Tak for jeres deltagelse på årets superbrugernetværksmøder

Vi har i løbet af de seneste uger afholdt superbrugernetværksmøder rundt om i landet. Vi har været i Køge, Glostrup, Snekkersten, Aalborg, Horsens og Kolding, og vi vil gerne sige mange tak for jeres deltagelse.

Flere af emnerne i dette nyhedsbrev er også blevet behandlet på superbrugernetværksmøderne.

Det er altid en stor fornøjelse for os at komme ud og tale med jer, og vi sætter stor pris på, at I møder så talstærkt frem. Vi har i alt haft 287 tilmeldinger til de seks møder, og 77 kommuner har været repræsenteret.

På programmet har vi haft emner som AI, kommende releases, produktstrategi og ledelsesinformation samt tips og tricks, og dagene har budt på en blanding af videoer, fysiske indlæg, netværkssessioner samt en markedsplads.

Vi vil nu følge op på de spørgsmål, der blev stillet på møderne, og naturligvis kigge på jeres tilbagemeldinger i vores evalueringsskema, som vi bruger, når vi skal planlægge næste års superbrugernetværksmøder.

Præsentationen fra årets superbrugernetværksmøde blev sendt til deltagerne den 24. juni 2025.

Gode råd fra nye DUBU-kommuner

For et år siden kom fire nye kommuner med i DUBU-storfamilien. KOMBIT har her i foråret aflagt dem besøg med det formål at opsamle erfaringer fra deres implementeringsforløb. KOMBIT gik hjem med bud på, hvordan vi kan forbedre implementeringsunderstøttende aktiviteter og materialer, og kommunerne fik input til, hvordan de opnår endnu større udbytte af DUBU.  

Vi bringer her et lille udpluk af gode gratis råd fra nye DUBU-kommuner til resten af DUBU-land.  

  • Hvis man har administrative medarbejdere eller økonomimedarbejdere med ansvar for controlling, leverandørkataloget el. kan det være en fordel at inkludere dem i jeres superbrugergruppe, da det forbedrer det tværgående samarbejde og datakvaliteten af indsatser.
  • Anvend onlinehjælpens videovejledninger aktivt i jeres onboarding af nye medarbejdere, fx i form af 'selvstudie' i samspil med sidemandsoplæring, da det sparer ressourcer og gør rådgiverne fortrolige med onlinehjælpen.
  • Udlevér en lamineret version af jeres mest brugte typer og undertyper til alle rådgivere, da det forbedrer datakvalitet af aktiviteter.
  • Hav det faste punkt 'Nyt fra DUBU' på jeres personalemøder, hvor superbrugerne gennemgår senest stillede spørgsmål til DUBU, uhensigtsmæssigheder opdaget ved sagsgennemgang og input fra administrative/økonomimedarbejdere.  

Tak til Horsens Kommune, Holstebro Kommune, Norddjurs Kommune og Odense Kommune for input og gæstfrihed.

Tak for jeres prioritering af ændringsønsker

Den 15. maj 2025 sendte vi 157 ændringsønsker ud til prioritering, og vi havde ved deadline den 22. juni 2025 modtaget prioriteringer fra 75 kommuner. Det vil vi gerne takke for, da det er meget vigtigt for os, at vi får prioriteret de rigtige ønsker, der passer bedst til jeres daglige arbejde og udfordringer i DUBU.

Vi vil nu gennemgå jeres prioriteringer og fremsende de højest prioriterede ønsker til referencegruppen, der kommer til at beslutte, hvilke ønsker der skal udvikles i 2026. Listen over de endelige prioriterede ønsker bliver offentliggjort efter referencegruppemødet, som afholdes den 9. september 2025.

Opfølgning fra referencegruppemøde den 28. marts 2025

Det primære på dagsordenen for referencegruppemødet den 28. marts 2025 var prioritering af de simple ændringsønsker, som kommunerne prioriterede i februar 2025. Med udgangspunkt i kommunernes højest prioriterede ændringsønsker besluttede referencegruppen, hvilke af disse der skulle implementeres. Ændringer til aktivitetstyper og -undertyper m.v. blev implementeret i DUBU den 2. juni 2025.

Sammen med referatet kan I se en liste over, hvilke ændringsønsker der blev prioriteret, samt hvilke der blev afvist og dermed lukket. De ændringsønsker, som hverken blev prioriteret eller lukket, indgik i den prioriteringsrunde, som netop er afsluttet – medmindre de allerede havde været med i to prioriteringsrunder. I så fald er de blevet lukket.

Se materiale og emner, som blev behandlet på referencegruppemødet her.

Opfølgning på evaluering af ændringer i DUBU ifm. Barnets Lov

I maj gennemførte vi en evaluering af de ændringer, der er foretaget i DUBU i forbindelse med Barnets Lov. Evalueringen blev sendt til ledere, superbrugere samt systemansvarlige for DUBU, hvori vi opfordrede til at videresende den til slutbrugere af DUBU.

Vi har modtaget 458 gennemførte besvarelser samt 177 delvist gennemførte besvarelser fordelt på 81 kommuner. Tak for det! Blandt respondenterne har 44 angivet, at de er ledere, 189 er superbrugere eller systemansvarlige og 424 er slutbrugere. Det har været muligt at angive flere roller. 

Den overordnede tilfredshed med ændringerne ligger på 3,9 (1-5 skala), hvilket vi anser for et positivt resultat.

Vi er i fuld gang med at dykke ned i jeres besvarelser, så vi kan identificere eventuelle indsatsområder, der kan understøtte jeres arbejdsgange i endnu højere grad. Vi vil melde yderligere ud herom i et kommende nyhedsbrev efter sommerferien.

Inspirationskatalog til forsider og avancerede søgninger

Vi er i gang med at udvikle et inspirationskatalog. Dette katalog vil indeholde forslag til forskellige opsætninger af lokale forsider samt avancerede søgninger, der kan anvendes til at skabe disse forsider.

Lokale forsider kan designes til at understøtte lokale arbejdsgange, herunder lokale aktivitetsplaner. De kan understøtte planlægningen for den enkelte rådgiver eller administrative medarbejder og kan give ledelse og koordinatorer et klart overblik over deres teams eller afdelinger.

Vi planlægger et webinar til efteråret, hvor vi vil gennemgå dele af kataloget og hjælpe jer i gang med at bruge værktøjerne. Når datoen er fastlagt og tilmelding er mulig, vil superbrugerne modtage en mail herom.

Vil du hjælpe med tilbagemeldinger på driftskommunikation?

I en årrække har fem superbrugere deltaget i en DUBU-driftskommunikationsgruppe. Gruppen mødes online to gange om året til et møde af en times varighed. Her har superbrugerne mulighed for at give feedback på den kommunikation, som Netcompany udsender vedr. DUBU-driften.

På baggrund af disse tilbagemeldinger er kommunikationen løbende blevet justeret og forbedret. Vi søger nu efter flere deltagere, der har lyst til at indgå i gruppen sammen med de oprindelige fem superbrugere.

Opgaven er ikke tidskrævende. Du skal blot løbende notere, hvis du støder på kommunikation, der er relevant at drøfte på mødet, og derefter deltage i det halvårlige online møde og dele din feedback.

Hvis du er interesseret i at blive en del af driftskommunikationsgruppe, skal du sende en mail til dubu@kombit.dk senest den 13. august 2025.

Sagshistorik

I forbindelse med release 3.9.4 i slutningen februar 2025 blev der introduceret ny funktionalitet i DUBU, som gør det muligt at se sagshistorik. Det omfatter bl.a. historik om:

  • Hvilke sagsbehandlere der har været tilknyttet forskellige sager over tid
  • Hvor længe en sag har været åben eller lukket, og i hvilke perioder
  • Hvor længe en sag har ligget i en bestemt afdeling eller team

Sagshistorikken kan både tilgås på den enkelte sag og på tværs af sager. Den tværgående sagshistorik kan bl.a. anvendes til at få et overblik over, hvor mange åbne sager man har haft i et givent år, eller til at se, hvor mange sagsbehandlerskift der har været på sager i et team eller i en afdeling.

For at få adgang til den tværgående sagshistorik, skal man have rettigheden SagsHistorik.Læs.

Ny datagruppe i superbrugernetværket på Teams

Vi har oprettet en underkanal til DUBUs superbrugernetværk på Teams på opfordring af en netværksgruppe, der er specielt interesserede i DUBU-data. Underkanalen hedder DUBU-data-netværk og har til at formål at samle diskussioner og spørgsmål omkring data og dataudtræk, så det bliver lettere at genfinde tråde og diskussioner. Vi opretter også gerne andre grupper til andre formål, hvis det efterspørges.

Hvis I ønsker at få vist kanalen, skal I først vælge ”Se alle kanaler”. Herefter skal I klikke på ”Vis”. Kanalen vil nu være synlig under den overordnede kanal, og I kan via de tre prikker indstille kanalmeddelelserne, hvis I ønsker at modtage notifikationer fra kanalen.

 

Hvis I oplever udfordringer eller har spørgsmål til superbrugernetværket på Teams, kan I altid skrive til dubu@kombit.dk

DUBU-data i FLIS giver indblik i udviklingen i egen kommune for områder, der debatteres i samfundet

Hen over foråret har der været flere artikler i medierne om udviklingen i fx indsatser til dækning af tabt arbejdsfortjeneste eller udviklingen i alder ved første anbringelse. Har man som kommune adgang til FLIS, kan man få et indblik i udviklingen i egen kommune og bl.a. følge udviklingen i antallet af indsatser til børn samt varigheden af indsatser, ligesom man kan få et overblik over udviklingen i den gennemsnitlige alder ved første anbringelse. Kontakt flis@kombit.dk for nærmere info om adgang til DUBU-data i FLIS.

God sommer!

Nyhedsbrevet er det sidste inden sommerferien, men du må endelig ikke tøve med at skrive til dubu@kombit.dk, hvis du har spørgsmål eller der opstår andet, hvor du har brug for kontakt med KOMBIT.

Herfra vil vi blot ønske jer en fantastisk sommer! Vi glæder os til alle de spændende aktiviteter, der pågår i andet halvår af 2025 og frem.

25-06-2025