Kommunernes hverdag handler om borgerne og det lokale erhvervsliv. Hverdagen er nærværet i den service som medarbejderne på daglig basis leverer – det er nerven, og det er ånden i deres arbejdsliv. Derfor er det den virkelighed, og deres arbejdsliv, som KOMBIT skal levere digitalisering i. Det gælder naturligvis også for der, hvor KOMBIT leverer direkte til borgerne eller virksomhederne. Vores leverancer skal virke hele tiden, hver dag– året rundt! De skal virke nu og her og i fremtiden fordi verden, opgaverne og borgerne udvikler sig, og nye behov opstår. Det er KOMBITs hverdag, vores mål og vores ambition!
Derfor tager KOMBITs strategi udgangspunkt i kernen af KOMBITs virke: fælles indkøb, forvaltning og videreudvikling af tidssvarende og stabile it-løsninger og -infrastruktur til gavn for borgere og virksomheder. It-løsningerne, data og infrastrukturens værdi for kommunerne og borgerne kommer kun, når de implementeres og anvendes aktivt. KOMBITs arbejde har indtil nu skabt en stor viden og kompetencer indenfor den kommunale digitale verden, som KOMBIT skal bringe i spil for at sikre, at kommunerne kan realisere de potentielle kvalitetsløft og effektiviseringer, som fælleskommunale it-løsninger og -infrastrukturen skaber.
Strategien kommer på baggrund af en forandret kommunal virkelighed, hvor den danske velfærdsmodel er under forandring, der, ligesom truslerne på kommunernes cybersikkerhed og klimakrisen, skaber nye behov for digitalisering. KOMBIT skal forholde sig til disse centrale kommunale temaer, hvis KOMBITs arbejde forsat skal være relevant for kommunerne og borgerne.
KOMBIT har brug for en række nye virkemidler for at kunne eksekvere på strategien, og samtidigt sikre at KOMBITs arbejde er baseret på tillid. Derfor vil KOMBIT begynde at tilbyde differentierede ydelser og løsninger til kommunerne. Samtidig justerer strategien på de eksisterende investerings- og styringsmodeller, og så vil KOMBIT skrue op for den kommunale involvering for at skabe bedre indsigt og samarbejde mellem KOMBIT og kommunerne.