FAQ for brugere af FBS

Ofte stillede spørgsmål til FBS-udbuddet

Nedenfor finder du en række spørgsmål og svar vedr. det kommende udbud af Fælles Bibliotekssystem (FBS) målrettet brugerne.

Tidsplan

Vi kunne den 22. august 2025 meddele kommunerne, at afklaringsfasen for det nye Fælles Bibliotekssystem (FBS 2.0) er afsluttet i samarbejde med Systematic. 

I den forbindelse er der lagt en overordnet tidsplan for projektet med vigtige milepæle: 

  • FBS 1.0 overgår endeligt til FBS 2.0 (go-live): Den 28. januar 2027 (denne dato gælder for alle kommuner samt Sydslesvig).
  • Udrulnings- og implementeringsaktiviteter: Opstart i januar 2026. Udrulning og implementering af FBS 2.0 foregår i én udrulningsbølge. Det betyder, at alle kommuner og Sydslesvig følger den samme tidsplan for implementering af FBS 2.0.
  • Uddannelse i FBS 2.0: Opstart i 2. halvår 2026.
  • Brugerinvolvering: FBS-faggruppen deltager i brugertests ved delleverancer. Implementeringsarbejdsgruppen deltager i review af uddannelses- og implementeringsmaterialer. 

Læs den fulde nyhed her.

Selvom det er Systematic, der har vundet kontrakten, så er det ikke ”bare” 1:1 med den løsning, der findes i dag. KOMBIT har stillet en del nye krav til løsningen, som vil udvide funktionaliteten ift. den nuværende. Der skal tilpasses og udvikles nyt i henhold til de krav.

Væsentlige nye ting:

  • Ny brugergrænseflade
  • En række nye integrationer, fx FK Adgangsstyring og FBI API
  • Delegering af materialevalg
  • Automatisering af opsætninger

Økonomi

I den underskrevne tilslutningsaftale for FBS 2.0 var den udmeldte borgerpris fastsat til kr. 6,00. Med den nu fastlagte tidsplan og et overblik over den samlede økonomi for FBS 2.0 er det muligt at reducere borgerprisen fra kr. 6,00 til kr. 5,00 med virkning pr. 1. januar 2026. Den nye pris gælder for både FBS 1.0 og FBS 2.0.

Prisjusteringen afspejler blandt andet, at etableringsudgifterne af FBS 1.0 nu er afdraget, der kun vil ske begrænset videreudvikling af FBS 1.0, samtidig med at konkurrenceudsættelsen har givet os et præcist billede af de økonomiske rammer for FBS 2.0.

Fra 1. januar 2026 vil borgerprisen for FBS 1.0 – og fremadrettet for FBS 2.0 – blive beregnet ud fra det faktiske antal borgere i kommunen. Det samlede borgertal fastsættes én gang årligt på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse pr. 1. januar.

Alle kommuner vil dermed opleve et fald i deres udgifter til Fælles Bibliotekssystem fra den 1. januar 2026.

Metode

Involvering af brugere er en central del af projektet i forbindelse med udvikling og implementering af FBS 2.0. Projektet har to kommunale arbejdsgrupper hhv. FBS-faggruppen og implementeringsarbejdsgruppen.

FBS-faggruppen har fokus på afklarings- og testaktiviteter, fx afklaring og test af funktionalitet og navigation i systemet.

Implementeringsarbejdsgruppen har fokus på implementerings- og uddannelsesaktiviteter, fx kvalitetssikring af materialer og aktiviteter til implementering og uddannelse.

Der foretages brugertest af FBS 2.0, som faciliteres af Systematic og KOMBIT. FBS-faggruppen deltager som repræsentanter for bibliotekerne og sikrer, at brugerperspektivet indgår i testen. FBS-faggruppens medlemmer kommer fra bibliotekerne. Medlemmerne kan ses her.

Arkitektur

KOMBIT hjemtager – og har dermed ejerskab over – de snitflader, som Cicero udstiller til brug for andre systemer. Det omfatter:  

  • BLS (Bibliotekernes Logistik Systemer) 
  • FBS API (Fælles Bibliotekssystem API) 
  • Fælleskommunale snitflader 

Ved at hjemtage BLS-snitfladen, gøre den generisk og basere den på FBS 2.0's datamodel, har vi mulighed for at stille integrationen til rådighed for alle aktuelle logistik-leverandører.

KOMBIT har i samarbejde med Systematic udarbejdet BLS-snitfladespecifikationen, som bliver den fremtidige snitflade i FBS 2.0 til intelligent materialestyring. Du finder snitfladespecifikationen her

Vær opmærksom på, at der kan komme løbende opdateringer frem til go-live for FBS 2.0 den 28. januar 2027. 

Funktionalitet og design

FBS 2.0 er integreret med FBI API. Det betyder, at Complex Search anvendes til søgning af bibliografiske poster (manifestationer) i FBI Databrønd, og katalogisering sker i FBIkat. Når DBC implementerer RDA og autoritetsregistre, vil FBS 2.0 automatisk understøtte disse standarder via integrationen til FBI API. Det giver bibliotekerne og brugerne adgang til mere ensartede og kvalitetskontrollerede data. 

Datavask er altid en god idé, men den er ikke nødvendig i forbindelse med implementeringen af FBS 2.0, da data ikke skal konverteres fra et system til et andet. Cicero LMS og Cicero Mobile benytter samme database, så data og diverse opsætninger vil fortsat eksistere, som I kender dem. Hvis der bliver behov for datavask i forbindelse med RDA-implementeringen, vil det ske i FBI-regi, og bibliotekerne vil blive informeret, når det bliver aktuelt. 

Ja, det vil være muligt at bruge Cicero Mobile i offline tilstand.

Ja, brugeren kan vælge mellem en lys og en mørk tilstand.

Ja, der vil være tastaturgenveje. Cicero Mobile er bygget til at brugeren kan arbejde via tastaturet.

Pluklister kan både printes og håndteres digitalt.

Ja, det er muligt at konfigurere hvilke dele af løsningen den enkelte bruger kan se/har adgang til.

Ja, Cicero Mobile kan tilgås via en Chromebook. Cicero Mobile kan tilgås via en browser og fungerer på både Chromebooks, Windows og Apple computere, tablets, osv.

Faktura- og Finansintegration, som begge er en del fælleskommunal økonomiintegrationer, er nye. Debitorintegrationen bliver opdateret.

Der hvor det er muligt, vil den opsætning, der findes i FBS 1.0, blive videreført. For den nye finansintegration og den opdaterede fakturaintegration kan der dog komme ændringer. 

I vil fortsat have adgang til Cicero Explore samt adgang til statistik på bibliografiske poster direkte i Cicero.

Ja, skolerne vil få mulighed for at anvende Cicero Slide som selvbetjeningsløsning og Cicero Surf til formidling og booking af materialer.

DBC's Complex Search.

Ja, den nuværende opstillingsstruktur bevares, som den er i dag.

Hvis I allerede har adgang til Cicero Mobile i dag, kan I godt tage det i brug med det samme. Indstillinger, som I laver nu, vil som udgangspunkt ikke blive ændret ved implementering.

DBC har stor ekspertise inden for katalogiseringsregler og varetager i dag nationalbibliografien. De vil hurtigt kunne foretage omstillingen til RDA.

DBC har moderniseret deres katalogiseringsklient og har i den forbindelse tilbudt, at FBI kan få udviklet en simplere klient, der vil kunne benyttes af alle biblioteker - også biblioteker, der ikke anvender FBS.

Katalogisering vil derfor forgå i DBC's katalogiseringsklient i stedet for i et katalogiseringsmodul i FBS 2.0.

DBC har allerede releaset katalogiseringsklienten FBIKat, og den vil kunne bruges sideløbende med katalogiseringsklienten i FBS.

Det er meget omkostningstungt at udvikle debitorfunktionalitet, herunder betalingsfunktionalitet, i et fagsystem som bibliotekssystemet, og afstemning mv. i det nuværende FBS har altid være en manuel proces.

Da alle kommuner allerede har et debitorsystem, giver det størst værdi for pengene at anvende de mange funktioner et debitorsystem allerede tilbyder: Rykkerprocesser, påmindelser, fakturaer og integration til gældsstyrelsens indrivelsessystem PSRM. Dette kan sikres via debitorintegrationen i den fælleskommunale infrastruktur. Desuden sikrer integration til økonomisystem og debitorsystem, at der i kommunen er et samlet overblik over mellemværende.

Debitorintegrationen sørger ligeledes for, at kommunerne bliver PSRM-compliant.

Der vil ikke blive ændret på agency strukturerne.

I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.

Ved go-live den 28. januar 2027 overgår alle kommuner til at anvende FBS 2.0 (Cicero Mobile). Såfremt der mod forventning skulle opstå kritiske tekniske problemer ifm. med idriftsættelsen, vil der være mulighed for fallback til den nuværende klient (Cicero LMS). 

I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.

Ja, det bliver muligt at konfigurere, at saldoopgørelsen sendes til den økonomisk ansvarlige, hvis låneren har en registreret økonomisk ansvarlig. 

Brugerens indstillinger gemmes på browserniveau for det enkelte Windows-login. Hvis flere medarbejdere bruger samme computer, men hver har sit eget Windows-login, kan de have forskellige indstillinger i Cicero Mobile. 

Ja, indstillinger, der skal gælde for den enkelte enhed, gemmes via cookies i browseren. Hvis cookies slettes, forsvinder indstillingerne, og de skal opsættes igen. 

Nej. Sproget i Cicero Mobile er baseret på browsersproget. Det er ikke en del af FBS 2.0 at ændre denne funktionalitet. 

Implementering

I forbindelse med kommunikation anvender projektet de kontaktoplysninger, som er oplyst i KLIKs rollegalleri for FBS – Fælles Bibliotekssystem.

Når projektet udsender mails med aktuel information om FBS 2.0 (fx invitation til møder), sender vi til de personer, der er tildelt rollerne FBS faglig leder (bibliotekschef og skolechef) og FBS systemansvarlig (folkebibliotek og pædagogisk læringscenter) i KLIK. Det betyder, at det er de personer, der er tildelt den aktuelle rolle i KLIK, der modtager information.

Hvis I ikke allerede har tjekket, at kontaktoplysningerne på rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig er opdateret i KLIK, så er det en god ide at gøre, så de rigtige personer i jeres kommune modtager aktuel information om FBS 2.0. Hvis kontaktoplysninger på en rolle skal opdateres i KLIK, er det KLIK-administratoren i jeres kommune, som kan hjælpe og I skal kontakte. Hvis I er i tvivl om, hvem KLIK-administratoren er i jeres kommune, kan I kontakte bibsys@kombit.dk.

Rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig vil modtage information frem til, at det bliver aktuelt, at I skal udpege en projektleder for FBS 2.0. Når KOMBIT giver besked om, at I skal udpege en projektleder, vil denne person fremadrettet være KOMBITs/leverandørens primære kontaktperson i jeres kommune under implementeringen af FBS 2.0. Projektlederrollen er dog ikke aktuel endnu, og derfor kan I heller ikke finde rollen i KLIK på nuværende tidspunkt.

KLIK er et opgavestyringsværktøj, som KOMBIT anvender til implementering af KOMBITs digitale løsninger. Det bruges ofte også, når systemet er i drift. Læs mere her.

Der bliver stillet en række materialer og aktiviteter (inkl. uddannelse) til rådighed for alle kommuner, der skal understøtte den gode implementering og ibrugtagning af FBS 2.0. Der vil blive afviklet superbrugerundervisning og systemadministratorundervisning.

Vi melder mere information ud om uddannelsen, når denne del nærmer sig.

Opstart i januar 2026. Udrulning og implementering af FBS 2.0 foregår i én udrulningsbølge. Det betyder, at alle kommuner og Sydslesvig følger den samme tidsplan for implementering af FBS 2.0.

Nej. I KLIK-opgaven, som omhandler uddannelse, fremgår det, hvornår superbrugerne skal uddannes. Uddannelsen af superbrugere sker i efteråret 2026 og dækker alt relevant om FBS 2.0. Der skelnes ikke mellem, om superbrugerne kommer fra folke- eller skolebiblioteker. Efter uddannelsen er det kommunernes ansvar at planlægge og gennemføre undervisning af slutbrugere i skoleregi. 

Nej, der er ikke et maksimum antal superbrugere pr. kommune. Et godt udgangspunkt er to superbrugere til folkebibliotekerne og to til skolebibliotekerne – altså i alt fire superbrugere pr. kommune (afhængigt af kommunens størrelse). Superbrugerne får bl.a. opgaven med at undervise slutbrugere i kommunen og hjælpe kolleger med FBS 2.0 fremadrettet. 

Ja. Kommunen skal udpege én fælles projektleder, som dækker både folkebibliotek og PLC. Denne projektleder indmeldes i kommunens rollegalleri i KLIK og får bl.a. ansvar for at følge opgaverne til dørs og markere disse ’fuldført’ i KLIK. Hvis kommunen derudover udpeger interne projektledere, er det helt fint, men i KLIK skal der kun indberettes én projektleder, som fungerer som SPOC (Single Point of Contact) over for KOMBIT og Systematic. 

Ja. Systematic udarbejder undervisningsmateriale til uddannelse af superbrugerne. Dette materiale vil efterfølgende være tilgængeligt for kommunerne som støtte til superbrugernes undervisning af slutbrugerne. Der bliver udarbejdet undervisningsmateriale, vejledninger og videoer, som står til rådighed. Kommunerne er velkomne til at tilpasse materialet, så det passer til lokale behov. 

Som udgangspunkt har I det samme antal supportberettigede brugere, som I har i dag. Hvis I har behov for at justere antallet, er I velkomne til at kontakte os via mail bibsys@kombit.dk, så vi kan drøfte mulighederne. 

Ved go-live den 28. januar 2027 overgår alle kommuner til at anvende FBS 2.0 (Cicero Mobile). Såfremt der mod forventning skulle opstå kritiske tekniske problemer ifm. med idriftsættelsen, vil der være mulighed for fallback til den nuværende klient (Cicero LMS). 

Det er kommunen selv, der udpeger og indberetter supportberettigede brugere i KLIK. Kommunen har derfor ansvaret for, hvem der tildeles denne rolle. 

Superbrugerundervisningen afholdes fysisk på en lokation i hver region. Kommunernes superbrugere deltager i undervisningen i den region, som kommunen tilhører. 

Lovmedholdelighed

Databehandleraftalerne skal indgås mellem kommunerne og KOMBIT og håndteres derfor ikke af det fælleskommunale databehandlersekretariat. KOMBIT har i samarbejde med det fælleskommunale databehandlersekretariat udarbejdet en ny standard skabelon, som vil blive anvendt i forbindelse med dette, så på den måde har de været involveret.

KOMBIT indgår først databehandleraftale for Cicero Mobile, når KOMBIT har ansvaret for løsningen. Det sker i forbindelse med idriftsættelsen af FBS 2.0-løsningen. 

Yderligere information om FBS 2.0

Du kan abonnere på BDI’s nyhedsbrev (Bibliotekernes Data og It) via KOMBITs hjemmeside her.

Læs tidligere nyhedsbreve her.

Katrine von Feiesleben
Projektleder

Læs om udbudsprocessen her

Tilmeld dig nyheder om Bibliotekernes Data og It

Felter med (*) skal udfyldes