Løsninger overgår til Context Handler 2

Brugervendte it-systemer, som bruger Fælleskommunal Adgangsstyring for brugere, skal overgå til at bruge Context Handler 2. Det betyder at kravet om to-faktor autentifikation håndhæves, når brugere logger på it-systemer, der kræver sikringsniveauerne NIST 3 eller 4 eller NSIS ”Betydelig” eller ”Høj”.

For Arbejdsmarked- og Beskæftigelse er det løsningerne KY, KP & KSD, som endnu ikke benytter Context Handler 2.

For at sikre at alle kommuner og brugere er klar, er der i denne uge sendt to KLIK opgaver ud til hver løsning. Den ene KLIK opgave skal sikre, at brugerne er klar og ved, hvordan de skal logge på. Den anden KLIK opgave skal sikre, at de robotter, som kommunerne har koblet op på løsningerne, fortsat har adgang efter den respektive løsning ibrugtager Context Handler 2.

Løsningerne overgår til Context Handler 2 på de følgende dage:

  • KP den 27. februar 2025
  • KY den 11. marts 2025
  • KSD den 14. marts 2025

SAPA, hvor brugerne af KY, KP og KSD slår indkomstoplysninger op, er overgået til Context Handler 2 den 22. januar.

Du kan læse mere om Context Handler 2 her.

Ankestyrelsen inviterer kommuner til dialogmøde på beskæftigelsesområdet

Ankestyrelsen afholder dialogmøde på beskæftigelsesområdet den 13. marts klokken 13.00 - 14.30.

På dialogmødet præsenteres den nyeste praksis, og der svares på spørgsmål undervejs.

Målgruppen for dialogmødet er kommunale myndighedssagsbehandlere samt team- og fagledere. Da der er et begrænset antal pladser, opfordres der til, at man sidder flere personer ved samme skærm.

Ankestyrelsen ønsker også at bruge dialogmøderne til at tale om de udfordringer, som I støder på i praksis. Derfor må du meget gerne indsende dine spørgsmål eller ønsker til emner på praksiskoordinering@ast.dk.

Dialogmødet er gratis, men kræver tilmelding. Du kan tilmelde dig her.

Tilmeld dig KOMBITs samarbejdsrum på Teams og få adgang til videndeling med andre kommuner

Hvis du endnu ikke er medlem af et kommunesamarbejdsrum, så er det nu, du skal tilmelde dig. Det er for alle i en kommune, der arbejder med KSD, KP, KY eller YR. Formålet er videndeling med de andre kommuner, om emner, der optager jer alle.

For at tilmelde dig KOMBITs samarbejdsrum på Teams, skal du give samtykke til, at vi må oprette dig på den nye platform. Bemærk, at samarbejdsrummene kun er for kommunale brugere, og du bliver derfor kun tilmeldt samarbejdsrummet, hvis du tilmelder dig med din arbejdsmail.

Du skal give dit samtykke og tilmelde dig samarbejdsrummene for hhv. KY, KP, KSD og YR her:

https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=DU86A3C3U61J

Efter tilmelding modtager du en mail fra Microsoft Teams med link til det/de pågældende samarbejdsrum, når du er blevet oprettet. Vær opmærksom på, at der kan gå nogle dage.

Bemærk desuden, at det kun er det ovenstående link, der kan benyttes ved tilmelding. Når linket først åbnes, vil det viderestille jer til en individuel tilmelding. Dette link kan ikke genbruges. Husk derfor at bruge ovenstående link, hvis I f.eks. ønsker at videresende tilmeldingslinket til en kollega.

Sådan finder du samarbejdsrummet på Teams
Når du har modtaget en mail fra Microsoft Teams, er du blevet tilføjet til samarbejdsrummet.

Når du vil åbne samarbejdsrummet, skal du skifte til KOMBITs kanal inde i Teams. Det gør du ved at klikke på din organisation i højre hjørne:

Herefter vil samarbejdsrummet fremgå under dine Teams i venstre side:

Hvis din kommune ikke benytter Teams
Hvis din kommune ikke bruger Microsoft Teams, kan du åbne samarbejdsrummet via din webbrowser.​

Når du klikker på linket i den mail, du modtager fra Microsoft Teams, når du er blevet tilmeldt, vil du blive spurgt, om du vil åbne Teams via app eller webbrowser. Her skal du blot angive, at du vil fortsætte i browser.

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp undervejs, er du velkommen til at kontakte os på ab@kombit.dk. Hvis du oplever udfordringer, må du meget gerne vedhæfte skærmbilleder.

Møderække for faglige ledere for Arbejdsmarked og Beskæftigelse – er du tilmeldt?

Årets første møde for faglige ledere blev afholdt via Teams den 21. januar 2025. Vi har sendt invitation ud til alle faglige ledere for hele 2025, og vi opfordrer jer til at deltage. I har mulighed for både at stille spørgsmål og give input til dagsorden. Vi hører altid gerne fra jer på ab@kombit.dk.

Møderække resten af 2025:

  • Tirsdag den 4. april 2025. kl. 10.00 – 11.00
  • Tirsdag den 22. april 2025 kl. 10.00 - 11.00
  • Tirsdag den 10. juni 2025 kl. 10.00 - 11.00
  • Tirsdag den 2. september 2025 kl. 10.00 - 11.00
  • Onsdag den 8. oktober 2025 er der ydelsesdag
  • Tirsdag den 4. november 2025 kl. 10.00 - 11.00
  • Onsdag den 10. december 2025 kl. 10.00 - 11.00

Nyt supportsystem og KLIK opgave på vej

Leverandøren af Mit Sygefravær, Knowledge Cube, ibrugtager nyt system til supportsager inden 1. maj.

I den forbindelse er der sendt en ny underdatabehandleraftale den 17. januar til Mit Sygefravær-systemansvarlige, KOMBITs programledere samt kommunernes hovedpostkasser.

Der udsendes snarest en KLIK opgave til kommunerne, som skal oplyse, hvem deres supportberettigede brugere er.

KOMBIT og Knowledge Cube inviterer de supportberettigede brugere til et webinar, hvor de introduceres til den nye løsning. Det forventes, at webinar afholdes medio marts. Når endelig dato er aftalt, udsendes der en invitation.

Webinar med KL, STAR og KOMBIT

KL afholder i samarbejde med STAR og KOMBIT et webinar med henblik på at introducere og genopfriske de grundlæggende funktioner og de forskellige sagsområder i EESSI/RINA-løsningen.

Der gives også en status på, hvornår det er muligt at modtage notifikationer.

Webinaret vil finde sted onsdag den 29. januar kl. 13.00 -15.00.

Invitationen er sendt til EESSI/RINA-superbrugere den 8. januar 2025. Husk, at I selv kan slette/tilføje superbrugere i KLIK.

Bliv klogere på brug af rapporter!

På KSD-dagene i november måned, og i brugertilfredshedsundersøgelsen, er der blevet spurgt ind til kommunernes brug af rapporter i KSD.

Kommunerne bruger rapporterne i varierende grad og til mange forskellige formål. Den viden vil vi nu dele med hinanden på et kommende webinar.

Sæt kryds i kalenderen den 19. marts klokken 13.00 – 14.30.

Invitation sendes til KSD-systemansvarlige og KSD-faglig leder ultimo januar.

Sønderborg Kommune opfordrer andre kommuner til at bruge KP

Sønderborg Kommune har implementeret KP og høster nu frugterne af indsatsen.

De har ikke længere store bunker af ubehandlede sager, borgerne oplever en hurtigere behandlingstid, og de trives kort sagt bedre.

Teamleder Lene Sloth og systemansvarlig Jeanette Andersen opfordrer andre kommuner til at følge deres eksempel og deler her erfaringer, de har gjort sig undervejs.

Du kan høre Lene og Jeanette fortælle om Sønderborgs implementeringsrejse og deres bedste råd til både andre kommuner og ledere ved at klikke her.

Du kan også læse Lene og Jeanettes tre vigtigste erfaringer herunder:

Læg en fælles kurs

I 2022 begyndte Sønderborg Kommune at bruge KPs basis-løsning. Teamet besluttede sig dengang for, at de sammen ville trodse opstartsudfordringer og overarbejde, så de kunne implementere KP fuldt ud. Derfor var det vigtigt at fejre både små og store succeser undervejs.

Sæt tid af

I dag er Sønderborg Kommunes KP-team både mere glade og effektive, men det tog tid. KP var engang et nyt og ukendt system. Det betød, at hele teamet måtte tage dage ud af kalenderen for at sætte sig ind i systemet, også selvom det betød overarbejde.

Se jer selv udefra

En vigtig del af omstillingen var at se på sin organisation med friske øjne. I Sønderborg Kommune benyttede man lean- og digitaliseringskonsulenter, der kunne hjælpe med at se, at teamet var for spredt ud, og samtidig løse tekniske problemer undervejs.

Ny pensionsgruppe nedsat

KOMBIT har nedsat ny pensionsarbejdsgruppe, der består af kommunale specialister inden for KP-området. Kommunerne skal hjælpe med at prioritere og kvalificere KPs backlog af ændringsønsker.

Gruppen består af 15 kommuner:

Horsens, Hørsholm, København, Odense, Ringsted, Skanderborg, Solrød, Varde, Aalborg, Fredensborg, Gladsaxe, Glostrup, Lolland, Odsherred og Roskilde

I dag den 27. januar 2025 holder vi opstartsmøde i den nye pensionsgruppe. Vi ser frem til samarbejdet.

Vil du have 24 gode råd om brug af KP?

Nu kan du se eller gense KPs julekalender. Julekalenderen består af 24 videolektioner, der både er relevante for rutinerede- og helt nye brugere af KP.

I kan blandt andet finde tidsbesparende demonstrationer af relevante værktøjer, som forvaltningshåndbogen og træningsmiljøet, praktiske gennemgange af opgaver, som udbetaling af almindeligt- og udvidet helbredstillæg, og meget mere.

Du finder alle 24 videolektioner på KPs dokumentbibliotek, under kategorien ’Implementeringsplan’ – eller ved at klikke her.

Vi søger stadig deltagere til de nye fagfællesskaber

Tak for interessen for de nye KY fagfællesskaber. Vi har hørt fra mange af jer, men mangler fortsat interesserede inden for områderne:

  • eFaktura
  • AY
  • Godtgørelser
  • RES/REVA
  • Data FLIS

Hvis du er interesseret, kan du ansøge ved at klikke her.

Kommunerne er optimistiske omkring reformen

KY-teamet har været på rundt i landet og besøge kommuner for at tale om den kommende reform og for at mærke stemningen – og vurderingen er, at den er god. Kommunerne gav udtryk for, at der er ro på, og at de føler sig trygge ved de kommende ændringer.

Flere udtrykte sågar, at de glæder sig til at komme i gang og forventer at være i gang med deres opgaver, når dette nyhedsbrev bliver udsendt.

I den forbindelse vil vi gøre opmærksom på, at vi holder supportmøder til at støtte op om overgangsopgaver to gange ugentligt. Ønsker du at deltage på disse, kan du kontakte din kommunes reformansvarlige eller skrive til KY-teamet på ky@kombit.dk

Liste om arbejdspligt er udskudt

Lov om ny arbejdspligt er trådt i kraft den 1. januar 2025.

I forbindelse med ikrafttrædelsen skal KOMBIT hver måned frem til juni måned 2025 generere og dele lister over ”Borgere der har en aktiv kontanthjælp, uddannelseshjælp eller §27/27 a sag i december 2024 og er indrejst efter 2. april 1968” til kommunerne.

På grund af manglende indrejsedatoer i CPR fra før 1986 vil denne liste ikke være komplet.

Derfor er udsendelsen af listen for januar 2025 udskudt, indtil data er rettet op.

Tilmeld dig ny kanal om kontanthjælpsreformen

Der er nu oprettet en kanal på KYs samarbejdsrum, der omhandler kontanthjælpsreformen. Her kan kommuner drøfte den viden og de erfaringer, de tilegner sig i forbindelse med håndteringen af overgangsopgaver i overgangsperioden.

Så hvis du vil have mulighed for at stille spørgsmål til dine kollegaer i andre kommuner, eller måske endda hjælpe andre ved at besvare deres spørgsmål, skal du tilmelde dig Teams-samarbejdsrummet for KY.

For at tilmelde dig skal du klikke her og vælge ’KY’. Når du er tilmeldt, kan du finde KY-samarbejdsrummet i Teams og heri kanalen 'Kontanthjælpsreform'.

Hvis du er usikker på, hvordan du tilmelder dig og derefter tilgår samarbejdsrummene, kan du læse mere i dette nyhedsbrev.

 

Ny liste vedr. YUMU – liste over tidligere års indberetning af YUMU

I forbindelse med den årlige revision oplever kommunerne ofte at blive spurgt til tidligere års beregninger af YUMU (Ydelser Udbetalt med Urette). KOMBIT har derfor aftalt med en række repræsentanter fra kommunerne at udvide den nuværende funktionalitet vedrørende YUMU-indberetninger, så det bliver muligt at downloade en liste over tidligere års indberetninger/beregninger af YUMU.

Det er muligt at vælge et år ad gangen og derefter downloade en fil, som kan åbnes i Excel eller lignende programmer. På listen er det muligt at se, hvilken periode beregningen vedrører – det ses ved Periode start og Periode slut

Du kan finde vejledning til den nye liste i vejledningen til YUMU ved at følge dette link.

27-01-2025