Hvordan finder du aktiviteter, som stammer fra andre kommuner?
Når en sag modtages fra en anden kommune – enten via mellemkommunal underretning eller ved anmodning om sagsakter – følger der ofte en række relevante aktiviteter med. Det giver et godt overblik over, hvad der tidligere er sket i sagen.
De oversendte aktiviteter lægges sammen med de aktiviteter, der oprettes i egen kommune. Efter noget tid – og måske efter rådgiverskift – kan det dog være svært at huske, hvilke aktiviteter der er overført, og hvilke der er udarbejdet lokalt.
Derfor kan du tilføje kolonnen ”Udført i” på aktivitetsoversigten. Kolonnen viser, hvilken kommune den enkelte aktivitet er udført i. På den måde kan du nemt se, om aktiviteten stammer fra egen kommune eller fra en tidligere kommune.

Sammenlæg sager, så aktiviteter ikke tæller dobbelt
Hvis en sag først er overført fra kommune A til kommune B og senere returneres til kommune A, kan det ske, at kommune B oversender aktiviteter, som oprindeligt blev oprettet i kommune A. Resultatet er, at de samme aktiviteter nu ligger to gange i kommune A – både på den oprindelige sag (markeret som Lukket grundet flytning) og på den nye overførte sag.
Det kan give udfordringer, fx hvis der er tale om en underretning. Når man søger på antallet af underretninger for barnet eller den unge, vil de samme underretninger nemlig tælle dobbelt. Det er derfor en god ide at sammenlægge sagerne. På den måde sikrer DUBU, at aktiviteterne kun tæller med én gang.
Find indkomstoplysninger, årsopgørelse og forskudsopgørelse direkte i SAPA
Når du behandler sager om fx tabt arbejdsfortjeneste eller egenbetaling/forældrebetaling, hvor du har behov for indkomstoplysninger, årsopgørelse eller forskudsopgørelse, kan du tilgå oplysningerne direkte i SAPA – uden at skulle indhente dem hos borgeren.
Har du endnu ikke adgang til indkomstoplysninger, årsopgørelse eller forskudsopgørelse i SAPA, så kontakt din SAPA-systemansvarlige eller din it-afdeling, som kan hjælpe dig med at få adgang.