Kort nyt siden sidst

Vi kunne i august meddele, at afklaringsfasen for Fælles Bibliotekssystem 2.0 (FBS 2.0) er afsluttet i samarbejde med Systematic. Der er i den forbindelse lagt en overordnet tidsplan for projektet, som indeholder en række centrale milepæle.

Den 28. januar 2027 overgår FBS 1.0 endeligt til FBS 2.0 (go-live). Denne dato gælder for alle kommuner samt Sydslesvig. I januar 2026 påbegyndes udrulnings- og implementeringsaktiviteter, mens uddannelsesindsatsen starter i løbet af andet halvår 2026. Vi vil til oktober i år afholde et webinar, hvor I kan blive klogere på tidsplan og aktiviteter – læs mere om dette her.

Samtidig kunne vi fortælle, at den fastlagte tidsplan og det samlede økonomiske overblik for FBS 2.0 har gjort det muligt at reducere borgerprisen fra kr. 6,00 til kr. 5,00 med virkning fra den 1. januar 2026. Den nye pris gælder altså både for FBS 1.0 og FBS 2.0.

Den nuværende kontrakt for det kørende FBS udløber den 31. december 2025, men denne vil blive forlænget frem til idriftsættelsen af FBS 2.0. Kommunerne har i den forbindelse modtaget opdaterede tilslutningsaftaler til underskrivning.

Læs den fulde udmelding her.

BDI Årsmøde 2025 – overordnet program og tilmelding

Som vi meldte ud i sidste nyhedsbrev, afholder vi BDI Årsmøde den 4. december 2025 kl. 9.30-15.30. Årsmødet afholdes på Scandic Kødbyen (Skelbækgade 3A, Copenhagen V). Der vil blive serveret morgenmad fra kl. 9.00.

Målgruppe
Målgruppen for årsmødet er bibliotekschefer samt chefer fra fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker.

Overordnet program for dagen – fokus på strategi, samarbejde og udvikling
Årsmødet byder på en inspirerende og fagligt stærk dag, hvor vi stiller skarpt på drøftelse af aktuelle problemstillinger og strategiske valg inden for biblioteksområdet. Fokus vil være på den gældende BDI produktstrategi, som blev præsenteret på sidste årsmøde, samt samarbejder og udviklingsinitiativer inden for sektoren.

Vi starter dagen med morgenmad og en velkomst, hvorefter deltagerne får indblik i FBI-analysen og KL’s overordnede strategi på området. Som vanligt giver vi også en status på FBS, FBI og en orientering om FBS 2.0. Vi ved, at mange nøglemedarbejdere på bibliotekerne er særligt interesserede i at høre mere om FBS 2.0, og derfor afholder vi et særskilt og mere detaljeret webinar forud for årsmødet. Det kan du læse mere om her.

Efter frokost dykker vi ned i BDI produktstrategien, hvor vi bl.a. sætter fokus på:

  • Lånesamarbejdet og den digitale understøttelse
  • Studerendes behov og søgning af faglitteratur, herunder med hjælp fra generativ AI til støtte i opgaveskrivning og informationssøgning

Årsmødet vil være en blanding af oplæg og cases samt dialog ved bordene.

Tilmelding
Du kan tilmelde dig årsmødet via følgende links:

Hvis du har spørgsmål til årsmødet, kan du skrive til bibsys@kombit.dk.

Vi glæder os til at se jer.

Kommende brugertilfredshedsundersøgelse for FBS

I løbet af de kommende måneder vil KOMBIT invitere kommunerne til at tilkendegive deres tilfredshed med vores løsninger.

Efter efterårsferien udsender vi en brugertilfredshedsundersøgelse om Fælles Bibliotekssystem (FBS). Undersøgelsen sendes til de personer, der i KLIK er registreret som systemansvarlige og supportberettigede brugere af FBS. Vi opfordrer samtidig kontaktpersonerne til at dele undersøgelsen med relevante kolleger i kommunen, som også anvender FBS, da vi ikke har kontaktoplysninger på alle brugertyper.

Formålet med undersøgelsen er at følge op på tilfredsheden med FBS og den tilhørende support. Resultaterne skal give os et bedre grundlag for at prioritere fremtidige indsatsområder – særligt i forbindelse med den kommende løsning.

Vi håber, I har lyst til at dele jeres erfaringer og give os feedback på FBS.

Nyt om forsideservice

DBC DIGITAL, KOMBIT og Det Digitale Folkebibliotek (DDF) har i fællesskab etableret en ny forsideservice – FBIinfo – som fremover bliver den centrale løsning for håndtering af materialeforsider.

Den nye service erstatter gradvist de to eksisterende forsideservices – DBC Moreinfo og Cover Service – som begge bliver udfaset.

FBIinfo kan tages i brug i Fælles Bibliotekssystem (FBS) inden DBC MoreInfo lukker ned. Vi anbefaler, at I allerede nu tjekker, hvilken forside leverandør der er valgt i Cicero. I finder opsætningen i: F7 – Serveropsætning – Leverandør af forsidebilleder. Vælg: DBC.

Opdateret den 1/10-2025: Systematic har ændret forsideservice konfigurationen for alle FBS-biblioteker, så de nu anvender FBIinfo.

Driftsstatus hos DBC og Systematic

Oplever du problemer med DBC eller Systematics systemer, fx langsomme søgninger, problemer med login til FB CMS eller Bibliotek.dk, manglende fjernlånsbestillinger i bibliotekssystemet eller fejl i CPR-integrationen?

Så er det en god idé at tjekke de respektive supportsider for at se den aktuelle driftsstatus. Her finder du opdateringer om eventuelle driftsforstyrrelser og anden relevant information:

DBC: Velkommen til DBC's kundeservice | kundeservice

Systematic: V3 Portal Default DK (not logged in) - Portal V3DK (Oversigten over aktuelle driftsnyheder kan ses uden login)

AI og FBI – nye muligheder med generativ teknologi

Generativ AI sniger sig langsomt – og nogle steder meget hurtigt – ind i vores hverdag. Det gælder også arbejdet med Fælles Biblioteksinfrastruktur (FBI) og de services, vi ønsker at stille til rådighed for borgere og biblioteksmedarbejdere.

FBI har faktisk benyttet AI-teknologier siden 2014, bl.a. til anbefalinger. Med generativ AI åbner der sig nu nye muligheder for at udvikle services, der kan skabe værdi på helt nye måder. Som en del af AI-visionen, der er formuleret af Den Digitale Alliance, undersøger KOMBIT og DBC løbende AI’s potentiale i de brugerrettede løsninger.

I den kommende tid vil vi fokusere på at udvikle en troværdig AI-løsning, der kan støtte studerende og akademiske brugere i deres søgning efter faglitteratur. Gennem naturlig dialog skal løsningen kunne yde støtte og rådgivning i de studerendes opgaveskrivning, fx ved at foreslå relevant og alternativt materiale og måske endda hjælpe med problemformulering.

Da vi bevæger os ind på et nyt og forholdsvis ukendt område, vil udviklingsarbejdet have en eksplorativ og agil tilgang. Fokus på FFU-området (fag-, forsknings- og undervisningsbiblioteker) er i tråd med FBI’s produktstrategi, hvor vi har forpligtet os til at have særlig opmærksomhed på præsentation af fag- og forskningslitteratur.

Vi vil løbende dele vores erfaringer, udfordringer og resultater – og inddrage både slutbrugere og professionelle til at teste og kvalificere løsningerne.

Cicero Autentificering af e-mails

Microsoft udfaser Basic Authentification for IMAP og SMTP til april 2026, hvilket betyder, at e-mail senest efter denne dato skal autentificeres med OAuth.

I forbindelse med omlægning fra Basic Authentification til OAuth har KOMBIT brug for et par bibliotekers hjælp til test af den nye opsætning.

Hvis jeres it-afdeling er interesserede i at deltage i en test, må I meget gerne kontakte os på bibsys@kombit.dk.

Husk at opdatere jeres roller i KLIK

Når KOMBIT sender mails, inviterer til møder, webinarer og lignende, benytter vi de kontaktoplysninger, I har registreret i KLIK. Hvis I har ubesatte ”obligatoriske” roller, risikerer I at gå glip af vigtig information og invitationer.

Her er en oversigt over de nuværende roller i KLIK for Fælles Bibliotekssystem (FBS):

  • FBS faglig leder (bibliotekschef)
  • FBS faglig leder (skolechef)
  • FBS supportberettiget bruger (folkebibliotek)
  • FBS supportberettiget bruger (pædagogisk læringscenter)
  • FBS systemansvarlig (folkebibliotek)
  • FBS systemansvarlig (pædagogisk læringscenter)

Det er vigtigt, at kontaktoplysningerne opdateres, når der sker organisatoriske ændringer i kommunen, fx hvis en ny medarbejder overtager rollen. Det er kommunens KLIK-administrator, der kan opdatere oplysningerne. Hvis I ikke ved, hvem der er KLIK-administrator i jeres kommune, kan I kontakte jeres kommunes KOMBIT-programleder, it-afdeling eller skrive til bibsys@kombit.dk.

Nyt fra FBS 2.0

Som nævnt under Kort nyt siden sidst, kunne vi i august præsentere en række vigtige milepæle for FBS 2.0-projektet. Disse milepæle vil i den kommende tid blive uddybet yderligere, bl.a. på konferencer, i relevante fora, via webinarer, på BDI årsmødet og naturligvis løbende her i nyhedsbrevet.

Herunder kan du læse om nogle af de kommende aktiviteter, og du kan altid finde opdateret information på vores hjemmeside: https://kombit.dk/loesninger/bibliotekernes-data-og-it/fbs-20-igangvaerende-aktiviteter.

På siden finder du også vores FAQ, som løbende opdateres, bl.a. på baggrund af spørgsmål og input fra jer.

Har du forslag til emner, vi bør tage op, eller spørgsmål generelt, er du meget velkommen til at skrive til os på bibsys@kombit.dk.

Besøg hos centralbibliotekerne

Fredag den 5. september 2025 deltog FBS 2.0-teamet i CB ledermøde i Gentofte, hvor vi havde mulighed for at præsentere projektets tidsplan og give en status på det igangværende arbejde og den kommende løsning. Tak for invitationen og engagementet på mødet – vi tog en masse værdifulde input med hjem.

Vi er meget åbne for at deltage i møder og relevante fora, hvor vi kan fortælle bredere om arbejdet med FBS 2.0 og svare på spørgsmål. Har I interesse i at tale med os, er I meget velkomne til at række ud til bibsys@kombit.dk.

HK Kommunals Bibliotekskonference

Fredag den 26. september 2025 deltog FBS 2.0-teamet med et oplæg på HK Kommunals Bibliotekskonference i Middelfart. Her præsenterede vi nye funktionaliteter i den kommende løsning og gav et indblik i den overordnede plan for udrulning og implementering.

Det var en fornøjelse at tale med deltagerne om det videre arbejde med FBS 2.0.

Webinar om FBS 2.0 til oktober

Den 30. oktober 2025 kl. 11.30-12.30 afholder vi webinar om FBS 2.0 for faglige ledere og systemansvarlige for FBS samt andre interesserede på området. Fokus på webinaret vil være på den overordnede tidsplan, ny funktionalitet og hvordan udrulning og implementering bliver organiseret, herunder hvordan kommunikationen til de forskellige roller vil foregå undervejs. På mødet vil I desuden blive klogere på, hvornår de forskellige roller bliver inddraget, og hvornår diverse aktiviteter igangsættes.

Tilmelding til webinaret
I løbet af uge 40 udsender vi en invitation til webinaret om FBS 2.0. Invitationen sendes til de personer, der i KLIK er registreret som faglige ledere og systemansvarlige for FBS.

Vi opfordrer jer til at videregive invitationen til relevante kolleger i kommunen, som også arbejder med FBS, da vi ikke har kontaktoplysninger på alle brugertyper.

Webinar ifm. opstartsfase i januar 2026
I januar 2026 starter opstartsfasen af implementeringen. Her får de faglige ledere for FBS en særlig rolle med fokus på ledelsesmæssig og strategisk forankring af projektet. Aktiviteterne i denne fase omfatter bl.a.

  • Organisering af projektet lokalt
  • Ressourceallokering
  • Udpegning af projektleder i den enkelte kommune

De faglige ledere for FBS vil blive inviteret til et særskilt opstartsmøde (webinar) i januar 2026. Dette vil i høre mere om på webinaret til oktober.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående webinarer, er du velkommen til at række ud til bibsys@kombit.dk.

29-09-2025
Nyt fra BKSS Bibliotekernes Data og It September