I KOMBITs forvaltningsområde Arbejdsmarked og Beskæftigelse spiller de en central rolle i at sikre, at kommunerne er klar til at håndtere de nye regler som kommer med reformen. Kommunernes Ydelsessystem (KY) er rygraden i kommunernes sagsbehandling på ydelsesområdet – og det er her, reformen skal virkeliggøres i praksis.
For Anja Krogh Svane, der siden maj 2025 har besiddet rollen som chef for området i KOMBIT, har det været en øjenåbner:
“Når man kommer ind i KOMBIT, ser man, hvor meget AB-området gør for den digitale understøttelse af kerneopgaven i kommunen. Det indebærer fx at sikre automatisering der hvor det er muligt, sådan at ydelsesmedarbejderne kan fokusere på de mere komplekse dele af reformen – og selvfølgelig på borgerne. Og der er sket et imponerende forberedende arbejde med kontanthjælpsreformen af de reformansvarlige, ledere og medarbejdere i landets ydelsescentre”.
Kontanthjælpsreformen
Den nye kontanthjælpsreform har til formål at forenkle kontanthjælpssystemet. Reformen afskaffer komplekse regler som kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og aktivitetstillægget. I stedet indføres en enkelt ydelse, kontanthjælp, med fire satser: mindstesats, grundsats og forhøjet sats samt en sats til hjemmeboende unge. Derudover vil der være specifikke tillæg for børnefamilier, enlige og unge.
Selvom reformen træder i kraft 1. juli, vil mange borgere først mærke konsekvenserne sidst på måneden, når ydelsen udbetales. KY-teamet har sammen med kommunerne lagt et stort arbejde i at sikre, at løsningen er klar til at håndtere de nye regler.
“Det har virkelig været spændende at komme ind bag murene og se det store arbejde, der ligger i denne løsning,” fortæller Anja. “Jeg er overbevist om, at KY-løsningen nok skal bestå sin prøve. Teamet har virkelig gjort en stor indsats for at sikre, at systemet reelt understøtter kommunernes arbejde, og at alt er testet og afprøvet hele vejen fra start til slut”.
Selvom KY er klar, bliver efteråret en afgørende periode, hvor det for alvor vil vise sig, hvordan reformen påvirker både borgere og systemer.
“Det er jo ofte sådan, når ny lovgivning træder i kraft, at man først opdager i praksis, hvad der ikke fungerer. Landets ydelsescentre og teamet i KOMBIT har dog gjort alt hvad de har kunnet for at forberede sig på de nye ændringer”.