Vigtig information: Nyt krav om to-faktor-login i DUBU

Med næste release af DUBU, som kommer den 28. februar 2025, skifter adgangen til DUBU til en ny adgangsmetode. Den eksisterende adgangsmetode (Context Handler 1) lukker med udgangen af marts 2025, og vi er derfor nødsaget til at skifte til en ny adgangsmetode (Context Handler 2), hvor der er krav om to-faktor-login, som betyder, at en bruger skal bekræfte sin identitet med to individuelle faktorer ved login. De to faktorer skal være forskellige og kan fx være:

  • Brugernavn og kodeord (noget du ved)
  • Biometri, fx ansigtsgenkendelse (noget du er)
  • Autentifikations-app på din telefon (noget du har)

Login vil som regel forgå i to trin, hvor brugeren fx først taster sit brugernavn og adgangskode, og derefter modtager en engangskode via en app på telefonen. 

Ovenstående medfører, at kommunens it-afdeling skal have tildelt brugere af DUBU to-faktor-login inden den 28. februar 2025. Vi publicerer derfor en KLIK-opgave til DUBUs systemansvarlige vedr. tildeling af 2-faktor-login til eventuelle brugere, der mangler det.

Det er vigtigt at understrege, at hvis brugere af DUBU ikke har fået tildelt to-faktor-login inden den 28. februar 2025, vil de ikke kunne logge ind i løsningen.

Yderligere info om skiftet til to-faktor-login kan findes her.

I får snart mulighed for at modtage Digital Post direkte i DUBU

Med release 3.9.4, som kommer den 28. februar 2025, bliver det muligt for jer at modtage Digital Post inkl. retursvar fra borgere direkte i DUBU. For at I kan få glæde af den nye funktionalitet, skal I have løst en række opgaver i samarbejde med jeres Digital Post-ansvarlig samt jeres aftaleadministrator.

Vi kommer i januar 2025 til at publicere en til flere KLIK-opgaver til DUBUs systemansvarlige, der beskriver, hvordan I trin-for-trin løser disse opgaver.

Webinarer om release 3.9.3 er afholdt

Den 21. og 25. november 2024 afviklede vi webinar om release 3.9.3, som blev releaset i DUBU fredag den 29. november 2024. Webinaroptagelserne er tilgængelige i DUBUs informationscenter.

Nye uddannelsesvideoer er nu tilgængelige i DUBUs onlinehjælp

Der er for nylig lagt nye uddannelsesvideoer i DUBUs onlinehjælp. Videoerne omhandler primært nogle af de nye funktionaliteter, som er kommet i DUBU det seneste halve år.  

  • Video 25: Udslagsgivende forhold på indsatser
  • Video 26: Afdækning
  • Video 27 (vær opmærksom på, at der her ligger to videoer):
    • 27.1 – Opret og aktivering af en Barnets plan/Ungeplan
    • 27.2 – Revidering af Barnets plan/Ungeplan
  • Video 28 (vær opmærksom på, at der her ligger to videoer)
    • 28.1 – Opret og aktivering af forældrehandleplan
    • 28.2 – Tilbud om revidering samt revidering af forældrehandleplan
  • Video 29 (vær opmærksom på, at der her ligger to videoer)
    • 29.1 – Opret og udarbejd Ungefaglig undersøgelse
    • 29.2 – Opret og udarbejd indstilling til UKN

 Husk at fortælle alle, der arbejder med ovenstående områder i DUBU, at videoerne findes.

Resultat af brugertilfredshedsundersøgelser af DUBU

Tilbage i oktober gennemførte vi brugertilfredshedsundersøgelser for hhv. superbrugere, systemansvarlige og ledere samt slutbrugere af DUBU. Vi sætter stor pris på, at I er så mange, der har taget jer tid til at besvare undersøgelsen og kommet med input og feedback – tak for det!

Vi giver her en overordnet tilbagemelding på resultaterne og dykker yderligere ned i eventuelle indsatsområder i et kommende nyhedsbrev.

På en skala fra 1-5, hvor 5 er størst tilfredshed, blev alle bl.a. bedt om at vurdere DUBU ud fra overordnet tilfredshed, mens superbrugere også blev bedt om at vurdere deres tilfredshed med supporten.

Resultaterne fordeler sig således: 

Superbrugere, systemansvarlige og ledere

 

Slutbrugere

Vi er glade for, at resultaterne fortsat ligger på et stabilt og positivt niveau, og vi vil snarligt gennemgå tilbagemeldingerne med Netcompany, så vi sammen kan prioritere indsatsområder med udgangspunkt i jeres besvarelser. Vi gør dog opmærksom på, at hvis man har ændringsønsker til DUBU, skal man udfylde skemaet til dette formål. Skemaet kan findes i DUBUs informationscenter.

I foråret 2025 vil vi desuden gennemføre en tilfredshedsundersøgelse af ændringerne i DUBU ifm. Barnets Lov, som vi håber, at I vil besvare. 

Er du vores nye indstationerede medarbejder?

DUBU søger en superbruger eller lignende, der har tid og lyst til at være indstationeret i KOMBITs DUBU-team. Som indstationeret medarbejder vil du arbejde i KOMBIT i København ca. to dage om ugen, og de resterende dage i din egen kommune. Perioden strækker sig ca. over et år med start i begyndelsen af det nye år.

Vi ønsker at bringe erfaringer helt tæt på
Formålet med at have en indstationeret medarbejder i teamet, er at bringe erfaringer fra praksis helt tæt på, når vi arbejder med videreudvikling af DUBU. Du skal derfor kunne bidrage med erfaringer og viden fra praksis, herunder lovgivningen, og have lyst til at indgå i arbejdet med at forbedre løsningen.

Da vi i løbet af 2025 fortsat skal have fokus på ledelsesinformation – både i og udenfor DUBU – vil vi vægte det højt, hvis du har erfaring med opsætning af avanceret søgning i DUBU og anvendelse af udtræk fra DUBU til behandling i Excel, Power BI eller andre former for rapporter. Det kan også være, at du har erfaring med beskrivelse af de data, der skal opsættes i jeres kommunes eksterne ledelsesinformationssystem.

Hvad får du (og din kommune) ud af at være indstationeret?
Opgaverne som indstationeret er mangeartede, da du vil indgå i det daglige arbejde med DUBU. Du vil bl.a. komme til at arbejde med ledelsesinformation, videreudvikling af DUBU, samarbejde med Netcompany, ministeriet og Danmarks statistik samt være i dialog med andre superbrugere i løbet af året.

Du vil som indstationeret medarbejder få indsigt i og indflydelse på mange forskellige områder omkring DUBU – en indsigt, du kan drage nytte af i din kommunes arbejde med DUBU, og dermed får din kommune også et udbytte af at udlåne dig.

Tak til Charlotte
Charlotte Søgaard fra Lyngby-Taarbæk Kommune har været indstationeret i DUBU-teamet siden februar 2024 og er netop stoppet. KOMBIT takker for det gode samarbejde og Charlottes store indsats.

Vil du høre mere?
Hvis du vil høre mere om jobbet, kan du kontakte DUBU-teamet på dubu@kombit.dk.

Sådan ansøger du
Hvis du er interesseret i at blive indstationeret hos os, skal du sende en motiveret mail til dubu@kombit.dk senest den 20. januar 2025.

Praktisk information
Din kommune får dækket udgifterne i udlånsperioden, og du får et særskilt personligt tillæg efter nærmere aftale. Det er naturligvis en forudsætning, at din arbejdsplads er indforstået med at udlåne dig.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Produktstrategien for DUBU er blevet opdateret

Den oprindelige produktstrategi for DUBU 3.0 er udformet i 2016 og omfatter dels løsningsformålet, der lyder at DUBU ”Professionelt og effektivt skal understøtte myndighedsfunktionen på udsatte børn- og ungeområdet”, og dels følgende syv forretningsbehov, som kravene i kontrakten med leverandøren er bundet op på:

  1. Systemet er stabilt og opleves driftssikkert
  2. Systemet er umiddelbart anvendeligt for eksisterende og nye brugere
  3. Systemet er fremtidssikret
  4. Systemet integrerer med eksterne parter
  5. Systemet understøtter effektiv sagsbehandling og styring
  6. Systemet understøtter lovmedholdelighed og retssikkerhed
  7. Systemet bidrager med et godt overblik i sagsbehandlingen

Styregruppen for DUBU var i september 2024 samlet til en heldagsworkshop, bl.a. for at vurdere om der er behov for at revidere de eksisterende forretningsbehov i produktstrategien – og om der eventuelt er opstået nye forretningsbehov. Styregruppen blev i løbet af workshoppen guidet igennem en strategipyramide, hvor de blev præsenteret for nationale og lokale udfordringer, strategier og reformer på udsatte børn og unge-området. Styregruppen blev præsenteret for information om DUBUs tilstand ift. teknik, brugervenlighed, ændringsønsker, effektivitet, lovmæssighed mv. Herunder blev de præsenteret for tilbagemeldingerne fra superbrugernetværksmøderne og en række fokusgruppeinterviews, der har været afholdt med rådgivere.

Resultatet af workshoppen er en opdateret produktstrategi, der udover de eksisterende forretningsbehov fra den oprindelige produktstrategi har fået tilføjet fire nye mål. I prioriteret rækkefølge er de fire nye mål, der skal tegne den strategiske retning for DUBU i de kommende år:

  1. Det skal være muligt at trække relevante data til ledelsesinformation om økonomi, aktivitet, mv.
  2. Kommunikation til andre sektorer for at skabe helhedsorienteret indsats
  3. Brug af ny teknologi som redskab
  4. Borgerne skal sikres let adgang til egen sag

Ambitionen er, at den opdaterede produktstrategi skal anvendes som prioriteringskompas for den forretningsmæssige videreudvikling af DUBU, herunder også når kommunerne prioriterer ændringsønsker.

Prioritering af ændringsønsker

Det har tidligere været sådan, at ændringsønsker har været sendt til prioritering hos kommunerne to gange årligt med efterfølgende endelig prioritering af referencegruppen. I en periode har dette stået stille grundet ændringer til Barnets Lov. Prioriteringsprocessen blev sat i gang igen i sommer, hvor ændringsønsker også blev prioriteret af referencegruppen - ændringsønsker, som vil blive implementeret i DUBU i 2025.

Vi har dog valgt at ændre i kadencen for prioritering, så det fremover kun bliver én gang årligt. Grunden er bl.a. stigende krav til ændringer ’udefra’, fx ny lovgivning, nye mål i produktstrategien, nye indberetningskrav til DST, tekniske opdateringer, standardiseringer (fx FFB-B&U) mv., som der også skal være plads til i releases. Næste prioritering af ændringsønsker vil derfor komme til sommer 2025.

Vi er ved at se på muligheden for evt. at lave mindre og oftere prioriteringsrunder for de helt simple ændringsønsker, som kan laves uden en release, fx nye aktivitetstyper. Det vil I høre mere om i det nye år.

Nyt referencegruppemedlem

Vi kan med stor glæde byde velkommen til Julie Emmerich Hansen, fagkonsulent i Lolland Kommune, der netop er trådt ind i DUBUs referencegruppe.

Referencegruppens opgave består primært af at prioritere videreudviklingsopgaver i DUBU på baggrund af de ændringsønsker, som kommunerne sender ind.

På vores hjemmeside kan du se, hvem der i dag er repræsentanter i DUBUs referencegruppe, mens du kan læse kommissoriet for referencegruppen her.

Indberetning af udslagsgivende forhold for § 75 støtteperson

Vi har hørt fra flere kommuner, at det er en udfordring at vælge et udslagsgivende forhold ved afgørelse om § 75 støtteperson, da det udslagsgivende jo er, at barnet er anbragt. Det er især udfordrende i de sager, hvor anbringelsen ligger i en anden kommune.

KOMBIT har i den forbindelse være i dialog med Social- og Boligministeriet, som er dem, der stiller kravene til indberetningerne. Ministeriet fortæller, at de fortsat arbejder på en mere langsigtet løsning ift. indberetning af udslagsgivende forhold for § 75. De oplyser, at indtil da kan I angive ”Anden bekymrende adfærd hos barnet eller den unge f.eks. udadreagerende adfærd” eller ”Anden bekymrende adfærd hos forældrene” alt efter, hvilken af de to forhold, I vurderer, passer bedst i den pågældende situation. Vurderingen må I som kommune foretage jer ud fra bedste evne.

Oversendelse af sager til ny DUBU-kommune

Vi har i et tidligere nyhedsbrev budt velkommen til Rødovre Kommune. Rødovre har i den seneste tid implementeret DUBU og er nu godt i gang med at bruge systemet. Det betyder, at der nu kan oversendes sager til Rødovre Kommune via DUBU.

Vi håber, at I vil tage godt imod jeres nye superbrugerkolleger fra Rødovre Kommune, når I fx ”møder” dem på DUBUs superbrugernetværk på Teams.

Vi er nu 92 DUBU-kommuner.

DUBU-data i FLIS

Med FLIS-release 8.0 – der udkom den 9. december 2024 – er det nu muligt at finde oplysninger om følgende på DUBU-områder i FLIS:

Børn og Unge

  • der modtager indsatser, herunder anbringelser, støttende indsatser, handicapkompenserende indsatser, ungestøtte osv.
  • der er underretninger om
  • der er sager på

Varighed af

  • alle indsatser jf. ovenstående
  • sager

Alder for Børn og Unge

  • der modtager indsatser jf. ovenstående
  • der er underretninger om
  • der er sager på

 Anbringelsessteder

  • Andele af børn og unge på forskellige anbringelsessteder

Hvis du vil vide mere, kan du række ud til jeres FLIS-dataansvarlige på udsatte børn og unge-området eller jeres FLIS-ejer.

Vi ønsker jer en glædelig jul og et godt nytår!

Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke for godt samarbejde i 2024 og ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår! Vi ser frem til at forsætte den gode dialog med jer i det nye år, som bl.a. byder på superbrugernetværksmøder i juni 2025. Hvis I har ideer til emner, I gerne vil have, at vi tager op på netværksmøderne, så skriv endelig til dubu@kombit.dk. Endelige datoer for netværksmøderne meldes ud i næste nyhedsbrev.

13-12-2024