December 2025

Nyt fra DUBU

Kære DUBU-kontaktperson

I dette nyhedsbrev kan du læse:

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til nyhedsbrevets indhold, er du altid velkommen til at skrive til dubu@kombit.dk.

Med venlig hilsen
DUBU-teamet

Ny produktejer i DUBU-teamet i KOMBIT

Jeannette Blicher er pr. 1. januar 2026 ny produktejer (tidligere kaldet projektleder) på DUBU i stedet for Lene Thomsen, som efter tre gode år stopper i KOMBIT.

Jeannette har været ansat i KOMBIT i knapt 3 år og været produktejer på FLIS siden starten af 2024. Jeannette har stor kommunal erfaring fra forskellige fagområder og bl.a. fra Børne- og Ungeområdet fra sin tid i Helsingør Kommune. Derudover har Jeannette stor erfaring i samarbejdet med Netcompany.

Vi håber, at I vil byde Jeannette godt velkommen.

Oversendelse af sager til ny DUBU-kommune

Vi har i sidste nyhedsbrev budt velkommen til Struer Kommune. Struer har i den seneste tid arbejdet med implementering af DUBU og er ved at være klar til at bruge systemet. Det betyder, at der kan oversendes sager til Struer Kommune via DUBU fra den 28. januar 2026.

Resultater af brugertilfredshedsundersøgelser af DUBU

I november gennemførte vi brugertilfredshedsundersøgelser af DUBU blandt både superbrugere, systemansvarlige og ledere samt slutbrugere. Vi sætter stor pris på, at så mange af jer har taget jer tid til at besvare undersøgelsen og dele jeres input og feedback – tak for det!

Her giver vi en overordnet tilbagemelding på resultaterne. Vi vender tilbage med en mere detaljeret gennemgang af eventuelle indsatsområder i et kommende nyhedsbrev.

Alle deltagere blev bedt om at vurdere deres overordnede tilfredshed med DUBU på en skala fra 1-5, hvor 5 er størst tilfredshed. Superbrugere blev desuden bedt om at vurdere tilfredsheden med supporten.

Resultaterne fordeler sig således: 


Superbrugere, systemansvarlige og ledere


Slutbrugere



Vi er glade for, at resultaterne ligger på et flot og stabilt niveau. Snart gennemgår vi tilbagemeldingerne sammen med Netcompany, så vi kan prioritere indsatsområder med udgangspunkt i jeres besvarelser.

Vi kan i undersøgelsen se, at 31 % af superbrugerne ikke har været på kursus hos Netcompany, bl.a. fordi I ikke har fået dette tilbudt. I nyheden nedenfor kan du læse om kommende kurser i foråret 2026.

Vi minder desuden om, at hvis du har ændringsønsker til DUBU, skal du udfylde det særlige skema, som findes i DUBUs informationscenter. Det er kun superbrugere, der kan indsende ændringsønsker.

Nyt kursuskatalog hos Netcompany

Der er nu mulighed for at tilmelde sig Netcompanys udbudte kurser i foråret 2026. Netcompanys udbudte kurser er målrettet superbrugere eller andre medarbejdere, som for eksempel økonomimedarbejdere, faglige konsulenter eller lignende. Kurserne for 2026 er fastlagt til følgende datoer:

Superbrugeruddannelsen:

  • Superbrugeruddannelsen i København den 19. marts 2026 fra kl. 8.30-16.00
  • Superbrugeruddannelsen i Aarhus den 26. marts 2026 fra kl. 8.30-16.00

De temabaserede webinarer

  • Webinar for nye brugere – 2 timers online introduktion til DUBU den 10. marts 2026
  • Tema: Handicapfunktioner – halvdags webbaseret kursus den 11. marts 2026
  • Tema: Økonomifunktioner og Ydelseskatalog – halvdags webbaseret kursus den 12. marts 2026

Netcompany tilbyder også individuelt tilrettelagte forløb med undervisning, sparring eller støtte, som kan sammensættes til at understøtte præcis jeres behov i jeres kommune. Det kan I læse nærmere om på hjemmesiden, hvor I også kan tilmelde jer alle kurserne: Udbudte kurser i DUBU | Netcompany.

Har I spørgsmål, ønsker eller andet i forhold til kurserne, er I altid velkomne til at skrive til Netcompany på dubu.implementering@netcompany.com.

Prioritering af simple ændringsønsker

Ændringsønsker bliver som bekendt sendt ud til prioritering hos kommunerne én gang årligt – gerne i maj/juni. Fristen for indsendelse af ønsker til denne runde meldes ud i næste nyhedsbrev.

Frist for indsendelse af simple ønsker
Der er dog en række ønsker, som kan laves uden en release, fx nye aktivitetstyper uden specialfelter, ændringer til blanket 20 og ændringer til roller i barnets netværk – dem kalder vi de ’simple ønsker’.

For disse ønsker laver vi oftere prioriteringsrunder, og den næste bliver i januar 2026 – hvis der er ønsker nok til, at en prioriteringsrunde giver mening. Fristen for at sende disse ønsker ind er den 9. januar 2026.

Ledernetværksmøder i 2026

Hvordan kan du som leder sikre endnu større udbytte af DUBU? På DUBU ledernetværksmøde i foråret 2026 sætter vi fokus på ledelsens rolle og kompetencer i en digital verden, og hvordan DUBU kan understøtte ledelsen i strategiske målsætninger og lokale udfordringer.

Netværksmøderne er heldagsarrangementer og bliver afholdt både i øst og vest:

·         København den 10. marts

·         Horsens den 26. marts

Er du afdelingsleder, teamleder eller fagkonsulent på børne- og familieområdet, så sæt allerede nu X i kalenderen. Invitationerne er lige på trapperne og vil blive sendt til alle dem, der i KLIK er registreret med rollen ’DUBU-faglig leder', og I bedes videredistribuere til øvrig relevant ledelse på børne- og familieområdet.

Tips og tricks

Hvordan finder du aktiviteter, som stammer fra andre kommuner?

Når en sag modtages fra en anden kommune – enten via mellemkommunal underretning eller ved anmodning om sagsakter – følger der ofte en række relevante aktiviteter med. Det giver et godt overblik over, hvad der tidligere er sket i sagen.

De oversendte aktiviteter lægges sammen med de aktiviteter, der oprettes i egen kommune. Efter noget tid – og måske efter rådgiverskift – kan det dog være svært at huske, hvilke aktiviteter der er overført, og hvilke der er udarbejdet lokalt.

Derfor kan du tilføje kolonnen ”Udført i” på aktivitetsoversigten. Kolonnen viser, hvilken kommune den enkelte aktivitet er udført i. På den måde kan du nemt se, om aktiviteten stammer fra egen kommune eller fra en tidligere kommune.

Et billede, der indeholder tekst, Font/skrifttype, linje/række, nummer/tal

AI-genereret indhold kan være ukorrekt.

 

Sammenlæg sager, så aktiviteter ikke tæller dobbelt

Hvis en sag først er overført fra kommune A til kommune B og senere returneres til kommune A, kan det ske, at kommune B oversender aktiviteter, som oprindeligt blev oprettet i kommune A. Resultatet er, at de samme aktiviteter nu ligger to gange i kommune A – både på den oprindelige sag (markeret som Lukket grundet flytning) og på den nye overførte sag.

Det kan give udfordringer, fx hvis der er tale om en underretning. Når man søger på antallet af underretninger for barnet eller den unge, vil de samme underretninger nemlig tælle dobbelt. Det er derfor en god ide at sammenlægge sagerne. På den måde sikrer DUBU, at aktiviteterne kun tæller med én gang.

 

Find indkomstoplysninger, årsopgørelse og forskudsopgørelse direkte i SAPA

Når du behandler sager om fx tabt arbejdsfortjeneste eller egenbetaling/forældrebetaling, hvor du har behov for indkomstoplysninger, årsopgørelse eller forskudsopgørelse, kan du tilgå oplysningerne direkte i SAPA – uden at skulle indhente dem hos borgeren.

Har du endnu ikke adgang til indkomstoplysninger, årsopgørelse eller forskudsopgørelse i SAPA, så kontakt din SAPA-systemansvarlige eller din it-afdeling, som kan hjælpe dig med at få adgang.

Lancering af Athene – også med DUBU-data

På KØF (Kommunaløkonomisk Forum) den 15. og 16. januar 2026 i Aalborg går KOMBIT i luften med Athene – en platform, der skaber én samlet adgang til data fra både de såkaldte K98-løsninger, som alle kommuner anvender, til data fra FLIS, herunder fra DUBU, og fra øvrige væsentlige datakilder som fx KL’s årlige Kend din Kommune publikation m.fl. Formålet er at gøre styringsrelevante data lettere tilgængeligt for kommunerne og skabe et fælles vidensfundament uanset kommunestørrelse og nuværende ledelsesinformation.

I første omgang vil der for FLIS-kommuner være rapporter i Athene med data på beskæftigelsesområdet (KY – Kommunernes Ydelsessystem), Skole-området og KL-publikationen Kend din Kommune, Voksenhandicap-, Ældre- og Udsatte børn og unge-data fra DUBU.

Athene indeholder kun benchmark-data, hvilket vil sige, at der ingen personfølsomme oplysninger er i systemet.

Efter KØF kommunikerer vi mere om Athene til landets kommuner.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til athene@kombit.dk.

Vi ønsker jer en glædelig jul og et godt nytår!

Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke for det gode samarbejde i 2025 og ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår!

Vi ser frem til at fortsætte den gode dialog i det nye år, som blandt andet byder på ledernetværksmøder. I den forbindelse vil vi gerne minde om, at I husker at udfylde rollen ’faglig leder’ i KLIK, så I sikrer at modtage information om bl.a. disse møder.

Vi anbefaler, at alle teamledere, afdelingsledere og eventuelle fagkoordinatorer bliver registreret som faglig leder. Det er jeres KLIK-administrator, der kan tilføje rollen. Er du i tvivl om, hvem der er din kommunes KLIK-administrator, kan du finde oplysningerne i KLIK-rollegalleriet eller spørge din it-afdeling.

15-09-2025
DUBU December