FAQ for brugere af FBS

Ofte stillede spørgsmål til FBS-udbuddet

Nedenfor finder du en række spørgsmål og svar vedr. det kommende udbud af Fælles Bibliotekssystem (FBS) målrettet brugerne.

Tidsplan

Selvom det er Systematic, der har vundet kontrakten, så er det ikke ”bare” 1:1 med den løsning, der findes i dag. KOMBIT har stillet en del nye krav til løsningen, som vil udvide funktionaliteten ift. den nuværende. Der skal tilpasses og udvikles nyt i henhold til de krav.

Væsentlige nye ting:

  • Ny brugergrænseflade
  • En række nye integrationer, fx FK Adgangsstyring og FBI API
  • Delegering af materialevalg
  • Automatisering af opsætninger

Metode

Involvering af brugere er en central del af projektet i forbindelse med udvikling og implementering af FBS 2.0. Projektet har to kommunale arbejdsgrupper hhv. FBS-faggruppen og implementeringsarbejdsgruppen.

FBS-faggruppen har fokus på afklarings- og testaktiviteter, fx afklaring og test af funktionalitet og navigation i systemet.

Implementeringsarbejdsgruppen har fokus på implementerings- og uddannelsesaktiviteter, fx kvalitetssikring af materialer og aktiviteter til implementering og uddannelse.

Arkitektur

Ved at hjemtage BLS-integrationen, gøre den generisk og basere den på FBS 2.0's datamodel, har vi mulighed for at stille integrationen til rådighed for alle aktuelle logistik-leverandører.

Funktionalitet og design

Ja, det vil være muligt at bruge Cicero Mobile i offline tilstand.

Ja, brugeren kan vælge mellem en lys og en mørk tilstand.

Ja, der vil være tastaturgenveje. Cicero Mobile er bygget til at brugeren kan arbejde via tastaturet.

Pluklister kan både printes og håndteres digitalt.

Ja, det er muligt at konfigurere hvilke dele af løsningen den enkelte bruger kan se/har adgang til.

Ja, Cicero Mobile kan tilgås via en Chromebook. Cicero Mobile kan tilgås via en browser og fungerer på både Chromebooks, Windows og Apple computere, tablets, osv.

Faktura- og Finansintegration, som begge er en del fælleskommunal økonomiintegrationer, er nye. Debitorintegrationen bliver opdateret.

I vil fortsat have adgang til Cicero Explore samt adgang til statistik på bibliografiske poster direkte i Cicero.

Ja, skolerne vil få mulighed for at anvende Cicero Slide som selvbetjeningsløsning og Cicero Surf til formidling og booking af materialer.

Hvis I allerede har adgang til Cicero Mobile i dag, kan I godt tage det i brug med det samme. Indstillinger, som I laver nu, vil som udgangspunkt ikke blive ændret ved implementering.

Cicero LMS og Cicero Mobile benytter samme database, så data og diverse opsætninger vil fortsat eksistere, som I kender dem.

DBC har stor ekspertise inden for katalogiseringsregler og varetager i dag nationalbibliografien. De vil hurtigt kunne foretage omstillingen til RDA.

DBC har moderniseret deres katalogiseringsklient og har i den forbindelse tilbudt, at FBI kan få udviklet en simplere klient, der vil kunne benyttes af alle biblioteker - også biblioteker, der ikke anvender FBS.

Katalogisering vil derfor forgå i DBC's katalogiseringsklient i stedet for i et katalogiseringsmodul i FBS 2.0.

DBC har allerede releaset katalogiseringsklienten FBIKat, og den vil kunne bruges sideløbende med katalogiseringsklienten i FBS.

Det er meget omkostningstungt at udvikle debitorfunktionalitet, herunder betalingsfunktionalitet, i et fagsystem som bibliotekssystemet, og afstemning mv. i det nuværende FBS har altid være en manuel proces.

Da alle kommuner allerede har et debitorsystem, giver det størst værdi for pengene at anvende de mange funktioner et debitorsystem allerede tilbyder: Rykkerprocesser, påmindelser, fakturaer og integration til gældsstyrelsens indrivelsessystem PSRM. Dette kan sikres via debitorintegrationen i den fælleskommunale infrastruktur. Desuden sikrer integration til økonomisystem og debitorsystem, at der i kommunen er et samlet overblik over mellemværende.

Debitorintegrationen sørger ligeledes for, at kommunerne bliver PSRM-compliant.

Der vil ikke blive ændret på agency strukturerne.

I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.

I fortsætter med at anvende LMS'en, indtil I er færdige med implemteringen af FBS 2.0.

Implementering

I forbindelse med kommunikation anvender projektet de kontaktoplysninger, som er oplyst i KLIKs rollegalleri for FBS – Fælles Bibliotekssystem.

Når projektet udsender mails med aktuel information om FBS 2.0 (fx invitation til møder), sender vi til de personer, der er tildelt rollerne FBS faglig leder (bibliotekschef og skolechef) og FBS systemansvarlig (folkebibliotek og pædagogisk læringscenter) i KLIK. Det betyder, at det er de personer, der er tildelt den aktuelle rolle i KLIK, der modtager information.

Hvis I ikke allerede har tjekket, at kontaktoplysningerne på rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig er opdateret i KLIK, så er det en god ide at gøre, så de rigtige personer i jeres kommune modtager aktuel information om FBS 2.0. Hvis kontaktoplysninger på en rolle skal opdateres i KLIK, er det KLIK-administratoren i jeres kommune, som kan hjælpe og I skal kontakte. Hvis I er i tvivl om, hvem KLIK-administratoren er i jeres kommune, kan I kontakte bibsys@kombit.dk.

Rollerne FBS faglig leder og FBS systemansvarlig vil modtage information frem til, at det bliver aktuelt, at I skal udpege en projektleder for FBS 2.0. Når KOMBIT giver besked om, at I skal udpege en projektleder, vil denne person fremadrettet være KOMBITs/leverandørens primære kontaktperson i jeres kommune under implementeringen af FBS 2.0. Projektlederrollen er dog ikke aktuel endnu, og derfor kan I heller ikke finde rollen i KLIK på nuværende tidspunkt.

Der bliver stillet en række materialer og aktiviteter (inkl. uddannelse) til rådighed for alle kommuner, der skal understøtte den gode implementering og ibrugtagning af FBS 2.0. Der vil blive afviklet superbrugerundervisning og systemadministratorundervisning.

Vi melder mere information ud om uddannelsen, når denne del nærmer sig.

Lovmedholdelighed

Databehandleraftalerne skal indgås mellem kommunerne og KOMBIT og er dermed ikke noget der bliver håndteret af det fælleskommunale databehandlersekretariat. KOMBIT har i samarbejde med det fælleskommunale databehandlersekretariat udarbejdet en ny standard skabelon, som vil blive anvendt i forbindelse med dette, så på den måde har de været involveret.

Katrine von Feiesleben
Projektleder
Børn, Kultur, Social og Sundhed

Læs om udbudsprocessen her

Tilmeld dig nyheder om Bibliotekernes Data og It

Felter med (*) skal udfyldes