Kommunerne ligger inde med gode og aktuelle data i deres respektive CRM-systemer (Customer Relationship Management). Data som i mange tilfælde kan skabe værdi på tværs af institutioner og kommunale skel.
KL’s bestyrelse besluttede i 2017 at igangsætte udviklingen af en Fælleskommunal Virksomhedskontaktdatabase (FVDB). Formålet med databasen er at understøtte virksomhedsindsatsen på tværs af kommuner, Væksthuse og Erhvervscentre, så kommunernes kontakt til virksomheder koordineres på tværs.
Databasen gør det muligt for kommunerne at udveksle relevante oplysninger om virksomhedskontakt og -besøg på tværs af kommuner samt jobcentre, væksthuse og erhvervscentre. Databasen understøtter dermed en koordineret virksomhedskontakt på tværs af kommune- og organisationsgrænser.
Databasen etableres ved at koble organisationernes eksisterende løsninger, så de kan udveksle information med databasen via en snitflade. Der er med andre ord ikke tale om et egentligt system, da det er vurderingen, at markedet for CRM-løsninger allerede dækker dette behov.
.png?width=1170)