Historien om KOMBIT
KOMBIT blev etableret den 20. maj 2009 og overtog i den forbindelse aktiviteter og medarbejdere fra det daværende Kommune Holding. Siden er KOMBIT vokset til at være en stærk spiller, der samler kommunerne og indkøber, udvikler og drifter effektive digitale løsninger til borgerne og virksomhederne. KOMBIT A/S er et ikke-finansielt aktieselskab, som er 100% ejet af KL.
Fra Kommune Holding til KOMBIT
Kommune Holding blev dannet i 2003, da KL's bestyrelse besluttede at etablere en holdingkonstruktion omkring KL's ejerskab af KMD A/S og Kommuneinformation A/S. Samtidig fik Kommune Holding ansvar for enkelte større it- og digitaliseringsprojekter, herunder udviklingen af et nyt Bygnings- og Boligregister (BBR) og en løsning til indberetning af syge- og barselsdagpenge - det der senere kom til at hedde NemRefusion.
I starten af 2009 blev KMD solgt til kapitalfonden EQT og ATP. Samtidig besluttede KL, at der var behov for et større og stærkere selskab, der i tæt og konstant samarbejde med kommunerne kunne tage hånd om it- og digitaliseringsprojekter. Derfor valgte KL's bestyrelse med opbakning fra kommunerne at styrke Kommune Holding, der samtidig skiftede navn til KOMBIT. For at kunne investere i udvikling af løsninger blev halvdelen af provenuet fra salget af KMD lagt ind i KOMBIT.
KOMBIT efter salget af KMD
Siden 2009 har KOMBIT drevet en lang række projekter på vegne af kommunerne, og medarbejdertallet er vokset fra 15 til 230. KL, der ejer KOMBIT, satte fra starten rammerne for en ambitiøs virksomhed, der skal bistå kommunerne med at møde de digitale udfordringer, som kommunerne møder i deres dagligdag. I dag driver og videreudvikler KOMBIT flere end 30 samfundskritiske it-løsninger for kommunerne.