SAPA udstiller indkomstoplysninger

Formålet ”Bred dataadgang” via SAPA er klar til brug i alle kommuner.

For at I kan bruge Bred dataadgang, skal I sørge for, at:

  • Jeres aftaleadministrator godkender serviceaftalen, findes i administrationsmodulet
  • Jeres rolleadministrator har tildelt brugersystemrollen ’se indkomstoplysninger’ inkl. dataafgrænsning ”Bred dataadgang”
  • Jeres SAPA-systemansvarlige/administrator har oprettet fanen ’Indkomstoplysninger’ og et fanebladselement i SAPA Overblik Administration til relevante målgrupper.

Hvis du er interesseret i at læse mere om SAPA, kan du finde information på SAPAs dokumentbibliotek. Vejledninger, der vedrører indkomstoplysninger, finder du i mappen ’SKAT-indkomstoplysninger’, ligesom der også findes en særskilt FAQ.

Du skal kontakte din kommunes SAPA-administrator, hvis du vil vide mere om opsætningen af SAPA i din kommune.

Brugertilfredshedsundersøgelser er i gang

Undersøgelse målrettet borgere

Den 11. november 2024 blev en brugertilfredshedsundersøgelse gjort tilgængelig i Mit Sygefravær. Når borgerne har gennemført en opgave i løsningen, bliver de spurgt, om de vil besvare syv korte spørgsmål om deres oplevelse med brugen af Mit Sygefravær. Undersøgelsen kører frem til 25. november 2024, og resultaterne skal bruges i arbejdet med at prioritere indsatser og forbedre løsningen.

Undersøgelse målrettet supportberettigede brugere

Den 15. november 2024 udsendte vi en tilfredshedsundersøgelse af Mit Sygefraværs ServiceDesk til de supportberettigede brugere. Undersøgelsen kører frem til den 29. november 2024, og resultaterne skal benyttes til at identificere eventuelle forbedringspotentialer hos ServiceDesken.

Når undersøgelserne er afsluttet, vil vi give en overordnet tilbagemelding i dette nyhedsbrev og på et kommende KSD-driftsstatusmøde.

Kommende release

Årets sidste release (2.5) er den 5. december 2024.

Releasen vil indeholde ændringer til indberetning af delvist genoptaget arbejde, hvor det bliver muligt at indberette sine timer i samme uge, som de er udført, i stedet for efterfølgende uge, som det er for nuværende.

Releasen vil også indeholde forbedringer af borgers overblik – blandt andet oversigten over modtagne opgaver og breve samt sagens status.

Når releasen er frigivet, kan man læse mere om ændringerne i releasenoten her.

Netværksdage afholdt

Uge 46 og 47 har været travle for KSD-teamet. De har afholdt 4 netværksdage, hvor alle 98 kommuner havde tilmeldt sig.

Dagene bød sædvanen tro på nyt fra KOMBIT om kommende ændringer i KSD og ikke mindst spørgsmål fra deltagerne til KOMBIT og hinanden om brugen af KSD.

Selvom programmet bød på et potpourri af informationer, herunder indkomstoplysninger i SAPA, blev alle deltagerne kastet ud i noget, der var helt nyt – de skulle udfylde et fælles årshjul.

Deltagerne blev sat sammen på tværs af kommuner, men med øje for organisation og størrelse, og så bød opgaven dem at lave en fælles gennemgang af de opgaver, de er fælles om at have, og de opgaver, de hver især løser. Resultatet blev et væld af skarpe, unikke og innovative problemer og løsninger, som KSD-teamet nu kan opsamle og formidle til et fælles årshjul – til gavn for alle KSD-brugere.

Brugertilfredshedsundersøgelse for KSD i gang – husk at besvare

Hvert år måler KOMBIT brugertilfredsheden på løsningerne, og lige nu er KSD brugertilfredshed i gang. Undersøgelsen er målrettet KSD-brugere og er sendt ud til faglige ledere og systemansvarlige for KSD, som bedes udfylde og videresende til øvrige kommunale KSD-brugere. Sidste dag for at besvare er den 29. november 2024.

KL afholder temadage om nye forenklede rammer på sygedagpengeområdet

De nye forenklinger af sygedagpengesystemet træder i kraft den 1. januar 2025, og dermed bliver kommunerne frigjort fra en række proceskrav, som muliggør en målretning af indsatsen til den enkelte sygemeldte.

Derfor inviterer KL til to temadage den 5. og 10. december, hvor der bliver stillet skarpt på den nye lovgivning med en gennemgang af indhold og rammer, samt hvordan de nye forenklinger bedst kan implementeres i den kommunale praksis.

Temadagene afholdes:

  • Den 5. december 2024 i Scandic Sydhavnen i København 9.00-15.00
  • Den 10. december 2024 i DGI-huset i Aarhus 9.00-15.00

Bemærk at målgruppen på temamøderne er kommunale ledere og medarbejdere, der arbejder med opfølgning på sygedagpengeområdet.

Du kan finde oplysninger om pris og tilmelding her.

Tilmelding er åben til pensionsarbejdsgruppe

Er du interesseret i videreudviklingen af KP? Så har KOMBIT brug for din hjælp.

Der er nu åbent for ansøgninger til Pensionsarbejdsgruppen, der får til opgave at prioritere den overordnede videreudvikling af KP. Du kan læse mere om formålet med pensionsarbejdsgruppen og dens rolle i KPs produktstrategi i dette kommissorium.

Hvis du er interesseret i at blive din kommunes repræsentant og få en arbejdsgruppens 15 pladser, så kan du ansøge her.

Ansøgningsfristen er den 13. december 2024, og pensionsarbejdsgruppen vil senest blive offentliggjort den 13. januar 2025. Repræsentanterne bliver indkaldt til opstartsmøde den 27. januar 2025 på Teams, hvorefter selve pensionsarbejdsgruppemødet vil finde sted på KOMBITs adresse den 26. februar 2025.

Årlig YUMU-beregning

I bedes være opmærksomme på den årlige YUMU-beregning med brug af rapporten ”detaljer_finans” i KY, som I kan læse nærmere om i nyhederne fra YR.

Få indblik i den samlede implementeringsplan for Kontanthjælpsreformen

Der er allerede planlagt og gennemført en lang række implementeringsaktiviteter for Kontanthjælpsreformen, og der vil komme mange flere til frem mod den 1. juli 2025 i takt med, at KY videreudvikles.

Den samlede implementeringsplan med tilhørende aktiviteter bliver derfor løbende justeret og udvidet. For at give alle involverede i arbejdet med reformen et ”her-og-nu”-indblik i den samlede implementeringsplan har vi gjort den tilgængelig på KYs driftssite. Her vil I finde et samlet overblik over allerede planlagte- og forventede;

  • Milepæle for implementeringen
  • KLIK-opgaver
  • Uddannelsesaktiviteter
  • Formidlings- og kommunikationsaktiviteter

Den samlede implementeringsplan vil blive opdateret hver 14. dag og vil også indeholde en log-bog, så man let kan danne sig et overblik over, hvad der måtte være af ændringer siden den seneste opdatering.

Vi vil opfordre jer til løbende at orientere i planen, så I er bevidste om, hvad der aktuelt er – og fremadrettet kommer – af implementeringsaktiviteter.

Ny fane på driftssite for KY

Vi byder velkommen til den nye fane ”Kontanthjælpsreformen” på driftssitet, der er oprettet i forbindelse med Kontanthjælpsreformen, som træder i kræft den 1. juli 2025.

Fanen har til formål at samle indhold, der relaterer sig til Kontanthjælpsreformen, så det altid er nemt at tilgå. Det indebærer reformspecifikke nyheder samt undervisningsaktiviteter og materialer, der er udarbejdet ifm. implementeringen af Kontanthjælpsreformen.

I forbindelse med lanceringen af fanen er der allerede publiceret en række undervisningsmaterialer, som har til formål at forberede og understøtte kommunerne i de forestående ændringer i KY.

Bemærk, at undervisningsmaterialerne er målrettet forskellige målgrupper. Dette vil være tydeligt markeret under de enkelte materialer.

Undervisning i reformlovgivning med KL og STAR

Kommunerne står over for en stor opgave, når de nye kontanthjælpsregler skal implementeres i 2025. Lovgivningen vedtages i december med ikrafttrædelse den 1. januar 2025 og virkning fra 1. juli 2025.

KL inviterer til tre temadage, hvor formålet er at forberede deltagerne på de store ændringer i administrationen af ydelserne på kontanthjælpsområdet. Herunder bidrage til at sikre sammenhæng mellem implementering af den nye lovgivning og rammerne i de kommunale it-systemer.

På temadagene gennemgås lovforslaget, og KOMBIT giver et indblik i, hvordan reglerne implementeres i KY. På tværs af deltagende kommuner vil vi drøfte, hvordan implementeringen kan omsættes til nye effektive arbejdsgange. Derudover vil STAR fortælle om det nye ydelsessystem.

Temadagenes målgruppe retter sig mod kommunalt ansatte og er særligt for ledere, koordinatorer og reformansvarlige for kontanthjælpsreformen (ydelse).

De tre temadage afholdes:

  • Den 14. januar 2025 i Scandic Kødbyen, København - tilmeld dig her!
  • Den 21. januar 2025 i DGI-huset Aarhus - tilmeld dig her!
  • Den 22. januar 2025 i Milling Park Hotel, Middelfart - tilmeld dig her!

Låsningsdato i forbindelse med årsskiftet

Vi fraråder, at december 2024 lukkes før 15/1-2025, hvis I ønsker at undgå afviste bilag.

KY er indrettet, så alle konteringer vedrørende 2024 i perioden 1/1-2025 til 15/1-2025 vil blive henført til bogføringsdato 31/12-2024. Alle disse poster vil fejle, hvis regnskabet lukkes i strid med bestemmelserne for IM Kontorplan.

I den officielle IM kontoplan står der:

"Endelig er det i bekendtgørelse om kommunernes budget og regnskabsvæsen, revision m.v. fastsat, at den regnskabsmæssige supplementsperiode løber fra regnskabsårets udgang til udgangen af januar måned i det følgende regnskabsår. Kommunalbestyrelsen kan dog i kommunens kasse- og regnskabsregulativ fastsætte en kortere supplementsperiode. Men denne må ikke fastsættes til at udløbe før den 15. januar."

Det er KY administratoren som kan overskrive låsningsdatoer.

Ni kommuner har testet overgangsopgaver

I løbet af uge 46 har ni kommuner hjulpet KOMBITs reformteam ved at teste den kommende reformopdatering i sin nuværende form. Blandt de ni kommuner var Høje-Taastrup repræsenteret af Ninet Larsen og Hjørring repræsenteret af Isabella Jensen.

De to er henholdsvis reform- og systemansvarlige og fortæller, at ”hundrede procent” af deres arbejde foregår i relation til KY. Derfor havde de naturligvis begge en stor interesse og nogle stærke holdninger, som de kunne kvalificere testprocessen og hinanden med.

Men udover deres egen faglige relation til KY, kunne de også berette om en stor interesse hjemme i kommunerne, hvorfor de begge forberedte sig på at videreformidle det, de havde set under testseancerne.

Hævet over både holdninger og interesse kunne både Ninet og Isabella samstemmigt konkludere, at ”det jo ikke er et nyt system, der skal udvikles – men i stedet en række småopgaver – og vores overgangsopgave handler kun om de nye satser. Satser, som vi jo ikke har indflydelse på”.

Til trods for, at der måske kun var tale om satser og småopgaver, så estimerede Isabella alligevel, at deltagelsen ville spare hende to måneders arbejde, fordi hun nu kunne være på forkant med ændringerne.

Reformteamet og resten af KOMBIT vil gerne takke Ninet, Isabella og repræsentanterne fra de seks andre kommuner for deres værdifulde indsats.

Indstationerede søges til reformarbejdet

Hvis du har indsigt i kontanthjælpsområet og lyst til at gøre en forskel for alle landets kommuner, så har vi brug for din hjælp!

Reformteamet søger nemlig en kommunal indstationeret, der skal deltage i arbejdet med kontanthjælpsreformen.

Som kommunal indstationeret får du mulighed for at indtage en central rolle i udviklingen og implementeringen af reformen i et tæt samarbejde med KOMBIT og andre kommuner, hvilket blandt andet vil give dig en værdifuld indsigt i KY, som du kan bruge fremtiden. Helt konkret har vi brug for din viden om brugen af KY i hverdagen samt input til, hvordan vi bedst understøtter den nye lovgivning. Du vil få oplæring i de konkrete opgaver, mens du fodrer os med viden.

Du vil indgå i et af 2 teams sammen med KY-forretningskonsulenter, som arbejder med udvalgte dele af Kontanthjælpsreformen.

Hvis det lyder interessant, så kan du sende en mail til KY@kombit.dk, hvor du fortæller lidt om dig selv, hvad der motiverer dig, og hvilke arbejdsområder du har på kontanthjælpsområdet.

KLIK-opgave målrettet ydelseschefer i gang

Den 20. november sendte KOMBIT en KLIK-opgave ud til alle kommuner. Da KOMBIT sender autoritativ information og invitationer til ydelseschefer og tilsvarende ledelsesniveau, er det er væsentligt at præcisere rollen KY-Faglige leder (Ydelseschef). Målet er, at modtagerne på denne liste er Ydelseschefer eller er på tilsvarende ledelsesniveau.

Målet med KLIK-opgaven er, at I skal tage stilling til, om denne rolle er korrekt besat, dvs. af en ydelseschef eller en chef på svarende ledelsesniveau. Sidste frist for at besvare KLIK-opgaven er den 18. december 2024.

Ydelser Udbetalt med Urette

Den årlige YUMU-beregning i januar nærmer sig. Husk derfor at håndtere YUMU-indberetninger vedrørende nuværende og tidligere regnskabsår i tide, så de kan indgå i beregningen der finder sted i januar.

Vi henviser til vejledningen på KOMBIT’s dokumentside:  Vejledninger Ydelsesrefusion.

Derudover er I, som vanligt, altid velkommen til at skrive til YR-teamet på Ydelsesrefusion@kombit.dk

Hvis I har registreret den fejlagtigt udbetalte ydelse i KY, og afskrevet den via ”god tro” korrekt, vil det være muligt at anvende rapporten ”detaljer_finans” i KY til at skabe et overblik over de borgere, hvis sager skal registreres under YUMU via Ydelsesrefusion.dk (for at tilbageføre refusionen). For præcis hjælp og vejledning til denne rapport, kan I tage fat i KY-teamet ved at skrive til KY@kombit.dk.

22-11-2024