Tak for jeres deltagelse på dette års Ydelsesdag!

Den 9. oktober 2024 blev den årlige Ydelsesdag afholdt i Fredericia. I år havde 176 chefer og ledere tilmeldt sig en dag, der havde reformer, kunstig intelligens, digitaliseringsklar lovgivning og meget andet på programmet.

Vi fik mange gode input på dagen, som vi har taget med hjem.

På dagen fortalte Tina Quist, Ydelseschef i Mariagerfjord Kommune, bl.a.: ”Jeg synes, at KOMBIT er blevet bedre til at informere os, hvilket er positivt. Lige nu har vi fokus på kontanthjælpsreformen, hvor vi står overfor rigtig meget arbejde. Kommunerne er underlagt krav om besparelser, og som jeg ser det, så er vores eneste mulighed for at kunne imødekomme dette, at vi digitaliserer endnu mere – og her er der fortsat et kæmpe potentiale.”

Thomas Schildt, Ydelseschef i Hvidovre Kommune, udtalte bl.a.: ”Jeg synes, vi får god viden med hjem. Jeg kunne godt tænke mig endnu mere information om implementering og undervisning ifm. kontanthjælpsreformen, som fylder meget hos os og alle andre, og her er det vigtigt at være med på sådan en dag og benytte muligheden for at stille spørgsmål til både KOMBIT, KL og STAR.”

Vi sætter stor pris på de mange engagerede deltagere, der nysgerrigt stillede spørgsmål til oplæggene og ved standende. Vi vil også gerne sige tak til dem, der har evalueret dagen på bagkant med både ris og ros. I har givet os værdifulde indsigter, som vi kan tage med i vores videre arbejde og i forberedelserne til næste års Ydelsesdag, som finder sted den 8. oktober 2025.

Vi glæder os til at se jer igen til næste år, og indtil da ses vi heldigvis til vores onlinemøder for faglige ledere, i diverse udvalg og arbejdsgrupper og selvfølgelig under kommunebesøg.

Kommende onlinemøder for faglige ledere

Vi afholder vores faste onlinemøder for faglige ledere for KY, KP og KSD igen på følgende tidspunkter:

  • Tirsdag den 5. november 2024 kl. 10.00-11.00
  • Tirsdag den 3. december 2024 kl. 10.00-11.00

Formålet med møderækken er at holde kommunernes ledere informeret om arbejdsmarkeds- og beskæftigelsesområdet i KOMBIT og åbne op for spørgsmål og dialog.

På mødet den 5. november 2024 er følgende på agendaen:

  1. Kort orientering fra løsningerne
  2. Indkomstoplysninger i SAPA
  3. Sproglige retningslinjer for breve
  4. Status på implementering af kontanthjælpsreformen i KY
  5. Videndeling fra kommuner – hvordan forbereder I jer til den nye kontanthjælpsreform?
    Vi håber, at I der deltager på mødet, har lyst til at tage ordet og dele jeres erfaringer.
  6. Spørgsmål
  7. Tak for i dag

Vi fortsætter med at afholde møderne i 2025 og sender snarest invitationer hertil. Møderækken sendes til dem, der er registreret som faglige ledere for KY, KP og/eller KSD i KLIK.

Mødeindkaldelserne bliver løbende opdateret med en dagsorden, der tager udgangspunkt i input fra jer samt i de emner, der rør sig ude i kommunerne. Hvis I har input til emner, I mener, at vi bør tage op, er I altid velkomne til at byde ind på møderne eller skrive til ab@kombit.dk.

Hold dig opdateret om den nye kontanthjælpsreform og sygedagpengeaftale på STARs hjemmeside

Vi gør opmærksom på, at du på STARs hjemmeside kan finde nyttig information om både den nye kontanthjælpsreform og sygedagpengeaftale.  

denne side kan du finde information og få hjælp til forberedelsen frem mod, at de forskellige elementer i de nye regler på kontanthjælpsområdet træder i kraft. Siden opdateres løbende – også med tilbud om webinarer, temamøder, vejledninger og informationsmateriale.

denne side finder du information om den nye sygedagpengeaftale og en tidslinje for lovprocessen på STARs hjemmeside. Siden bliver løbende opdateret og udbygget med spørgsmål/svar og links til lovgivning mv.

Kontanthjælpsreformen på Digitaliseringsmessen

Vi vil gerne sige tak til de af jer, der besøgte KOMBITs stand på Digitaliseringsmessen.

Vi oplevede en særlig interesse i detaljerne bag kontanthjælpsreformen, og vores samtaler med jer gav os værdifulde spørgsmål og indspark, som vi kan implementere i reformarbejdet.

Hvis du sidder med spørgsmål eller indspark, skal du være velkommen til at sende dem til ky@kombit.dk, og så vil vi til gengæld besvare jeres spørgsmål og holde jer opdaterede på statusmøder.

Hvis du er interesseret i at deltage i statusmøderne, kan du kontakte kommunens reformansvarlige.

Indkomstoplysninger i SAPA – abonnementsaftaler på vej på nye formål

SAPA-teamet i KOMBIT er i fuld gang med at gøre det muligt at udstille indkomstoplysninger i SAPA, eftersom KMD Indkomst udfases den 31. december 2024.

Der er indgået en aftale med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen om, at der udarbejdes nogle overordnede midlertidige formål, som sikrer, at de kommunale forretninger understøttes ved udfasningen af KMD Indkomst.

Det betyder, at brugerne har tre forskellige adgange til indkomstoplysninger alt efter hvilke formål, de skal tilgå oplysningerne:

  • Bred adgang
  • Mellem adgang
  • Snæver adgang

De behov og formål, som er indmeldt fra kommunerne, er indarbejdet i de tre forskellige formål.

På SAPAs dokumentbibliotek vil der snarest blive publicere en liste over hvilke hjemler/fagområder, der er indbefattet i de tre adgange/formål. Hjemler/fagområder vil også fremgå af de abonnementsaftaler, som SAPA-systemejer vil få tilsendt til underskrift, samt af SAPAs brugergrænseflade, når den enkelte bruger henter indkomstoplysninger i SAPA.

Du finder SAPAs dokumentbibliotek her.

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen sender snarest abonnementsaftale på ’bred adgang’ til underskrift hos SAPA-systemejer via eSignatur.

Det er vigtigt, at SAPA-systemejer underskriver abonnementsaftalen hurtigst muligt og senest 1. november 2024 kl. 12.00, så de mange kommunale fagområder, der har behov for ’bred adgang’ til indkomstoplysninger i SAPA kan tilgå disse fra den 4. december 2024. Hvis der ikke underskrives inden deadline, vil kommunen ikke få ’bred adgang’ til indkomstoplysninger fra 4. december 2024.

Har du spørgsmål til SAPA skal du skrive til Skat-indkomstoplysninger@kombit.dk.

Vær opmærksom på eventuelle bogmærker til KOMBITs dokumentbiblioteker

I forbindelse med at KOMBIT fik ny hjemmeside, fik løsningerne også nye dokumentbiblioteker, som bl.a. indeholder vejledninger, præsentationer, KLIK-opgaver, systemdokumentation, modeller, rapporter og meget andet.

De gamle dokumentbiblioteker (share-komm) er nu lukket helt ned, så hvis I har bogmærket et eller flere af disse biblioteker, skal I være opmærksom på, at linket ikke længere virker.

I finder de ”nye” dokumentbiblioteker via dette link.

Brugertilfredshedsundersøgelse i gang

Fra den 23. oktober 2024 er en tilfredshedsundersøgelse blevet gjort tilgængelig for brugerne af NemRefusion. Undersøgelsen løber frem til den 6. november 2024.

Ekspertgruppe etableret

I NemRefusion har vi arbejdet på at etablere en ekspertgruppe, som skal bistå KOMBIT i at kvalificere og prioritere de mange ændringsønsker, vi har modtaget. 

Ekspertgruppen er nu dannet og består af medlemmer, som repræsenterer interessenter og brugere af NemRefusion; a-kasser, selvstændige, arbejdsgivere, systemleverandører, myndigheder, KL samt KOMBIT og Udbetaling Danmark.

Efter et introduktionsmøde, som blev afholdt den 25. september 2024, skal gruppen og KOMBIT nu i arbejdstøjet og sammen finde ud af, hvordan løsningen skal udvikles fremover. Første arbejdsmøde afholdes den 30. oktober 2024, hvor de første ændringsønsker bliver kvalificeret, drøftet og scoret.

NemRefusion på tour

Den 8. oktober 2024 afholdt en af NemRefusions mange systemleverandører en erfa-dag for deres kunder, som er nogle af landet absolutte største arbejdsgivere. NemRefusion-teamet fra KOMBIT var inviteret med og deltog hele dagen, hvor der var gode drøftelser, spørgsmål og videndeling.

Der var enighed om, at løsningen i dag er et væsentligt bedre sted end ved idriftsættelsen, og at der er et godt fundament at bygge videre på.

Bedre understøttelse til indberetning af sygefravær uden løn

Både arbejdsgivere og de kommunale myndigheder har oplevet udfordringer med indberetninger, hvor der fejlagtigt er oplyst, at den sygemeldte fortsat modtog løn, selvom lønstop var før første fraværsdag.

Dette er nu ændret, så det ikke længere er muligt.

Denne validering er tilføjet til indberetning af sygdomsfravær, hvor der ikke udbetales løn efter arbejdsgiverperioden.

Datoer for check-ins om NemRefusion for resten af 2024

Vi afholder check-ins om NemRefusion for kommuner via Teams på følgende tidspunkter:

  • Den 29. oktober 2024 kl. 10.00-11.00
  • Den 17. december 2024 kl. 10.00-11.00

Møderne kræver ikke tilmelding, og vi opfordrer derfor til, at I selv lægger dem i jeres kalender og deltager efter behov.

Links til møderne er senest sendt i en mail til kommunernes systemansvarlige for NemRefusion og faglige ledere for sagsbehandlere i KSD den 27. august 2024, hvori vi har opfordret til at videresende informationen til relevante kolleger i organisationen.

Vi gør opmærksom på, at møderne starter kl. 10.00 og afsluttes, når vi har givet en status og besvaret spørgsmål fra deltagerne. Møderne kan derfor blive afsluttet før kl. 11.00.

Ændring til åbne og lukkede fravær/opgaver

Tidligere er fravær og opgaver blevet lukket i Mit Sygefravær, når en sygefraværssag blev afsluttet i KSD. Dette er nu ændret, så fravær og opgaver først bliver lukket i Mit Sygefravær, når sagen er lukket efter klagefristen i KSD. Det betyder, at borgere kan besvare opgaver i Mit Sygefravær, selvom fristen er overskredet.

Undtaget fra denne regel er opgaverne “Tjek oplysninger fra din arbejdsgiver” og “Tjek oplysninger fra din A-kasse". Disse opgaver vil blive fjernet efter svarfristen.

Ændringen gælder fra den 13. september 2024 og vil gælde fremadrettet. Det betyder, at fravær og opgaver, som er lukket eller deaktiveret i Mit Sygefravær før denne dato, ikke er tilgængelige i Mit Sygefravær.

Man vil dog fortsat kunne finde opgaver og breve, som man tidligere har modtaget, under “Notifikationer og dokumenter”, ligesom man vil kunne finde kvitteringer for indsendte oplysninger under “Kvitteringer”.

KLIK-opgave om tegningsberettigede gennemført

Alle kommuner er nu kommet i mål med KLIK opgaven ”Opdater oplysninger om tegningsberettiget”.

Vi er opmærksomme på, at opgaven mange steder har været vanskelig at udføre og har givet anledning til mange henvendelser.

Når certifikatet skal udskiftes næste gang, vil vi allerede nu love en anden proces.

Nyt regresnetværk starter op

Regresopgaven er organiseret meget forskelligt fra kommune til kommune, ligesom opgaven også i nogle kommuner løses af eksterne parter. Derfor har kommunerne længe efterspurgt en platform eller et netværk, hvor der kan ske videndeling og sparring.

KL har udvidet deres dialogportal, så der nu findes et særskilt netværk for kommunale regressagsbehandlere.

Ønsker du at blive en del af netværket på dialogportalen, skal du skrive til sygedagpengeregres@KL.dk, som efterfølgende vil oprette dig.

Nyt kundenet idriftsat

Den 1. oktober 2024 lukkede KMD sit kundenet. Det nye kundenet er nu en del af serviceportalen. Der er sendt en vejledning ud til alle tidligere brugere. Vejledningen findes også på det nye kundenet og findes her. I vejledningen kan du bl.a. læse, hvordan du tilmelder dig driftsmeddelelser samt når der kommer nye dokumenter.

I forbindelse med overgangen til det nye kundenet, er der foretaget en grundig oprydning i alle tidligere dokumenter.

Skulle du mangle noget indhold, så meld det gerne ind til KSD-supporten.

Besøg af faggruppe

Den 1. og 2. oktober 2024 var KSD's faggruppe samlet i KOMBIT, hvor der var lagt en meget ambitiøs dagsorden.

Dagene blev bl.a. brugt på at gennemgå:

  • Videreudviklingsplanen for 2025
  • Rollerne i KSD
  • Introduktion til en kommende AI-assistent i KSD

Derudover var faggruppen med til at fastlægge det endelige program for de kommende superbrugernetværksdage.

KSD-netværksmøder slår rekord!

Med hele 96 kommuner tilmeldt, sættes der deltagerrekord til de kommende KSD netværksdage som foregår:

  • Den 12. november 2024 i Hvidovre
  • Den 14. november 2024 i Køge
  • Den 19. november 2024 i Aalborg
  • Den 20. november 2024 i Kolding

Dagsordenen har kommunerne som altid selv sat, og vi kommer bl.a. ind på følgende:

  • Årshjul for KSD
  • Indkomstoplysninger i SAPA
  • Ændringer for 2025/26

Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til KOMBIT undervejs – ligesom du også allerede nu kan skrive dit spørgsmål til ksd@kombit.dk.

Alle spørgsmål og svar sendes efterfølgende ud til alle deltagere, så vi sikrer en god vidensdeling på tværs af møderne/kommunerne.

Første regionsmøde afholdt – flere på vej. Husk at tilmelde dig!

KP har afholdt de to første regionsmøder, hvor deltagerne var med til at sætte dagsordenen. Vi sætter pris på deltagernes engagement til møderne, og der skal lyde en særlig tak til Aalborg og Kolding Kommune, der havde meldt sig som værter.

Efter at have været på besøg i Region Syddanmark og -Nordjylland er turen nu kommet til Region Midtjylland, -Sjælland og -Hovedstaden:

  • København den 5.-6. november 2024 (sidste frist for tilmelding var den 24. oktober 2024)
  • Skanderborg den 26.-27 november 2024 (sidste frist for tilmelding er den 30. oktober 2024)
  • Ringsted den 10.-11. december 2024 (sidste frist for tilmelding er den 15. november 2024)

Alle kommuner har modtaget en invitation til et regionsmøde.

Vi arbejder med satser for 2025

Vi er påbegyndt arbejdet med at indhente de kommende satser for 2025, og vi har allerede modtaget flere af de foreløbige satser, da de endnu ikke er officielt udmeldt.

Status på implementering af reformen

KOMBITs implementeringsteam for kontanthjælpsreformen har primo oktober været på en besøgsrunde i Kerteminde-, Middelfart-, Fredericia- og Silkeborg Kommune, hvor vi mødtes med de lokale nøglepersoner med ansvar for forberedelse og implementering af den kommende reform. Formålet med møderne var at få et indblik i status for kommunernes planer og opmærksomhedspunkter indtil reformens ikrafttræden 1. juli 2025.

Rollen som reformansvarlig
Besøgene viste os, at alle fire kommuner allerede er godt i gang med deres lokale forberedelser og har truffet en række beslutninger omkring den interne organisering af reformarbejdet. Især viser det sig, at rollen som Reformansvarlig er blevet taget godt imod. Aktuelt har mere end 90 % af kommuner udvalgt denne person, allerede et par uger før fristen udløber. Det er rigtig vigtigt, da den reformansvarlige vil være en nøgleperson og bindeled mellem KOMBIT/Netcompany og den enkelte kommune i det kommende tætte samarbejde hen mod reformens ikrafttræden.

Efterspørgsel på overblik
Kommunebesøgene viste to opmærksomhedspunkter, som især fylder lokalt. Dels efterspørges et samlet overblik over de kommende KLIK-opgaver på en tidslinje, så man lokalt kan planlægge og allokere ressourcer efter denne. Desuden efterspørges en præcisering af omfang og forventet ressourceforbrug for de kommunevendte opgaver. Det gælder både fra årsskiftet med overgangsopgaver og overgangsperiode fra januar-marts 2025, men også hvad det betyder for planlægning af ferie mm. set i lyset af, at reformen træder i kraft 1. juli 2025, lige omkring sommerferien. Det har vi noteret os, og vi vil sørge for at være præcise i vores kommunikation om dette i den nærmeste tid.

Kommende snitflade mellem ydelsesområdet og jobcenteret
Et andet opmærksomhedspunkt, som fylder lokalt, er reformens afledte økonomiske konsekvenser for de berørte borgere. Især med hensyn til de borgere, som ikke vil have råd til at blive i deres aktuelle bolig på de nye ydelsessatser – og ofte med lokalt ret begrænsede udbud af alternative boliger til at imødekomme den nye situation. Det betyder, at der på kort sigt er en vigtig snitflade fra ydelsesområdet til jobcenteret, der handler om at identificere de borgere, der bliver berørt, og så tidligt som muligt gennemgå deres sager med henblik på at vurdere mulige handlinger målrettet til netop disse borgere. Dette vil vi i den kommende periode have fokus på og hjælpe med at formidle erfaringer mellem kommunerne om, hvordan man har løst denne udfordring.

Ændrede satser for oktober håndteret

Beskæftigelsesministeriet har opdaget, at satsen for ledighedsydelsen har været for høj i deres Vejledning. Satsen har været 17 kr. for høj siden den 1. januar 2024. I kan se orientering om fejlen i dette link. Det gælder også ressourceforløbsydelse, hvor borger tidligere har modtaget den høje ledighedsydelsessats.

Fejlen blev rettet fra den 1. oktober 2024. Satsen er ændret fremover fra 18.137 kr. til 18.120 kr. pr. måned før skat.

Konsekvensen af fejlen er, at næsten 7.300 borgere siden den 1. januar 2024 har fået udbetalt 17 kr. for meget i ledighedsydelse pr. måned. Ud af de 7.300 borgere er der på landsplan næsten 100 borgere på ressourceforløbsydelse, som er omfattet.

Hvis I ønsker at orientere borgerne om, at ydelsen bliver ændret, har vi lavet et udkast til en orienteringsskrivelse, som I kan vælge at sende til de borgere, der er omfattet. Brevet kan ses her.

Det er desværre ikke muligt som sagsbehandler at udsøge de påvirkede borgere og derigennem lave en masseudsendelse af breve til borgerne. Vi fik derfor bedt Netcompany levere lister over de pågældende borgere, så det var muligt at afsende brevene enkeltvis i KY eller anvende listen til masseudsendelse uden for KY (eventuelt i ESDH-system).

Fordringer uden tilknyttet fordringsbrev fejler

Når I opretter et krav i KY, er det enten udbetalingsmeddelelsen eller brevet ”Afgørelse tilbagebetaling tværgående” som inddrivelsesteksten refererer til. Det betyder, at hvis der ikke er tilknyttet en fordringsmeddelelse, så vil fordringen fejle ved oversendelsen til debitor.

  • For forudbesluttede krav P (periode), S (sanktion) og SÆS (særlig støtte til ejer/andelsbolig) er det udbetalingsmeddelelsen, der danner grundlaget.
  • For bagudbesluttede krav R (reguleringskrav) og SÆS (særlig støtte til høje boligudgifter) er det brevet ”Afgørelse tilbagebetaling tværgående”, der danner grundlaget.

I fredags den 18. oktober 2024 oversendte vi 150 fordringer for 28 kommuner, som havde tilknyttet fordringsmeddelelser efter vores tidligere fordringsoversendelse den 26. august 2024.

Der er fortsat et udestående på 236 fordringer i 37 kommuner, hvor der mangler fordringsmeddelelser. I kan finde fordringerne i opgaven ”send fordringsmeddelelse”, som kan udsøges i søgefanen i KY eller i rapporten ”Specialudtræk ‘Fordringer som mangler dokument”.

Vi foretager en sidste kørsel fredag den 29. november 2024. Sørg for at tilknytte fordringsmeddelelser senest torsdag den 28. november 2024. Fra mandag den 1. december 2024 vil det være en betalbar opgave via MinSupport, at få fordringerne flyttet til debitor, hvis fordringsmeddelelsen ikke er korrekt tilknyttet ved oprettelsen af et krav.

Anbefalet handling
I skal lave en udsøgning af, hvor mange fordringer I har, hvor der mangler fordringsmeddelelse og sørge for at få dem tilknyttet senest den 28. november 2024.

Baggrund
Det blev meldt ud i vores driftsbesked den 10. februar 2023, at det ikke var betalbart i de tilfælde, hvor KY enten ikke kunne knytte et afgørelsesbrev til et reguleringskrav (R-krav) eller en udbetalingsmeddelelse til et kontantbilag mod tilbagebetaling (P-krav), fordi løsningen, som den var designet i skrivende stund, ikke understøttede specifikke randscenarier. I disse tilfælde vil Netcompanys støtte fortsat ikke være betalbar. Og har man som kommune en sådan fordring, som afventer afsendelse, skal der blot oprettes en supportsag via MinSupport, som tilfældet har været hidtil.

Det er nu muligt at sikre tilknytning af fordringsmeddelelserne i KY, og derfor vil det være betalbart fremadrettet, hvis det skal rettes på grund af brugerfejl.

Tidsramme
Deadline for tilknytning af fordringsmeddelelser er den 28. november 2024, hvis I ønsker dem oversendt, uden at det er en betalbar ydelse.

Ydelser Udbetalt Med Urette

Vi nærmer os afslutningen på året og vil derfor minde om den årlige YUMU-beregning, der finder sted i januar. Husk derfor at håndtere YUMU-indberetninger vedrørende nuværende og tidligere regnskabsår i tide, så de kan indgå i beregningen.

Du finder vejledningen til YUMU på KOMBITs dokumentside: Vejledninger Ydelsesrefusion

Det er kommet til vores kendskab, at der florerer en misforståelse omkring automatisering fra KY til YR vedrørende YUMU.

For god ordens skyld skal det understreges, at Ydelser Udbetalt Med Urette selvfølgelig skal håndteres afskrivningsmæssigt i kommunens regnskab – men den for meget udbetalte refusion til kommunen skal tilbageføres via indberetning i YUMU via Ydelsesrefusion.dk. Det vil sige, at der ikke forekommer automatisk indberetning fra KY til YR vedrørende YUMU.

Derudover forventer vi at afholde webinar slut november med YUMU som hovedtema – herunder også anvendelse af KY-rapporten ”Detaljer_finans” og sammenhæng til afskrivningskonto/lister i økonomisystemer.

KLIK-opgaven vedrørende Løntilskud

Tak til alle de kommuner, som har besvaret opgaven omkring Løntilskud. Vi vil følge op med de tilbageværende 28 kommuner i løbet af det næste stykke tid.

Kontakt gerne ydelsesrefusion@kombit.dk, hvis I skulle have behov for hjælp til opgaven.

Datainitialisering af Efterlevelsespension

Der er foretaget en datainitialisering af Efterlevelsespension, så YR nu har beregnet data op til og med det tidspunkt, hvor UDK begyndte at indberette Efterlevelsespension via SKAT eIndkomst. 908 personer fordelt på 93 kommuner er berørt af datainitialisering, der medfører en ekstra medfinansiering på -28 mio. kr., hvilket igen fordeler sig på årene som følger:

2020: -4 mio. kr.

2021: -6 mio. kr.

2022: -9 mio. kr.

2023: -9 mio. kr.

I LIS-data fra Ydelsesrefusion er det muligt at se den nøjagtige konsekvens. Dette kan gøres ved at finde beregninger for Efterlevelsespension, der vedrører de pågældende år (2020-2023).

25-10-2024