Siden eFaktura blev tilgængelig i KP har både Brønderslev og Aalborg Kommune brugt denne funktionalitet i KP-løsningen. Begge kommuner var pilotkommuner på eFaktura og havde allerede tidligt en plan om at tage KP i brug fuldt ud. De har været med fra start og er enige om, at der stadig er plads til forbedringer med eFaktura, selvom mange udfordringer og fejl nu er blevet rettet, så man kan bruge eFaktura. Her er deres opfordring til andre kommuner om at tage eFaktura i brug.
Du kan høre anbefalinger og gode råd fra Aalborg Kommune om deres brug af eFaktura og hvorfor de anbefaler andre kommuner at tage det i brug ved at klikke her.
Hvis du er interesseret i at høre mere om Aalborgs ibrugtagning af KP, så fortæller Connie Lund Hansen, afdelingsleder samt styregruppemedlem i KP, Mariann Lykke, ydelsesrådgiver, Irma Balser, faglig koordinator og Rikke Christensen, systemforvalter, om deres oplevelser her.
Nedenfor fortæller sagsbehandlere og supportberettige brugere i KP Mathilde Lindholt Heide, Connie Hansen, Claus Houmann Nielsen samt afdelingsleder, Borgerservice i Brønderslev Kommune Teresa Hörman praktikant i Borgerservice Maiken Xia Engemand om deres erfaringer med ibrugtagning af eFaktura.
Hvordan forberedte I jer på at tage eFaktura i brug?
Op til ibrugtagning brugte vi en del tid på systemmæssige fejlrettelser.
Sammen med dette udarbejdede vi en skrivelse til vores leverandører om det nye EAN-nummer, som vi oprettede, og som leverandørerne skulle bruge.
Hvordan oplevede I overgangen til eFaktura?
Overgangen gik fint, og vi er glade for, at vi har et system nu, hvor det hele er samlet, og vi ikke skal skifte mellem systemer.
Det er en fordel med én løsning - det giver et bedre overblik. Det er ikke fordi eFaktura på alle parametre er bedre, men vi slipper for at slå op i to systemer.
Hvilke erfaringer har I gjort jer, som andre kommuner kan være opmærksomme på?
Vi vil anbefale andre kommuner at være opmærksom på sammenhængen til økonomiområdet.
Hvis kommunen har en digitaliseringskonsulent eller lignende, kan personen være bindeled mellem afdelingerne (fx jobcenter/ydelsesafdeling og økonomi) og være opmærksom på de opgaver, der er. Det er vigtigt, at der tidligt i forløbet kan blive tilkoblet en digitaliseringskonsulent, der kan se opgaven på tværs. Ser man ikke opgaven på tværs, får man heller ikke øje på sammenhængen.
Derudover opfordrer vi andre kommuner til at deltage i spørgetimer, statusmøder mm. for at samle viden og stille spørgsmål, når man vil i gang.
For os har det givet mening udelukkende at bruge KP til fakturering, og vi ser gerne, at flere kommuner tager eFaktura i KP til sig.
Vil din kommune i gang med eFaktura?
Der er hjælp at hente! Kontakt KOMBIT på KP@kombit.dk, så tager vi i KOMBIT et opstartsmøde med jer via Teams, så I bliver klædt på til at komme godt i gang.