Husk at opdatere rollegalleriet i KLIK, så I sikrer vigtig information fra KOMBIT

Når KOMBIT sender mails til jer, inviterer til møder, webinarer og lignende, bruger vi de kontaktoplysninger, som I har oplyst via KLIK, fx under rollen ’Systemansvarlig’ og ’Faglig leder’ for hhv. KP, KY, YR og KSD.
 
Vi sender kun mails, invitationer og lignende til dem, der er registreret i KLIKs rollegalleri, så hvis I har ubesatte ”obligatoriske” roller, kan I gå glip af vigtige informationer og invitationer fra KOMBIT.

Det er derfor vigtigt, at I husker at opdatere kontaktoplysningerne via KLIK, når der sker organisatoriske ændringer i jeres kommune, herunder ved ansættelser og fratrædelser. Det er kommunens KLIK-administrator, der er ansvarlig og kan ændre i oplysningerne. Hvis du ikke ved, hvem der er KLIK-administrator i din kommune, kan du kontakte din kommunes KOMBIT-programleder eller skrive til ab@kombit.dk.

SAPA-webinar: Omlægning af skatteforvaltningens dataadgange blev afholdt den 27. august 2024 optagelse

På webinaret blev de kommende kommunale opgaver drøftet i forbindelse med udstilling af indkomstoplysninger. 

Du finder optagelsen her og præsentationen her.

Møde med faglige ledere giver værdifuldt indblik

Den 3. september 2024 holdt vi møde med faglige ledere for KY, KP og KSD. Mødet er en del af en fast møderække, hvor vi vender aktuelle emner med kommunernes faglige ledere.

På agendaen var:

  • Kort orientering fra AB
  • Proces for Flexløntilskud
  • Samspillet mellem FK-ORG, FK-KLA og KY
  • Implementering af kontanthjælpsreformen

På mødet fik vi også indblik i, hvad der fylder hos de faglige ledere lige nu, hvor særligt forberedelserne til den nye kontanthjælpsreform blev belyst. Disse input vil vi bruge på fremtidige møder, så vi sikrer relevant indhold.

Hvis du ønsker at se præsentationen fra mødet, skal du tage fat i din kommunes faglige leder.

Næste gang vi mødes med de faglige ledere er til Ydelsesdagen den 9. oktober 2024. Sidste frist for tilmelding er den 20. september 2024. Klik her for at læse mere.

Udstilling af revisionserklæringer vedr. kommunale it-systemer til de kommunale revisorer

KOMBIT har modtaget spørgsmål vedrørende rekvirering af tredjeparts it-revisionserklæringer ved revisionsbesøg i kommunen. Derfor vil vi gerne gøre opmærksom på den faste procedure hvorved dette håndteres:

  1. Det er kommunen, der udleverer erklæringerne til revisor.
  2. Kommunen oplyser til KOMBIT den/de kommunale mailadresser, der skal modtage erklæringerne.
  3. Kommuner der er medlem af DBS (Det fælleskommunale Databehandlersekretariat) kan tilgå revisionserklæringer via deres fællespostkasse.

Hvis en kommunal medarbejder ikke kan finde erklæringerne i kommunen, vil KOMBIT hjælpe ved kommunens henvendelse til en af funktionspostkasserne som f.eks. ydelsesrefusion@kombit.dk, ky@kombit.dk, ksd@kombit.dkmitsygefravaer@kombit.dk, nemrefusion@kombit.dk, eessi@kombit.dk og kp@kombit.dk. Postkasserne læses dagligt.

Datoer for check-ins om NemRefusion planlagt for resten af 2024

Vi afholder check-in om NemRefusion for kommuner via Teams igen på følgende tidspunkter:

  • Den 29. oktober 2024 kl. 10.00-11.00
  • Den 17. december 2024 kl. 10.00-11.00

Mødet kræver ikke tilmelding, og vi opfordrer derfor til, at I selv lægger det i jeres kalender og deltager efter behov.

Links til møderne er senest sendt i en mail til kommunernes systemansvarlige for NemRefusion og faglige ledere for sagsbehandlere i KSD den 27. august 2024, hvori vi har opfordret til at videresende informationen til relevante kolleger i organisationen.

Vi gør opmærksom på, at møderne starter kl. 10.00 og afsluttes, når vi har givet en status og besvaret spørgsmål fra deltagerne. Møderne kan derfor blive afsluttet før kl. 11.00.

Opsplitning af kommune- og barselsservice

Vi har foretaget en systemteknisk opsplitning af barsel og sygedagpenge, så der kan laves individuelle ændringer til NemRefusion. Det betyder blandt andet, at kommende ændringer vil blive nemmere at teste, uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Ændringsønsker til NemRefusion

KOMBIT er i gang med at nedsætte en ekspertgruppe for NemRefusion, som skal være med til at prioritere ændringsønsker til løsningen.

Ekspertgruppen vil bestå af repræsentanter fra alle NemRefusions brugergrupper, dvs. arbejdsgivere, a-kasser, selvstændige og systemleverandører, som tidligere har vist interesse i at få indflydelse på videreudviklingen af NemRefusion. Der vil desuden være repræsentanter fra myndighederne (kommunerne og Udbetaling Danmark), Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) og Kommunernes Landsforening (KL).

Første møde med ekspertgruppen finder sted den 25. september, hvor rammerne for gruppen og arbejdet fastlægges. 

Hvis du har ændringsønsker til NemRefusion, er du altid velkommen til at skrive til nemrefusion@kombit.dk.

Læs mere om release 2.4

Den 13. september 2024 har vi udgivet version 2.4 af Mit Sygefravær.

Med releasen er der blevet ændret i reglerne for, hvor længe opgaver er tilgængelige for besvarelse i Mit Sygefravær.

Tidligere er fravær og opgaver blevet lukket i Mit Sygefravær, når en sygefraværssag fik status ”Afsluttet” i KSD. Det har derfor ikke været muligt at besvare en opgave i Mit Sygefravær herefter, fx en for sen besvarelse af oplysningsskema eller ansøgning om sygedagpenge.

Med ændringen i release 2.4 bliver fravær og opgaver først lukket i Mit Sygefravær, når sagen får status ”Lukket” efter klagefristen i KSD. Borgerne kan derfor nu besvare en opgave for sent i Mit Sygefravær. Ændringen gælder dog ikke besvarelse af underretningsbrev, som bliver fjernet fra opgavelisten efter fristen.

Ændringen gælder kun fremadrettet. Fravær og ubesvarede opgaver, som er lukket eller deaktiveret før releasen, bliver derfor ikke genåbnet.

I kan læse mere om ændringen i releasenoten for Mit Sygefravær 2.4.

Kommende netværksmøder – vi søger input fra kommunerne

Invitationen til de kommende KSD-dage er sendt ud til KSD systemansvarlige og KSD faglige ledere den 5. september. Hver kommune tilbydes at få to deltagere gratis med til netværksmøderne. Hvis en kommune ønsker flere deltagere til netværksmødet, er det muligt at tilmelde ekstra deltagere mod betaling.

Som altid er det jer i kommunerne der laver dagsordenen.

Hvis I har forslag til punkter til dagsorden, bedes I sende dem til KSD@kombit.dk senest den 11. oktober. Dagsorden og præsentation sendes ud inden mødet.

Møderne afholdes:

  • 12. november Scandic Hvidovre
  • 14. november Comwell Køge
  • 19. november Scandic Aalborg Øst
  • 20. november Scandic Kolding

Releases – oversigter

Efter udgivelsen af release 5.0 har vi besluttet, at der hvert år skal udkomme fire mindre releases, i stedet for de to større releases, der indtil nu har været kutyme.

Selvom de enkelte releases er blevet mindre, vil de stadig indeholde værdifulde forbedringer, så KP fortsat udvikler sig på baggrund af jeres behov.

I kan se oversigter og releasenotes over hver enkelt release på KOMBITs dokumentbibliotek under ”Ændringsforslag og releases” og ”Releases – Oversigter over ny funktionalitet”.

Pt. har vi planlagt release 5.2 til d. 13. september og release 5.3 til d. 3. december.

Vi har fokus på at øge anvendelsen af KP

Efter release 5.0 muliggjorde automatisk sagsbehandling og behandling af eFaktura i KP har vi oplevet en større interesse i at bruge KP til flere opgaver. Mange af jer har fx kontaktet os, fordi I gerne vil begynde at håndtere ydelser i KP.

Det har været vores forventning, at den sidste store release til KP ville afføde et større behov for grundlæggende implementeringsstøtte til at tage KP i brug i større omfang. Vi har derfor sat forskellige implementeringsinitiativer i gang for at hjælpe flest mulige af jer, der står med behovet, bedst muligt.

Vi ser frem til at møde jer på regionsmøder!

Mellem september og december bliver I inviteret til regionsmøder, som vi afholder fysisk hos kommuner, der har stillet lokaler til rådighed. Regionsmøderne er delt op i 4 emner, som I særligt har efterspurgt. Det er derfor også muligt deltage med forskellige personer, afhængigt af hvem emnerne er relevante for.

Emnerne er:

  • Opsætning af automatiske processer
  • MAF-processer
  • Opsætning og tilretning af opgavepakker
  • Opsætning af breve

På møderne sætter vi scenen for de enkelte emner, og I bidrager med egne erfaringer, refleksioner og andre input undervejs til fælles gavn. Ud over, at I tager viden om emnerne og erfaringer fra andre kommuner med hjem, er det også formålet, at regionsmøderne er relations- og netværksskabende, så I udvider jeres muligheder for at række ud og sparre med kolleger fra andre kommuner.

Møderne afholdes over to dage og er workshopbaserede.

Nye udgaver af Forvaltningshåndbogen og Temavejledninger

Vi har netop udgivet en ny version af KPs Forvaltningshåndbog, som ligger på KOMBITs dokumentbibliotek. Vi har bl.a. indført nye afsnit med fokus på automatisering, eFaktura og den grundlæggende opsætning, som I også har stiftet bekendtskab med ifm. idriftsættelsen af KP og efterfølgende store releases. Parallelt med – og som supplement til – Forvaltningshåndbogen arbejder vi fortsat på Temavejledninger, som har andre vinkler på brugen af KP, end I kan finde i de generelle brugervejledninger og navigationssedler.

Den kommende tid vil vi fortsætte arbejdet med Forvaltningshåndbogen og Temavejledninger, og bl.a. udgive materiale målrettet jer, der står over for at tage ydelser i brug i KP for første gang.

Vi søger fortsat en indstationeret med viden om mellemkommunal afregning (MAF) og evt. afstemning

Vi er rigtig glade for at kunne fortælle, at Simone Saxkjær Andersen fra Vesthimmerland Kommune er ny indstationeret på KP. Simone har stor indsigt i KP generelt og ikke mindst i implementeringsopgaven ifm. at bruge KP i større omfang.

Vi søger dog fortsat en indstationeret, som har viden om MAF og evt. også afstemning!

Hvis du er interesseret i at sætte dine kompetencer og viden i spil, til gavn for alle landets kommuner, så skriv gerne en mail til KP@kombit.dk, hvor du skriver lidt om dig selv, hvad der motiverer dig, og hvilke arbejdsområder du har på pensionsområdet.

Implementeringsplan for KY: Informationsmøde

KOMBIT og Netcompany afholder informationsmøde om implementering af kontanthjælpsreformen i KY for faglige ledere i kommunerne i dag den 19. september 2024.

Under mødet introducerer vi reformprojektet i sin helhed, dets omfang og betydning for KY samt kommunernes rolle, opgave og ansvar.

Vi forventer, at alle kommuner deltager under mødet for at få en forståelse for implementeringsplanen og dets betydning for alle de relevante medarbejdere i kommunen.

Bemærk at der planlægges særskilte webinarer for de systemansvarlige og daglige brugere af KY. Disse afholdes senere i 2024.

Løsning på inflationshjælp fra Landsbyggefonden i KY

Vi er blevet gjort opmærksomme på, at der i september 2024 er borgere som vil modtage inflationshjælp fra Landsbyggefonden, som kan påvirke beregningen af SÆS.

Vi har i samarbejde med Den fælles dataenhed og KL fået lavet en løsning på, hvordan I kan få oplyst hvilke berørte borgere i KY det påvirker.

Der er sendt information ud til jeres systemansvarlige samt faglige ledere, om hvordan I får fat i listerne.

I kan læse nærmere om inflationshjælpen her.

Regeringen foreslår forlængelse af Ukraine Særloven

Forlængelse af Ukraine Særloven er sendt i høring. Vi forventer ikke, at der skal ske nogen ændringer i KY, idet der kun er tale om en forlængelse af den nuværende særlov frem til 17. marts 2026.

Læs mere her.

KY og KP i praktik i Ankestyrelsen – vi arbejder på tættere relationer og forståelser

Den 27. og 28. august havde tre medarbejdere fra KY og KP æren af at være de første praktikanter nogensinde i Ankestyrelsen. Formålet med besøget var at danne en gensidig forståelse for skæringspunkterne mellem it-systemerne og Ankestyrelsens sagsbehandling – alt sammen i et forsøg på at optimere understøttelsen af kommunerne.

De tre praktikanter har alle en fælles fortid som sagsbehandlere i det kommunale. Derfor var de godt klædt på til en faglig rundtur, hvor Ankestyrelsens medarbejdere indviede praktikanterne i deres tilgang og diskuterede faglige udfordringer, der kan opstå i en sagsbehandlingsproces. En diskussion, som både praktikanterne og medarbejderne deltog engageret i.

Efter to veloverståede dage kunne praktikanterne vende hjem til KOMBIT med rygsækken fuld af værdifulde indsigter, der belyser, hvordan arbejdsgangene i Ankestyrelsen bedst understøttes digitalt.

Tilbage i KOMBIT er hverken de tre praktikanter eller resten af KY- og KP-teamet færdige med praktikbesøg. Derfor arbejdes der på højtryk for at få den næste aftale i bogen – og I læsere af dette nyhedsbrev er også velkomne til at en sende en mail til ab@kombit.dk, hvis I er interessede i et besøg.

Første møde med sparringsgruppe afholdes

Teamet bag YR har brug for input, viden og sparring fra kommunerne til konkrete opgaver for at sikre de bedste løsninger. Derfor blev en arbejdsgruppe, bestående af 8 kommuner, nedsat lige før sommeren. Gruppens funktion er rådgivende.

Mødet afholdes i dag den 19. september. Her drøftes blandt andet YUMU-funktionen, som anvendes til indberetning af Ydelser Udbetalt Med Urette.

KLIK-opgave på vej

Den første KLIK-opgave i lang tid, er på vej fra Ydelsesrefusion (YR). Opgaven omhandler kortlægning af den enkelte kommunes proces i forhold til indberetning af løntilskud og kontrol af refusion for samme ydelse. Du kan læse mere i selve opgaven, der forventes udsendt i løbet af uge 38. KLIK-opgaven vil blive udsendt til alle YR-dataansvarlige.

Brugertilfredshedsundersøgelse i gang

KOMBIT måler brugernes tilfredshed med alle løsninger en gang om året og i mandags (den 16. september 2024) sendte vi brugertilfredshedsundersøgelse ud til alle YR-dataansvarlige. Vi håber, at de dataansvarlige for YR vil bidrage til at besvare og videresende til relevante YR-brugere i kommunen, så vi hører fra alle brugerne. Sidste frist for at besvare er torsdag den 26. september 2024.

19-09-2024