Vi ved, at kommunerne sætter deres lid til, at den fælleskommunale it-infrastruktur fungerer, fordi deres opgaveløsning afhænger af det. En opgave, som konstant udfordres og påvirkes af forskellige behov – både teknologiske og lovmæssige. Vi gør vores bedste for at følge med behovene og udviklingen, men vi ved også, at hvis visionen om den digitale kommune skal realiseres, så skal det ikke blot ske gennem centralt udviklede løsninger og komponenter. Det skal også ske lokalt i den enkelte kommune, hvor den gode idé ikke alene forbliver en idé, men udvikles og udstilles på infrastrukturen til gavn for kommunens opgaveløsning – og til gavn for det kommunale fællesskab, der ønsker at genanvende og bruge den gode idé.
Derfor arbejder vi lige nu på at udmønte og eksekvere strategien for fremtidens fælleskommunale it-infrastruktur, "Infrastruktur 2.0".
Hovedelementerne i den nye strategi er:
- Infrastrukturplatform: Etablering af en cloud-baseret infrastrukturplatform, hvor applikationsleverandører på vegne af blandt andet KOMBIT, kommuner, Udbetaling Danmark m.fl., kan udvikle og udstille applikationer i form af SaaS på platformen. Infrastrukturplatformen vil både rumme nyudviklede applikationer, men også vedligehold og drift af eksisterende applikationer i den fælleskommunale infrastruktur i form af Støttesystemerne m.fl.
- Rammeaftale til applikationsudvikling: Indgåelse af en rammeaftale for applikationsudvikling, der sikrer adgang til indkøb af udvikling, herunder specialiseret, til applikationer, der kan udstilles på KOMBITs infrastrukturplatform.
Den fortsatte understøttelse af vores digitale velfærdssamfund kræver, at vi gentænker infrastrukturen. Den skal åbnes op, så flere kan være med til at udvikle og forbedre den.
- Sisse Bang, Projektchef, Fælleskommunal Infrastruktur