Februar 2025

Nyt fra SAPA - ugen der gik

24 marts 2025

Tilføjelse af datafelt til Bred og Snæver dataadgang

Vi er glade for at kunne meddele, at på baggrund af flere kommuners feedback, sker der en udvidelse af datafelterne eIndkomst-abonnementerne. Implementeringen af eIndkomst sker i servicevinduet den 1. april 2025, hvilket gør det bliver synligt for jer i SAPA den 2. april 2025.

Bred dataadgang udvides med:

    1. Blanket 16001 Indkomstoplysninger
      • Felt 100000000000000079 Værdi af fri helårsbolig

 Snæver dataadgang udvides med:

    1. Blanket 16001 Indkomstoplysninger
      • Felt 100000000000000079 Værdi af fri helårsbolig
24. marts 2025

Bred dataadgang er blevet opdateret med flere lovhjemler

Den 13. marts 2025 har UFST begyndt udsendelsen af orienteringsskrivelser til jeres SAPA Systemansvarlige, som omhandler, at Bred dataadgang til Indkomstoplysninger nu også dækker følgende hjemler:

  • Lov om aktiv socialpolitik §§ 22, 23, 25 og 34, 74 d, stk. 5 (LBK nr. 808 af 25. juni 2024) 
  • Dagtilbudsloven § 26 b, stk. 6 (LBK nr. 988 af 27. august 2024)
  • Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. § 17, stk. 2 (LBK nr. 1033 af 2. september 2024)

Det ændrer ikke ved de hjemler som er angivet i bilaget ved underskriftstidspunktet og I skal ikke foretage jer noget i SAPA, for at det træder i kraft.

I anbefales dog at vurdere, om I har nye kolleger som nu kan begynde at bruge udstillingen af en borgers indkomstoplysninger i SAPA med de nye lovhjemler.

6. marts 2025

Vi har brug for jeres assistance endnu en gang

Kære alle

SAPA er i fuld gang med at omsætte jeres indmeldte formål og feedback til formål, som kan bruges i DUPLA’s services i SAPA for Årsopgørelse, Forskudsopgørelse og Kontroloplysninger.

I den forbindelse har vi publiceret et dokument, som løbende bliver opdateret, hvor vi har oplistet de formål vi arbejder med nu.

Listen findes her: Indmeldte formål pr. dataområde - skat-indkomstoplysninger

Her kan I tilgå de forskellige faneblade i bunden af arket for de forskellige services.

Vi har brug for at få valideret at de formål, paragraffer og opgavebeskrivelser vi arbejder med i de forskellige formål og services, er helt dækkende for jeres behov ude i kommunerne.

 Vi har erfaret, at så snart en aftale er indgået hos SKAT, kan denne ikke ændres/redigeres, hvorfor vi skal forfra igen med KLIK-opgaver, godkendelser og underskrifter.

Det er derfor meget vigtigt, at vi får inkluderet de fleste (hvis ikke alle) fagområders behov, i de formål vi udarbejder allerede nu.

 Vi har derfor brug for jeres hjælp til at gennemgå listen og vurderer om I mener der er formål, paragraffer, opgaveløsninger eller andet som mangler på listen.

Hvis I oplever noget mangler, så skriv hurtigst muligt til SAPA@KOMBIT.dk. Herefter vil I få tilsendt et excel-ark, hvor vi beder om flere uddybende oplysninger.

 

På forhånd tak!

10-03-2025

Marts 2025