Den 4. juni 2025 blev der afholdt brugertest hos Netcompany omkring den kommende løsning til automatisering af Flekslønstilskud i KY. Brugertesten omfattede medarbejdere fra Norddjurs, Syddjurs, Aalborg, Helsingør, Hvidovre og Holstebro Kommune. Der var til brug for testen udarbejdet et antal ”automatiseringscases”, hvor de deltagende kommuner – sammen med medarbejdere fra KOMBIT og Netcompany – havde mulighed for at teste, de indarbejdede præmisser for den enkelte kommunes opsætning af kriterier. Det skulle teste, at løsningen gav den korrekte automatiseringsproces samt det korrekte udfald af sagsbehandlingen.
Undervejs i testen blev fejl og observationer indsamlet, dokumenteret og efterfølgende samlet i en fælles opfølgning og vurdering. Heldigvis viste testen kun ganske få fejl, hvoraf ingen blev betegnet som kritiske. Dette er efterfølgende håndteret og løsningen vurderes nu parat til opstart i fire pilotkommuner - i henholdsvis august og september. Endvidere gav brugertesten en række værdifulde input til den kommende brugervejledning samt videreudviklingsønsker til den nuværende version af løsningen.
Brugertesten inkluderede både kommuner, der aktuelt har enten en egenudviklet automatiseringsløsning, en løsning fra en 3. partsleverandør eller som på nuværende tidspunkt ikke har påbegyndt automatisering. Brugertesten viste os, at den udarbejdede løsning for alle tre grupper af kommuner, anses som relevant og tilstrækkelig.
Johanne Meyendorff fra Helsingør Kommune - der har en egenudviklet løsning – udtaler; ”Den nye automatisering af FLT i KY lever fuldt op til de behov, vi har til automatisering i Helsingør Kommune. Vi er trygge ved løsningen, og ser frem til at komme i gang med den. Brugertesten gav mig et indtryk af, at vi hurtigt vil kunne ændre vores sagsbehandling til den nye løsning”.
Charlotte Frost Leth fra Holstebro Kommune har historisk ikke haft en automatiseret løsning, og har håndteret hele processen manuelt. Også her var der positive meldinger på brugertesten: ”Vi kan klart se fordele i at anvende den nye løsning. Vi har haft en del ressourcer bundet i vores manuelle håndtering – og den nye løsning vil helt klart kunne gøre vores arbejde hurtigere og mere effektivt. Vi skal selvfølgelig vænne os til en ny praksis. Men løsningen virker intuitiv og brugervenlig at arbejde med”.
Irma Skals Balser fra Aalborg Kommune ser frem til at komme i gang som pilotkommune efter sommerferien: ”Vi kan se, at løsningen i KY matcher vores hidtidige praksis og lever op til de krav, vi har til af automatiseret løsning. Vi er trygge ved den nye løsning i Aalborg Kommune”.
Det vil være muligt for alle kommuner at tilslutte sig løsningen fra den 1. oktober 2025. Det vil være en mindre udgift på ca. 4000 kr. til lokal opsætning af løsningen og ibrugtagning. Derefter er løsningen en del af KY, og dermed inkluderet i den eksisterende betaling for løsningen. Det vil potentielt, for en lang række kommuner, betyde en væsentlig reduktion af driftsomkostningerne for automatisering af FLT.
Eventuelle spørgsmål til brugertesten og/eller løsningen generelt kan sendes til KY@Kombit.dk, hvorefter de vil blive besvaret hurtigst muligt.