Sidste nyhed inden sommerferie

Dette er sidste nyhedsbrev fra arbejdsmarked- og beskæftigelsesområdet i KOMBIT inden sommerferien. I skal ikke tøve med at skrive til de respektive løsningers postkasser eller til ab@kombit.dk i løbet af sommeren, hvis I har spørgsmål eller der opstår andet, hvor I har brug for kontakt med KOMBIT.

Vi er i hele sommerferieperioden dækket ind, og besvarer eventuelle henvendelser.

Vi vender stærkt tilbage med et nyhedsbrev efter sommeren og glæder os til alle de spændende aktiviteter, der pågår i andet halvår af 2025 og frem.

Hvis I har input til emner, I mener, at vi skal tage op i kommende nyhedsbreve eller har andre ønsker til nyhedsbrevets form og informationer, tager vi meget gerne imod forslag i ab@kombit.dk.

Herfra vil vi, i KOMBIT, blot ønske jer en fantastisk sommer!

Ydelsesdag – husk at tilmelde jer!

Den 16. juni 2025 sendte vi invitation ud til Ydelsesdag til alle faglige ledere for KP, KY og KSD.

44 kommuner har allerede tilmeldt sig. Vi håber, at alle kommuner deltager på dagen. Sidste frist for at tilmelde sig er den 15. september 2025. Vi har et deltagerloft på 200 deltagere, så sørg for at tilmelde jer i god tid, hvis I vil sikre jer en plads.

Har du spørgsmål til Ydelsesdagen, bedes du kontakte os på AB@kombit.dk.

Faglig leder møde

Den 10. juni 2025 holdte vi det sidste faglige leder møde inden sommeren. Præsentation og optagelse blev efterfølgende sendt til deltagerne. Husk at kontakte os, hvis du er faglig leder, men ikke har modtaget invitation til møderækken. Du kan kontakte os på ab@kombit.dk.

Næste onlinemøde er den 3. september 2025.

 

Nyt design for forsiden af Mit Sygefravær

Den 25. juni 2025 gik Mit Sygefravær i luften med et nyt design for forsiden.

På forsiden bliver man præsenteret for de opgaver og muligheder, man har adgang til i forbindelse med et aktuelt sygefravær.

Releasen indeholder en god beskrivelse af det nye design, herunder en gennemgang af, hvad de enkelte punkter i løsningen indeholder.

Du finder den fulde releasenote her.

Demomiljøet, som er tilgængelig for alle, finder du her.

Datoerne er klar for de kommende KSD netværksdage

I et tidligere nyhedsbrev blev de kommende datoer for KSD netværksdage meldt ud.

Der er sket et par ændringer i datoerne siden da, og de korrekte datoer er som følger:

  • Tirsdag den 28. oktober 2025: Scandic Hvidovre 
  • Torsdag den 30. oktober 2025: Comwell Køge 
  • Onsdag den 5. november 2025: Scandic Aalborg Øst
  • Torsdag den 6. november 2025: Scandic Kolding  

Bemærk, at invitationerne først udsendes efter sommerferien.

Allerede nu kan du byde ind med emner. Du kan sende emner på ksd@kombit.dk eller til dit faggruppemedlem.

Invitationer til KP dage er sendt ud

Vi inviterede den 23. juni 2025 alle kommuner til én ud af de seks KP dage, som bliver afholdt over ugerne 40-46.

Følgende emner på dagen er valgt på baggrund af input fra 70 kommuner:

  • Bevillingsprocessen for udvidet helbredstillæg inkl. automatisk sagsbehandling
  • Ret brevskabeloner eller lav dine egne breve

Udover oplæg fra KOMBIT, vil der være fokus på ”hands on” og gruppedrøftelser. Formålet med KP dagen er bl.a., at deltagerne får konkret erfaring med at oprette breve i KPs træningsmiljø, så de i praksis kan ”gå hjem” og oprette egne breve til kommunen, hvis det kan give værdi for borger eller forbedre arbejdsgange.

22 kommuner har tilbudt at lægge lokaler til KP dagene. Vi sætter stor pris på dette engagement og ønske om at bidrage!

Møderne bliver afholdt i Kolding, Rudersdal, Roskilde, Skanderborg, Næstved og Aalborg Kommune.

Brugertest for automatisering af FLT

Den 4. juni 2025 blev der afholdt brugertest hos Netcompany omkring den kommende løsning til automatisering af Flekslønstilskud i KY. Brugertesten omfattede medarbejdere fra Norddjurs, Syddjurs, Aalborg, Helsingør, Hvidovre og Holstebro Kommune. Der var til brug for testen udarbejdet et antal ”automatiseringscases”, hvor de deltagende kommuner – sammen med medarbejdere fra KOMBIT og Netcompany – havde mulighed for at teste, de indarbejdede præmisser for den enkelte kommunes opsætning af kriterier. Det skulle teste, at løsningen gav den korrekte automatiseringsproces samt det korrekte udfald af sagsbehandlingen.

Undervejs i testen blev fejl og observationer indsamlet, dokumenteret og efterfølgende samlet i en fælles opfølgning og vurdering. Heldigvis viste testen kun ganske få fejl, hvoraf ingen blev betegnet som kritiske. Dette er efterfølgende håndteret og løsningen vurderes nu parat til opstart i fire pilotkommuner - i henholdsvis august og september. Endvidere gav brugertesten en række værdifulde input til den kommende brugervejledning samt videreudviklingsønsker til den nuværende version af løsningen.

Brugertesten inkluderede både kommuner, der aktuelt har enten en egenudviklet automatiseringsløsning, en løsning fra en 3. partsleverandør eller som på nuværende tidspunkt ikke har påbegyndt automatisering. Brugertesten viste os, at den udarbejdede løsning for alle tre grupper af kommuner, anses som relevant og tilstrækkelig.

Johanne Meyendorff fra Helsingør Kommune - der har en egenudviklet løsning – udtaler; ”Den nye automatisering af FLT i KY lever fuldt op til de behov, vi har til automatisering i Helsingør Kommune. Vi er trygge ved løsningen, og ser frem til at komme i gang med den. Brugertesten gav mig et indtryk af, at vi hurtigt vil kunne ændre vores sagsbehandling til den nye løsning”.

Charlotte Frost Leth fra Holstebro Kommune har historisk ikke haft en automatiseret løsning, og har håndteret hele processen manuelt. Også her var der positive meldinger på brugertesten: ”Vi kan klart se fordele i at anvende den nye løsning. Vi har haft en del ressourcer bundet i vores manuelle håndtering – og den nye løsning vil helt klart kunne gøre vores arbejde hurtigere og mere effektivt. Vi skal selvfølgelig vænne os til en ny praksis. Men løsningen virker intuitiv og brugervenlig at arbejde med”.

Irma Skals Balser fra Aalborg Kommune ser frem til at komme i gang som pilotkommune efter sommerferien: ”Vi kan se, at løsningen i KY matcher vores hidtidige praksis og lever op til de krav, vi har til af automatiseret løsning. Vi er trygge ved den nye løsning i Aalborg Kommune”.

Det vil være muligt for alle kommuner at tilslutte sig løsningen fra den 1. oktober 2025. Det vil være en mindre udgift på ca. 4000 kr. til lokal opsætning af løsningen og ibrugtagning. Derefter er løsningen en del af KY, og dermed inkluderet i den eksisterende betaling for løsningen. Det vil potentielt, for en lang række kommuner, betyde en væsentlig reduktion af driftsomkostningerne for automatisering af FLT.

Eventuelle spørgsmål til brugertesten og/eller løsningen generelt kan sendes til KY@Kombit.dk, hvorefter de vil blive besvaret hurtigst muligt.

Invitationer til KY-dage er lige på trapperne

Invitationer til KY dage (tidligere Brugerforum) sendes ud i uge 27 til system- og reformansvarlige. På baggrund af input fra flere KY-brugere, har vi sammensat et program målrettet alle jer, der til daglig arbejder i KY. Deltagelse er gratis, men man kan max tilmelde to personer fra hver kommune. Har du spørgsmål til KY-dagen bedes du kontakte os på KY@kombit.dk.

Sæt kryds i kalenderen på følgende dage:

  • Den 9. september 2025 i Vejle 
  • Den 16. september 2025 i Roskilde

Modernisering af DFDG-snitfladen til STAR

Den 14. juni 2025 gik STAR i drift med deres opdaterede DFDG-snitflade, hvor teknologien er flyttet fra SOAP teknologi til REST teknologi. Det betød samtidig, at KY skulle modernisere deres snitflade til DFDG for, at data kunne fortsætte med at flyde mellem de to systemer.

Dette tekniske flyt blev gennemført med succes både i STAR og KY, hvortil den moderniserede løsning nu er i produktion.

Optakt til reform-live

Den 1. juli 2025 træder kontanthjælpsreformen i kraft i alle kommuner.

Alle er i mål med de obligatoriske KLIK-opgaver og alle kommuner – medarbejdere som ledere - har gjort et kæmpe stykke arbejde med at forberede sig og blive klar.

Fra 1. juli 2025 er der udvidet support hos Netcompany, og supportmøderne fortsætter.

I juli 2025 er der to supportmøder, den 8. og den 22. fra kl. 08:30 til 09:15, hvor kommunerne er delt op i fire mindre grupper med deltagelse af både KOMBIT og Netcompany.

Der er pt. planlagt tre spørgesessioner i august og september med hvert sit emne:

  • Medicintilskud
  • Indtægtsfradrag
  • Fritidstillæg

Her samles op på kommunernes erfaringer med disse tre nye områder i KY.

Der vil være bemanding fra både KOMBIT og Netcompany i hele sommerperioden, og skulle kommunerne opleve fejl eller have spørgsmål, så er processen den samme som normalt. Nemlig, at der oprettes en supportsag, og så sidder vi klar til at besvare dem.

Postkassen KY@KOMBIT.DK er der naturligvis også vagt på hele sommeren, så I er også velkomne til at skrive til den.

Status på opgaver vedr. agterskrivelser

Igennem de sidste seks måneder har kommunerne, med støtte fra KOMBIT og Netcompany, knoklet for - udover deres normale opgaver - at gå alle deres cirka 89.000 ydelsessager igennem to gange for at gøre sagerne klar til den 1. juli 2025, hvor reformen træder i kraft. Herunder indplaceringer af borgerne på de nye satser og sætte sig ind i de nye regler og funktionaliteter i KY som f.eks. Medicintilskud, Fritidstillæg, Indkomstfradrag og selvbetjeningsløsning.

Der er både blevet dannet vejledningsskrivelser til alle borgere og senest agterskrivelser. Dette store arbejde er blevet udført og alle kommuner er nu klar til kontanthjælpsreformen træder i kraft den 1. juli 2025. Det er et rigtig flot og stort arbejde, der udført og kommunerne kan godt klappe sig selv på skulderen.

Det nye indhold blev lagt i KY produktion i weekenden den 20. – 22. juni 2025 med succes. 

Nu skal de sidste opgaver løses, de sidste jobs eksekveres, de sidste data overføres - og så er vi klar til at gå i drift med det nye, opdaterede kontanthjælpssystem den 1. juli.

Kontanthjælpsreformen træder i kraft – hvad betyder det i praksis?

Kontanthjælpsreformen, som træder i kraft den 1. juli 2025, betegnes som en af de største ændringer på ydelsesområdet i mange år. I en ny artikel deler Anja Krogh Svane, forvaltningschef i KOMBITs afdeling for Arbejdsmarked og Beskæftigelse, sine perspektiver på reformen: Hvad indebærer de nye regler? Og hvordan kommer den til at påvirke kommunerne og borgerne?

Anja Krogh Svane peger på, at det først er i praksis, man opdager, hvad der ikke fungerer, derfor spiller KOMBIT en afgørende rolle i at sikre, at kommunerne er klar til at håndtere de nye regler. Her bliver efteråret en afgørende periode, der vil vise, hvordan reformen reelt kommer til at påvirke borgere og systemer. 

Kommunerne og KOMBIT har haft et tæt samarbejde, og selvom alle er godt forberedte, står vi over for en spændende periode. En væsentlig styrke er, at KOMBIT prioriterer teknologi, hvor mennesket er i centrum. Her udtaler Anja Krogh Svane: “Det er et vildt stort kvalitetstegn, at vi har så meget fokus på digitalisering – og samtidig har blik for, at der sidder mennesker i den anden ende. Det er ikke bare en leverance, men noget der påvirker arbejdet i kommunerne og selvfølgelig borgerne”. 

Du kan læse artiklen her.

Inspirationsmateriale fra kommuneworkshops omkring ”Borgerrejser” i sammenhæng med Kontanthjælpsreformen

Under workshopdagene i maj 2025, arbejdede vi sammen med en række kommuner med forskellige emner med fokus på, hvad den enkelte borger vil opleve af ændringer som optakt til Kontanthjælpsreformen. Arbejdet skulle blandt andet munde ud i en opdatering af FAQ/brugervejledninger samt et sæt inspirationsmateriale, som skal hjælpe kommunerne i at understøtte/vejlede borgerne i de ændringer, der helt konkret kan møde borgeren i forbindelse med reformensændringer.

Vi vil gerne sige tak for alle de gode input, vi fik fra de næsten 20 kommuner, der deltog i de to workshops i maj. Vi er lige nu ved at lave de sidste tilrettelser i inspirationsmaterialerne, som forventes færdiggjort lige i starten af juli. Inspirationsmaterialet vil derefter kunne hentes på driftssiden. Vi vil informere jer nærmere, når materialet er offentliggjort.

Klar til Kontanthjælpsreformen

De nødvendige ændringer til YR, afledt af Kontanthjælpsreformen, er klar og vil blive frigivet til produktionsmiljøet ultimo juni 2025. Ændringerne vedrører Særlig støtte, ændret navngivning på eksisterende ydelser samt tilføjelse af nye ydelser.

Konkret sikres det for Særlig støtte, at refusion beregnes for indberetninger fra KY/SKAT , der vedrører ydelsesperioden 1. juli 2025 og frem, mens medfinansiering fortsat beregnes for indberetninger fra UDK, der vedrører ydelsesperioden fra 1. januar 2020 til 30. juni 2025.

En række ydelser, der overgår til afløbskonti, har fået opdateret navngivning og gyldig-til-dato. Tilsvarende er navngivning og gyldig-til-dato for en række refusionskonti blevet opdateret, og herudover er navngivning for en enkelt ydelse samt tilhørende refusionskonti blevet opdateret.

Vigtig KLIK-opgave for korrekt bogføring i august

Skal ovenstående ændringer til YR afledt af Kontanthjælpsreformen også havne korrekt i økonomisystemerne, er det dog nødvendigt, at KLIK-opgaven (UI-02) Ajourfør omsætningstabel vedr. nye kontonumre ifm. Kontanthjælpsreformen 1. juli 2025 gennemføres i kommunerne. Deadline for opgaven er den 15. august 2025.

Gennemføres KLIK-opgaven ikke, vil bogføringen fra YR fejle for august 2025.

Ydelsesrefusion har den 18. juni 2025 udsendt KLIK-opgave (UI 02), der er grundlaget for at sikre den nødvendige ajourføring af omsætningstabellen. Opgaven har afventet en opdatering af YR Sortiment, førend den kunne gennemføres. Opdateringen af Sortiment er sket den 24. juni 2025, hvorfor KLIK-opgaven nu kan gennemføres. Info herom er udsendt via KLIK-opgaven.

Opgave: (UI 02) Ajourfør omsætningstabel vedr. nye kontonumre ifm. Kontanthjælpsreformen 1. juli 2025 | Ydelsesrefusion

Dagpengeændringer

Vi har modtaget godkendelse fra STAR/BM til idriftsættelsen af ændringer vedr. håndtering af dagpenge. Ændringerne vil blive implementeret ultimo juni 2025, og de vil have virkning fra kørslen i juli 2025 (juni-data).

Efter idriftsættelsen af ændringerne ultimo juni 2025 skal ske en datagenopretning for alle borgere, der har været på dagpenge siden, YR gik i luften den 1. januar 2020. Da denne datagenopretning berører mange borgere, er det valgt at opdele opgaven over en række kørsler fra juli 2025 og frem. Det betyder, at den samlede effekt af de nye regler - inklusiv den tilhørende datagenopretning - først er endelig efter forventeligt tre-fire kørsler – dvs. i efteråret 2025.

De konkrete dagpengeændringer har afsæt i en række dataanalyser på dagpengeområder, som har sikret afstemning mellem STAR, BM, KL og KOMBIT om principperne for korrekt beregning. Denne afstemning har yderligere medført BEK nr. 22 af 13/01/2025. Ændringerne vedrører grundlaget for beregningen af dagpenge, og påvirker beregningen af medfinansiering gennem fordeling af EØS-dagpenge, ændring af fordeling af fradrag, ændringer til dagsnorm og ændringer til feriepenge.

Den forventede effekt af de nye regler for beregning af medfinansiering af dagpenge er til kommunernes favør. En mere uddybende opsamling på dagpengeændringerne sendes direkte til YR kontaktpersonerne i hver kommune.

30-06-2025