
Vil vi kunne benytte FBS i offline tilstand, når det bliver webbaseret?
Ja, det vil være muligt at bruge Cicero Mobile i offline tilstand.
Kan vi selv vælge, om vi vil have lys eller mørk skærm?
Ja, brugeren kan vælge mellem en lys og en mørk tilstand.
Vil der blive tastaturgenveje til funktioner, når det er webbaseret?
Ja, der vil være tastaturgenveje. Cicero Mobile er bygget til at brugeren kan arbejde via tastaturet.
Kan pluklister både ses online og printes?
Pluklister kan både printes og håndteres digitalt.
Vil det blive muligt at tilpasse løsningen lokalt, fx ift. adgang til funktionaliteter?
Ja, det er muligt at konfigurere hvilke dele af løsningen den enkelte bruger kan se/har adgang til.
Vil vi kunne tilgå FBS via Chromebook?
Ja, Cicero Mobile kan tilgås via en Chromebook. Cicero Mobile kan tilgås via en browser og fungerer på både Chromebooks, Windows og Apple computere, tablets, osv.
Er der forandringer ift. debitorintegrationen, og overføres den nuværende opsætning?
Faktura- og Finansintegration, som begge er en del fælleskommunal økonomiintegrationer, er nye. Debitorintegrationen bliver opdateret.
Der hvor det er muligt, vil den opsætning, der findes i FBS 1.0, blive videreført. For den nye finansintegration og den opdaterede fakturaintegration kan der dog komme ændringer.
Vil vi fortsat have adgang til statistik?
I vil fortsat have adgang til Cicero Explore samt adgang til statistik på bibliografiske poster direkte i Cicero.
Kan skolerne stadig tilgå en selvbetjeningsløsning?
Ja, skolerne vil få mulighed for at anvende Cicero Slide som selvbetjeningsløsning og Cicero Surf til formidling og booking af materialer.
Hvilket søgesprog skal anvendes i systemet?
DBC's Complex Search.
Bevares vores nuværende opstillingsstruktur inkl. delopstillinger, som den er sat op/registreret i dag?
Ja, den nuværende opstillingsstruktur bevares, som den er i dag.
Bevares vores nuværende indstillinger i Cicero Mobile?
Hvis I allerede har adgang til Cicero Mobile i dag, kan I godt tage det i brug med det samme. Indstillinger, som I laver nu, vil som udgangspunkt ikke blive ændret ved implementering.
Hvorfor bliver katalogiseringsklienten ikke en del af FBS 2.0?
DBC har stor ekspertise inden for katalogiseringsregler og varetager i dag nationalbibliografien. De vil hurtigt kunne foretage omstillingen til RDA.
DBC har moderniseret deres katalogiseringsklient og har i den forbindelse tilbudt, at FBI kan få udviklet en simplere klient, der vil kunne benyttes af alle biblioteker - også biblioteker, der ikke anvender FBS.
Katalogisering vil derfor forgå i DBC's katalogiseringsklient i stedet for i et katalogiseringsmodul i FBS 2.0.
DBC har allerede releaset katalogiseringsklienten FBIKat, og den vil kunne bruges sideløbende med katalogiseringsklienten i FBS.
Hvorfor kommer der ikke betalingsfunktionalitet i FBS 2.0?
Det er meget omkostningstungt at udvikle debitorfunktionalitet, herunder betalingsfunktionalitet, i et fagsystem som bibliotekssystemet, og afstemning mv. i det nuværende FBS har altid være en manuel proces.
Da alle kommuner allerede har et debitorsystem, giver det størst værdi for pengene at anvende de mange funktioner et debitorsystem allerede tilbyder: Rykkerprocesser, påmindelser, fakturaer og integration til gældsstyrelsens indrivelsessystem PSRM. Dette kan sikres via debitorintegrationen i den fælleskommunale infrastruktur. Desuden sikrer integration til økonomisystem og debitorsystem, at der i kommunen er et samlet overblik over mellemværende.
Debitorintegrationen sørger ligeledes for, at kommunerne bliver PSRM-compliant.
Vil skolebiblioteker fortsat være individuelle filialer under ét agency?
Der vil ikke blive ændret på agency strukturerne.
Hvornår lukkes Cicero LMS ned?
I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.
Ved go-live den 28. januar 2027 overgår alle kommuner til at anvende FBS 2.0 (Cicero Mobile). Såfremt der mod forventning skulle opstå kritiske tekniske problemer ifm. med idriftsættelsen, vil der være mulighed for fallback til den nuværende klient (Cicero LMS).
Hvis man ikke har købt adgangtil Cicero Mobile i dag hvad gør man så?
I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.
Kan FBS 2.0 sende saldoopgørelse til økonomisk ansvarlig i stedet for til barnet?
Ja, det bliver muligt at konfigurere, at saldoopgørelsen sendes til den økonomisk ansvarlige, hvis låneren har en registreret økonomisk ansvarlig.
Gemmes brugerens indstillinger på login eller på pc?
Brugerens indstillinger gemmes på browserniveau for det enkelte Windows-login. Hvis flere medarbejdere bruger samme computer, men hver har sit eget Windows-login, kan de have forskellige indstillinger i Cicero Mobile.
Bliver indstillinger gemt i cookies?
Ja, indstillinger, der skal gælde for den enkelte enhed, gemmes via cookies i browseren. Hvis cookies slettes, forsvinder indstillingerne, og de skal opsættes igen.
Bliver det muligt at skifte sprog i FBS 2.0 uden at ændre sproget i webbrowseren?
Nej. Sproget i Cicero Mobile er baseret på browsersproget. Det er ikke en del af FBS 2.0 at ændre denne funktionalitet.
Implementering
Hvem modtager aktuel information om FBS 2.0?
I forbindelse med kommunikation anvender projektet de kontaktoplysninger, som er oplyst i KLIKs rollegalleri for FBS – Fælles Bibliotekssystem.
Når projektet udsender mails med aktuel information om FBS 2.0 (fx invitation til møder), sender vi til de personer, der er tildelt rollerne FBS faglig leder (bibliotekschef og skolechef) og FBS systemansvarlig (folkebibliotek og pædagogisk læringscenter) i KLIK. Det betyder, at det er de personer, der er tildelt den aktuelle rolle i KLIK, der modtager information.
Hvis I ikke allerede har tjekket, at kontaktoplysningerne på rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig er opdateret i KLIK, så er det en god ide at gøre, så de rigtige personer i jeres kommune modtager aktuel information om FBS 2.0. Hvis kontaktoplysninger på en rolle skal opdateres i KLIK, er det KLIK-administratoren i jeres kommune, som kan hjælpe og I skal kontakte. Hvis I er i tvivl om, hvem KLIK-administratoren er i jeres kommune, kan I kontakte bibsys@kombit.dk.
Rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig vil modtage information frem til, at det bliver aktuelt, at I skal udpege en projektleder for FBS 2.0. Når KOMBIT giver besked om, at I skal udpege en projektleder, vil denne person fremadrettet være KOMBITs/leverandørens primære kontaktperson i jeres kommune under implementeringen af FBS 2.0. Projektlederrollen er dog ikke aktuel endnu, og derfor kan I heller ikke finde rollen i KLIK på nuværende tidspunkt.
Om KLIK - et opgavestyringsværktøj
KLIK er et opgavestyringsværktøj, som KOMBIT anvender til implementering af KOMBITs digitale løsninger. Det bruges ofte også, når systemet er i drift. Læs mere her.
Hvordan bliver uddannelsen tilrettelagt?
Der bliver stillet en række materialer og aktiviteter (inkl. uddannelse) til rådighed for alle kommuner, der skal understøtte den gode implementering og ibrugtagning af FBS 2.0. Der vil blive afviklet superbrugerundervisning og systemadministratorundervisning.
Vi melder mere information ud om uddannelsen, når denne del nærmer sig.
Hvornår begynder implementeringsaktiviteterne?
Opstart i januar 2026. Udrulning og implementering af FBS 2.0 foregår i én udrulningsbølge. Det betyder, at alle kommuner og Sydslesvig følger den samme tidsplan for implementering af FBS 2.0.
Får kommunerne konkrete datoer for uddannelse i skoleregi?
Nej. I KLIK-opgaven, som omhandler uddannelse, fremgår det, hvornår superbrugerne skal uddannes. Uddannelsen af superbrugere sker i efteråret 2026 og dækker alt relevant om FBS 2.0. Der skelnes ikke mellem, om superbrugerne kommer fra folke- eller skolebiblioteker. Efter uddannelsen er det kommunernes ansvar at planlægge og gennemføre undervisning af slutbrugere i skoleregi.
Er der et maksimum antal superbrugere pr. kommune?
Nej, der er ikke et maksimum antal superbrugere pr. kommune. Et godt udgangspunkt er to superbrugere til folkebibliotekerne og to til skolebibliotekerne – altså i alt fire superbrugere pr. kommune (afhængigt af kommunens størrelse). Superbrugerne får bl.a. opgaven med at undervise slutbrugere i kommunen og hjælpe kolleger med FBS 2.0 fremadrettet.
Skal kommunerne udpege en fælles projektleder for folkebibliotek og PLC på skolerne?
Ja. Kommunen skal udpege én fælles projektleder, som dækker både folkebibliotek og PLC. Denne projektleder indmeldes i kommunens rollegalleri i KLIK og får bl.a. ansvar for at følge opgaverne til dørs og markere disse ’fuldført’ i KLIK. Hvis kommunen derudover udpeger interne projektledere, er det helt fint, men i KLIK skal der kun indberettes én projektleder, som fungerer som SPOC (Single Point of Contact) over for KOMBIT og Systematic.
Vil der være udarbejdet materiale til brug i undervisningen af slutbrugerne, så superbrugerne ikke skal lave alt selv?
Ja. Systematic udarbejder undervisningsmateriale til uddannelse af superbrugerne. Dette materiale vil efterfølgende være tilgængeligt for kommunerne som støtte til superbrugernes undervisning af slutbrugerne. Der bliver udarbejdet undervisningsmateriale, vejledninger og videoer, som står til rådighed. Kommunerne er velkomne til at tilpasse materialet, så det passer til lokale behov.
Får vi flere supportberettigede brugere end nu?
Som udgangspunkt har I det samme antal supportberettigede brugere, som I har i dag. Hvis I har behov for at justere antallet, er I velkomne til at kontakte os via mail bibsys@kombit.dk, så vi kan drøfte mulighederne.
Lukkes den eksisterende Cicero-løsning ned samme dag som go-live, eller vil der være mulighed for fall back til Cicero, hvis der opstår problemer med Cicero Mobile?
Ved go-live den 28. januar 2027 overgår alle kommuner til at anvende FBS 2.0 (Cicero Mobile). Såfremt der mod forventning skulle opstå kritiske tekniske problemer ifm. med idriftsættelsen, vil der være mulighed for fallback til den nuværende klient (Cicero LMS).
Kan man sikre, at kommunens centrale itafdeling er supportberettiget hos Systematic?
Det er kommunen selv, der udpeger og indberetter supportberettigede brugere i KLIK. Kommunen har derfor ansvaret for, hvem der tildeles denne rolle.
Hvor i landet bliver superbrugerundervisningen afholdt?
Superbrugerundervisningen afholdes fysisk på en lokation i hver region. Kommunernes superbrugere deltager i undervisningen i den region, som kommunen tilhører.
Lovmedholdelighed
Hvor og hvornår bliver databehandleraftalerne håndteret?
Databehandleraftalerne skal indgås mellem kommunerne og KOMBIT og håndteres derfor ikke af det fælleskommunale databehandlersekretariat. KOMBIT har i samarbejde med det fælleskommunale databehandlersekretariat udarbejdet en ny standard skabelon, som vil blive anvendt i forbindelse med dette, så på den måde har de været involveret.
KOMBIT indgår først databehandleraftale for Cicero Mobile, når KOMBIT har ansvaret for løsningen. Det sker i forbindelse med idriftsættelsen af FBS 2.0-løsningen.
