Velkommen til Struer Kommune

Denne gang kan vi byde velkommen til endnu en ny DUBU-kommune, nemlig Struer.

Struer Kommune har valgt at tilslutte sig DUBU og er i gang med planlægning af undervisning og implementering. De planlægger at tage DUBU i brug i starten af 2026, men det er ikke endeligt fastlagt fra hvilken dato, der kan sendes sager til dem via DUBU.

Vi håber, at I vil tage godt imod jeres nye superbrugerkollegaer fra Struer, når I fx ”møder” dem på DUBUs superbrugernetværk på Teams.

Det betyder også, at vi nu er 93 DUBU-kommuner, og vi er fortsat i kontakt med andre kommuner, der viser interesse for at tilslutte sig DUBU.

Opfølgning fra referencegruppemøde den 9. september 2025

På referencegruppemødet den 9. september blev der arbejdet med prioritering af ændringsønsker. Forud for mødet havde referencegruppen allerede sorteret i kommunernes højest prioriterede ønsker, så vi kunne fokusere på de mest relevante og sikre god tid til at drøfte, hvilke ændringsønsker der skulle prioriteres til videreudvikling.

I mødereferatet finder I en liste over, hvilke ændringsønsker der blev prioriteret samt hvilke der blev afvist og dermed lukket.

Prioriteringen afspejler den rækkefølge, KOMBIT vil prioritere arbejdet med ændringsønskerne. Det er vigtigt at pointere, at det ikke er alle prioriterede ændringsønsker, der vil blive udviklet, da det bl.a. afhænger af økonomi. De ændringsønsker, som hverken blev prioriteret eller lukket, vil komme med til næste prioriteringsrunde, medmindre de allerede har været med i to prioriteringsrunder - i så fald vil de blive lukket. Prioriterede ændringsønsker vil blive implementeret i løbet af 2026.

Listen med prioriterede ændringsønsker og emner, som blev behandlet på referencegruppemødet, kan findes her med udgangen af uge 38. 

Hvis du kunne tænke dig at være en del af referencegruppen, så søger vi lige nu tre nye medlemmer. Læs mere om dette nedenfor.

Er du vores nye referencegruppemedlem?

Da flere referencegruppemedlemmers aftale er udløbet, skal nye repræsentanter vælges ind, og vi søger derfor nu tre nye medlemmer. Referencegruppens opgave består primært af at prioritere videreudviklingsopgaver i DUBU på baggrund af de ændringsønsker, som kommunerne sender ind, men du kan som medlem også løbende blive bedt om at komme med input til andre DUBU-emner.

Der skal forventes 1-2 referencegruppemøder i København i løbet af et år samt 1-2 onlinemøder. Deltagelse i referencegruppen gælder for en toårig periode, hvorefter nye kommuner kan komme til.

Referencegruppen består som udgangspunkt af DUBU-ledere, og da der ofte behandles ændringsønsker, som omhandler detaljer i DUBU, er det vigtigt, at medlemmerne har et rimeligt kendskab til funktionaliteten i DUBU og samtidig kan trække af på nogle beslutninger. Vi søger altså ledere, som har kendskab til systemet – det kan fx også være en teamleder/fagkonsulent.

Vi forventer, at du har:

  • kendskab til funktionaliteter i DUBU
  • lyst til at præge videreudviklingen af DUBU
  • mulighed for at sidde i referencegruppen to år og deltage i 2-3 møder årligt

Udvælgelsen sker med hensyntagen til, at kommuner af forskellig størrelse og geografisk placering repræsenteres. Desuden vil kommuner, som ikke tidligere har siddet i referencegruppen, blive prioriteret frem for kommuner, som allerede har været repræsenteret i referencegruppen.

Har du lyst til at være en del af referencegruppen, bedes du skrive en mail til dubu@kombit.dk senest den 3. oktober 2025, hvor du fortæller om dine forudsætninger for at indgå i referencegruppen.

På vores hjemmeside kan du se, hvem der i dag er repræsentanter i DUBUs referencegruppe, mens du kan læse kommissoriet for referencegruppen her.

Kursus til nye superbrugere

Netcompany har oplevet stor interesse for efterårets superbrugerkurser i DUBU, og kurset i København den 9. oktober 2025 er allerede fuldt booket. Der er derfor oprettet et ekstra superbrugerkursus i København, som afholdes til november:

Dato: 20. november 2025
Sted: København

Kurset henvender sig til nye superbrugere, der skal klædes på til rollen, men er også relevant for dig, der allerede fungerer som superbruger og endnu ikke har deltaget i et kursus. Du får bl.a. indsigt i DUBUs systemlandskab og de opgaver, der følger med superbrugerrollen.

Tilmelding sker via: Superbrugeruddannelse i DUBU | Netcompany

Ledernetværksmøder i 2026

Vi planlægger at afholde DUBU ledernetværksmøder for afdelingsledere, teamledere, fagkonsulenter o.l. i første halvdel af 2026. Netværksmøderne er stadig på tegnebrættet, men tanken er, at der skal afholdes to dagsmøder – ét i øst og ét i vest.

På superbrugernetværksmøderne blev der udtrykt stor interesse for Kalundborg Kommunes indslag om bl.a. prioritering af tid til at sikre god datadisciplin. Det har inspireret os til at sætte fokus på, hvordan DUBU-organisering kan understøtte værdifuld ledelsesinformation – et emne, der vil være centralt på dagsordenen.

Vi modtager gerne input til andre relevante emner til ledernetværksmøder på dubu@kombit.dk.

Inspirationskatalog: Avancerede søgninger og forsider

Som vi nævnte i sidste nyhedsbrev, har vi været i gang med at udarbejde et inspirationskatalog, der viser, hvordan du kan bruge avancerede søgninger til at opbygge forsider, der understøtter forskellige behov og arbejdsgange. Kataloget lægges op i Informationscentret i løbet af den 16. september 2025. 

Hvis du endnu ikke er kommet i gang med at arbejde med forsider, er kataloget et godt sted at starte. Her finder du inspiration og eksempler, der kan hjælpe dig i gang med avancerede søgninger og forsider.

Er du allerede godt i gang, kan kataloget give dig nye idéer til søgninger og opsætninger, som kan videreudvikle dine eksisterende forsider. 

Vi afholder til oktober webinar med fokus på, hvordan du kan bruge inspirationskataloget, og hvordan du kommer i gang med både forsider og avancerede søgninger. Webinaret afholdes på to forskellige datoer:

  • 2. oktober 2025 kl. 9.00-10.00
  • 7. oktober 2025 kl. 13.00-14.00

Mødeinvitationer er sendt til DUBU-superbrugerne den 12. september 2025.

Gode superbruger-kollegaer fra andre kommuner kan måske hjælpe

På superbrugernetværksmøderne i juni lavede alle deltagerne en 'markedsbod', hvor deltagerne delte, hvad de kan tilbyde – og hvad de gerne vil have hjælp til:

  • Hvad I sælger – altså hvad I kan hjælpe andre med
  • Hvad I køber – altså hvad I godt kunne bruge hjælp til
  • Kontaktoplysninger – så I kan hjælpe hinanden

Alle boder er nu scannet og lagt op i Teams-netværksgruppen for superbrugere. Derudover har vi samlet en oversigt over de mange kompetencer, der findes blandt superbrugerne (altså det, I sælger), som I kan slå op i.

Vi håber, at materialet kan styrke netværket og gøre det endnu lettere at hjælpe hinanden.

Husk at opdatere KLIK, når der kommer nye superbrugere mv.

KOMBIT får i øjeblikket en del mails vedr. ændringer til, hvem der er superbrugere. Derfor gentager vi nedenstående fra februar-nyhedsbrevet, da vi desværre ikke kan hjælpe jer med ændringen.

Når der sker ændringer i jeres DUBU-roller – superbruger, systemansvarlig eller faglig leder – er det vigtigt, at KLIK-rollegalleriet bliver opdateret. Det gælder både ved nye medarbejdere og ved fratrædelser.

KOMBIT og Netcompany bruger kontaktoplysningerne fra KLIK til at sende vigtig information samt invitationer til webinarer og lignende. Hvis rollerne ikke er opdateret, risikerer I at gå glip af relevante mails og invitationer.

Det er vigtigt, at KLIK-rollegalleriet altid er opdateret med jeres gældende organisering, da det er afsættet for, at I: 

  • får vigtig information tilsendt, herunder driftsinformation og releasenotes
  • DUBU-superbrugere får invitation til Teamsnetværket for superbrugere
  • DUBU-superbrugerne kan få support hos Netcompany
  • DUBU-systemansvarlig får mail om prioritering af ændringsønsker – hvis I vil have mere end én systemansvarlig, skal én registreres som primær, da det kun er én pr. kommune, som modtager prioriteringsmailen

Det er jeres KLIK-administrator, der har ansvaret for at opdatere rollegalleriet i KLIK, så husk at give administratoren besked, når der sker ændringer.

Er du i tvivl om, hvem der er din kommunes KLIK-administrator, så kig i KLIK-rollegalleriet eller spørg din it-afdeling.

Kontakt superbrugere fra andre kommuner

Har du behov for at kontakte DUBU-superbrugere i andre kommuner, fx for at sparre om arbejdsgange? I KLIK har du mulighed for at se udpegede roller fra andre kommuner, fx DUBU-superbrugere, i rollegalleriet, hvis du vælger ’alle kommuner’. Det kræver dog, at du under din egen profil i KLIK sætter et flueben ud fra, at du vil give samtykke til, at du vil dele dine kontaktoplysninger med andre kommuner.

Det er desuden muligt at se roller udpeget i egen kommune, fx hvem der er KLIK-administrator, DUBU-systemansvarlige mfl.

Vi håber, at du vil benytte muligheden for at sparre med dine DUBU-kolleger fra andre kommuner.

Tips og tricks

Opmærksomhed omkring ny sag

Ændringsønske 850 ”Advis ved flytning/tildeling af sag” blev prioriteret sidste år, og vi har nu undersøgt, hvordan behovet bedst kan imødekommes.

Det viser sig, at behovet kan løses direkte i systemet via en forsidevisning og en avanceret søgning på sagsbehandlere. Det giver mulighed for løbende at holde øje med, om man har fået tildelt nye sager, uden at skulle sende mails eller lignende udenom DUBU.

Du kan fx lave en søgning, som viser alle sagsbehandlere, der har fået tildelt en sag inden for de seneste tre måneder:

Herefter kan du oprette en visning med relevante oplysningen såsom sagsnr., gyldig fra, rolle og sag. Derefter kan du lave en forsidevisning til den enkelte sagsbehandler, der viser nye sager for den pågældende sagsbehandler inden for de sidste tre måneder.

Du kan også afgrænse visningen, så du kun ser sager, hvor man er angivet som primær – eller lave en tilsvarende søgning på nye aktiviteter, man er blevet tildelt.

15-09-2025
Nyt fra BKSS DUBU September