Uge 51, december 2024
NemRefusion, Mit Sygefravær, EESSI, KSD, KP, KY, Kontanthjælpsreformen og YR

Nyt fra Arbejdsmarked og Beskæftigelse

Kære sagsbehandler, ydelseschef, systemansvarlig m.fl.

Dette nyhedsbrev er for dig med interesse for arbejdsmarkeds- og beskæftigelsesområdet.

Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke for godt samarbejde i 2024 og ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår!

Vi ser frem til at forsætte den gode dialog med jer alle i det nye år, som bl.a. byder på implementeringen af kontanthjælpsreformen, en kommende sygedagpengereform, netværksmøder, brugerforummøder, Ydelsesdag og meget mere.

Husk, at I altid kan fange os på ab@kombit.dk.

AB

Brugertilfredshedsundersøgelser er afsluttet – sådan ser tilfredsheden ud

KOMBIT søger en produktchef

Status fra SAPA

Nemrefusion

Check-in om NemRefusion afholdes i morgen (den 17. december 2024)

Årets sidste release i NemRefusion

Mit Sygefravær

Årets sidste release i Mit Sygefravær

EESSI

Webinar på vej

KSD

Spørgsmål/svar fra netværksdage

Webinar om brugen af rapporter på vej

KP

Ansøgninger fra XFlows selvbetjening direkte i KP

Implementeringsplan og julekalender med video-låger

Vil du hjælpe med at gøre vores implementering endnu bedre?

Erfaringer fra regionsmøder

KP-teamet søger kommunal indstationeret, som gerne vil bidrage med ekspertviden om mellemkommunal afregning (MAF)

KY

67 kommuner bruger robotter i KY

Fagfællesskaber etableres i 2025

Datoer for driftsmøder og møder for supportberettigede

Kontanthjælpsreformen

HK-bladet har interviewet KOMBIT om reformarbejdet – KY gør sig klar til reform

Første delleverance af kontanthjælpsreformen er frigivet

Ny arbejdspligt træder i kraft den 1. januar 2025

KLIK-opgave målrettet ydelseschefer i gang

Få overblik over de vigtigste aktiviteter og tidslinje for reformen hos STAR

Besøgsrunde hos de kommunale ydelseschefer

Indstationerede søges til reformarbejdet

YR

Indberetningspause i YUMU januar 2025

Bogføring i forbindelse med årsskiftet

Brugertilfredshedsundersøgelser er afsluttet – sådan ser tilfredsheden ud

Som nævnt tidligere har løsningerne under Arbejdsmarked og Beskæftigelse målt tilfredsheden blandt brugerne af løsningerne over en periode fra august-november 2024.

Formålet med undersøgelserne er, gennem struktureret dataindsamling, at følge op på tilfredsheden med fagsystemerne og support, så KOMBIT sammen med de kommunale styre- og faggrupper samt leverandørerne kan prioritere indsatser. Spørgsmålene i brugertilfredshedsundersøgelsen omhandler løsning og support. Nedenfor ser I udviklingen i tilfredshed med løsning og support for hhv. KY, KP, YR, KSD, NemRefusion og Mit Sygefravær (1-5 skala).

Vi er glade for at se, at vores løsninger ligger på et positivt og stabilt niveau. Sammen med de respektive leverandører kigger vi nu ind i, hvilke indsatsområder der skal være i fokus – dette med udgangspunkt i resultaterne og de mange gode input, I er kommet med i undersøgelsens kommentarfelter.

KOMBIT søger en produktchef

I KOMBIT søger vi en produktchef til beskæftigelses- og ydelsesområdet. Så hvis du brænder for digitalisering og ønsker at gøre en forskel, så er det måske dig, vi søger.

Hvis du er interesseret, så kan du læse mere her.

Status fra SAPA

Den 31. december 2024 lukker KMD Indkomst ned. Fra årsskiftet skal kommunerne i stedet benytte SAPA til at se indkomstoplysninger. SAPA melder alt klar, og kommunerne er dermed klar til at sætte deres visninger op.

Hvis du oplever, at din kommune ikke kan få oplysninger frem i indkomstfanerne, skal du kontakte din SAPA-supporterberettigede bruger og/eller din SAPA-administrator.

Check-in om NemRefusion afholdes i morgen (den 17. december 2024)

Vi afholder i morgen (den 17. december 2024) check-in om NemRefusion for kommunerne via Teams kl. 10.00-11.00.

På mødet vil vi bl.a. gennemgå brugertilfredshedsundersøgelsen for NemRefusion og tale om behovet for kommende check-ins i 2025 med udgangspunkt i jeres feedback i den evaluering, der blev udsendt efter sidste check-in den 29. oktober 2024.

Link til check-in mødet den 17. december 2024 er senest sendt i en mail til kommunernes systemansvarlige for NemRefusion og faglige ledere for sagsbehandlere i KSD den 29. oktober 2024, hvori vi har opfordret til at videresende informationen til relevante kolleger i kommunen.

Vi gør opmærksom på, at mødet starter kl. 10.00 og afsluttes, når vi har givet en status og besvaret spørgsmål fra deltagerne. Mødet kan derfor blive afsluttet før kl. 11.00.

Årets sidste release i NemRefusion

Årets sidste release udkommer i morgen (den 17. december 2024). Releasen indeholder følgende:

Hjælpetekster og FAQ til anmeldelse af sygefravær med/uden løn

Hjælpetekst til anmeldelse af sygefravær bliver ændret, så man får en bedre vejledning til, om der skal anmeldes fravær med eller uden løn. Foruden hjælpetekst er der oprettet et punkt under ”Ofte stillede spørgsmål” (NemRefusion), hvor der også findes en tabel, som kan hjælpe til korrekt anmeldelse af fraværet.

Fejlrettelse gennemføres

  • Reglerne for Mors orlov 4 uger før fødsel tilpasses, så første fraværsdag og fødsel/termin ligger inden for 4 uger. Reglen har tidligere tilladt 4 uger + 1 dag.

Første release i 2025

Den første ændring i NemRefusion i det nye år sker forventeligt den 1. januar 2025, da det forventes, at ny lov om ret til orlov ved surrogataftaler træder i kraft fra denne dato.

I kan finde nyttig information om releases i NemRefusion, herunder opdateringer, nye funktioner, seneste ændringer, tilføjelser m.m., via denne side.

Årets sidste release i Mit Sygefravær

Den 5. december rullede den seneste version af Mit Sygefravær ud til alle brugere. I denne nyhed præsenteres dele af holdet af releasens indhold. Den fulde releasebeskrivelse, og alle øvrige releasebeskrivelser vedrørende Mit Sygefravær, finder du her.

Ændringer til delvist genoptaget arbejde for lønmodtagere

Med denne release bliver det muligt for lønmodtagere at indberette delvist genoptaget arbejde via Mit Sygefravær i samme uge, som arbejdet er udført. Tidligere har det først været muligt i den efterfølgende uge.

Lønmodtagere, som har modtaget løn under en del af sygefraværet, og hvor lønnen ophører, kan dog først indberette delvise timer via Mit Sygefravær fra og med den første hele uge efter lønophøret. Det betyder, at delvise timer i ugen med lønophør skal oplyses direkte til kommunen.

Der kan fortsat kun indberettes timer én gang pr. uge, og man skal derfor først oplyse sine timer, når ugens arbejde er udført.

Ændringer til overblik over sygefraværssagen

Listen ”Notifikationer og dokumenter” har skiftet navn til ”Meddelelser om opgaver og breve”. Teksterne for meddelelserne er blevet ændret, så det fremgår, om der er tale om en opgave eller et brev. Samtidig er beskederne blevet opdelt efter dato for at give et bedre overblik over sagen.

Borgernes kvitteringer er ligeledes opdelt efter dato.

Webinar på vej

KL, STAR og KOMBIT afholder et webinar om brugen af EESSI/RINA. Det forventes afholdt i slutningen af januar. Endelige afklaringer er stadig ved at finde sted, og derfor kendes den præcise dato ikke endnu.

 

Så snart dato og tidspunkt kendes, sendes der invitation ud til de personer der er registreret som EESSI/RINA superbrugere i KLIK. I bedes derfor sikre at alle relevante er tilføjet denne rolle.

Spørgsmål/svar fra netværksdage

På de netop afholdte KSD-netværksdage blev spørgsmålskassen til KOMBIT benyttet flittigt.

Mette og Brian er i disse dage ved at være i mål med alle svar og vil herefter offentliggøre den fulde liste på kundenettet hos KMD.

Webinar om brugen af rapporter er på vej

På KSD-netværksdagene, og i den netop afholdte brugertilfredshedsundersøgelse, er det tydeligt, at rapporterne i KSD benyttes flittigt, men også meget forskelligt fra kommune til kommune.

Derfor inviteres der til et webinar i brugen af rapporter i KSD, som afholdes til marts.

Endelig dato kendes ikke endnu. Så snart de sidste detaljer er faldet på plads, sendes der invitation ud til de personer, der er registreret som KSD faglige ledere og KSD systemansvarlig i KLIK.

Invitation udsendes efter nytår.

Bemærk, at dette webinar ikke kommer til at omhandle de økonomiske rapporter.

Ansøgninger fra XFlows selvbetjening direkte i KP

Som bekendt er EGs 2 selvbetjeningsløsninger på trapperne med en integration til KP, så I kan modtage ansøgninger direkte til KP.

Muligheden forbedrer processerne i KP og giver f.eks. mulighed for fuldautomatisk behandling af helbredstillægskort.

Fra februar vil det nu også være muligt at modtage ansøgninger fra XFlow direkte i KP i forhold til nedenstående selvbetjeningsløsninger:

  • SP 241 Ansøgning om helbredstillæg (Helbredskort)
  • SP 242 Ansøgning om Udvidet helbredstillæg
    • Briller
    • Fodbehandling
    • Tandproteser
  • SP 501 Ansøgning om Personligt tillæg
  • SP 246 Specificeret overslag fra optiker-øjenlæge
  • Anmodning om refusion i forbindelse med udgifter til behandling

Til info kan vi fortælle, at XFlow understøtter og vedligeholder alle KL-blanketter på deres platform. 

For at anvende integrationen af XFlow selvbetjening skal I indgå en aftale med XFlow. Henvendelse kan ske til Marius Holm (marius.holm@visma.com / +45 31 65 56 74). Marius vil også kunne svare på alle generelle spørgsmål, herunder også håndtering af KL-blanketterne generelt. 

Implementeringsplan og julekalender med video-låger

KP’s indstationerede fra Vesthimmerland Kommune, Simone Saxkjær Andersen, har over længere tid arbejdet med en implementeringsplan, som skal kunne anvendes af andre kommuner, som ikke har taget alle funktioner i KP i brug endnu. Implementeringsplanen er et supplement til KP’s forvaltningshåndbog og øvrige vejledningsmaterialer, og den giver et bud på, hvor I kan starte, hvis I fx alene benytter obligatorisk funktionalitet i KP og gerne vil samle jeres sagsbehandling mere i KP.

For at gøre implementeringsplanen levende og lettere tilgængelig optager Simone sideløbende 24 video-låger i en ”implementeringsjulekalender”, som udgives via Teams ”KP-Kommunesamarbejde”. Hvis I endnu ikke har adgang til KP-Teams, er I velkomne til at skrive til kp@kombit.dk. Videolågerne tager jer igennem implementeringsplanen bid for bid - med julemanden som case-eksempel. Her kan I også få refleksioner fra ledelsesperspektiv ift. at gå fra obligatorisk brug af KP, til at tage hele pakken i brug, og høre fra medarbejdere, som oplever denne forandring i deres hverdag.

Implementeringsjulekalenderen vil også blive lagt på KOMBITs dokumentbibliotek, så I nemt kan (gen)se den, når det giver mening hos jer!

Vil du hjælpe med at gøre vores implementering endnu bedre?

Vi er nu i gang med at tegne konturerne for implementeringsindsatsen i 2025, og vi har i den forbindelse efterlyst kommuner, som har lyst til at hjælpe med at give input og kvalificere indsatsen – hvis det er jer, kan I skrive til kp@kombit.dk.

Vi har allerede fået mange erfaringer med forskellige greb for implementering siden idriftsættelsen, og vi håber, at vi, sammen med jer, kan finde de metoder, produkter og emner, som vi sammen ser, vil give mest værdi for jer!

Erfaringer fra regionsmøder

Vi har nu afholdt alle fem regionsmøder med forskellige oplæg, drøftelser og sparring kommuner imellem. Emnerne har været automatik, breve, opgavepakker og mellemkommunal afregning, og vi har oplevet stor interesse, tilslutning og opbakning omkring møderne.

Der har været mange aha-oplevelser for deltagerne på møderne, og det er på den måde tydeligt, at det er nemmere at forstå tingene, når vi ses fysisk. Viden om små, men værdifulde ændringer er ikke altid kommet ud til alle, som kunne have glæde af den - fx kan opgavekategorier (eller ”gule lapper”, som det også er blevet kaldt på møderne) være en stor hjælp for mange ift. arbejdet i KPs opgaveindbakke.

KP-teamet søger kommunal indstationeret, som gerne vil bidrage med ekspertviden om mellemkommunal afregning (MAF)

KP ønsker at forbedre arbejdet med MAF via KP, og søger derfor en kommunal MAF-specialist, som I en tidsbegrænset periode har lyst og mulighed for at stille deres forretningsspecifikke viden til rådighed for alle 98 kommuner via KOMBIT.

Hvis du har kendskab til mellemkommunal afregning (MAF) og/eller økonomiområdet i øvrigt, vil vi meget gerne høre fra dig, da der er mange kommuner, som efterspørger øget fokus på dette.

Du kan læse mere her og kontakte KP@kombit.dk, hvis du er interesseret i at være indstationeret i KP-teamet.

67 kommuner bruger robotter i KY

Vi har spurgt kommunerne, om de bruger robotter til at løse opgaver i KY. Vores undersøgelse viste, at blandt de 93 kommuner, der svarede, bruger de 67 robotter.

De 67 kommuner bruger også mange forskellige robotter. Alt i alt har kommunerne samlet 106 unikke robotter i brug, hvilket betyder, at hver kommune i gennemsnit har lige over 1,5 robot.

Robotterne hjælper til med mange forskellige opgaver, men hvor der på tværs af alle de adspurgte kommuner er sat mellem 1 og 3 unikke robotter til at løse de fleste opgavetyper, er der sat mere end én robot pr. kommune til at behandle Flekslønstilskud, hvilket gør ydelsen til den opgave, der er klart flest robotter på.

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvad robotter hjælper din kommune med, så opfordrer vi til at kontakte jeres lokale netværk.

Fagfællesskaber etableres i 2025

Som nævnt på driftsmødet for KY den 22. november 2024, så etablerer vi nye fagfællesskaber i 2025. På driftssiden for KY kan du se, hvilke temaer fagfællesskaberne vil arbejde med.

Hvis det er noget for dig, kan du læse mere på driftsnyheden fra den 4. december 2024 her.

Datoer for driftsmøder og møder for supportberettigede brugere

Nu er datoerne for driftsmøder og møder for supportberettigede brugere kommet i kalenderen.

Kvartal

Driftsmøder

Møder for supportberettigede brugere

1. kvartal

17. januar, 14. marts

5. februar

2. kvartal

23. maj

-

3. kvartal

19. september

-

4. kvartal

14. november

22. oktober

 

HK-bladet har interviewet KOMBIT om reformarbejdet – KY gør sig klar til reform

I 2025 træder Kontanthjælpsreformen i kraft, og derfor er Kombit i fuld gang med at forberede KY og andre ydelsessystemer på de store ændringer, som følger med. Et praktikbesøg hos Ankestyrelsen gav bl.a. input til bedre kommunikation.

Klik her for at læse artiklen i HK-bladet.

Første delleverance af kontanthjælpsreformen er frigivet

Sammen med release af majorrelease 10.0 den 6. december 2024 blev også 1. delleverance af kontanthjælpsreformen frigivet til produktion sammen med ændringerne til ny arbejdspligt.

Med delleverance 1 implementeres:

  • Nye kontanthjælpssatser
  • Nye tillæg (med undtagelse af fritidstillægget, der kommer i en senere delleverance)
  • Udvidet målgruppe for beskæftigelseskrav og krav om beskæftigelse for 25-29-årige på grundsats
  • Afskaffelse af 225-timersreglen
  • Overgangsopgaverne

Alt dette tilføjes i KY for at understøtte behandlingen af overgangsopgaver, der giver sagsbehandlere mulighed for at afsende personspecifikke vejlednings- og agterskrivelse til borgere, baseret på gældende lovgivning fra 1. juli 2025.

Hvad skal sagsbehandler være opmærksom på?

1. Der bliver i løbet af natten til mandag den 6. januar 2025 automatisk udsendt en orienteringsskrivelse til alle borgere med en HTF-sag. Du kan finde eksempler på orienteringsskrivelsen her.

2. Det er desuden en god idé at orientere dig på fanen ’Kontanthjælpsreformen’ på KY-driftssitet og rette spørgsmål til din kommunes Reformansvarlige

3. Beskæftigelseskravet kommer allerede som en tvungen undring (rød stjerne markeret), når I behandler en HTF-ansøgning.

I kan tage stilling til Beskæftigelseskravet ud fra de krav, som er gældende i dag – altså indrejst efter 1. januar 2008 første gang eller genindrejst samme dato efter mindst 12 måneders sammenhængende udrejse.

Når der i januar og maj 2025 kommer overgangsopgaver, vil I på ny skulle tage stilling til dette i selve overgangsopgaven.

4. Aktivitetstillæg er nu med foreslået stopdato 30. juni 2025. Dette er ikke en fejl.

Ny arbejdspligt træder i kraft den 1. januar 2025

Sammen med reformens delleverance 1 implementeres også ændringerne til ny arbejdspligt, som træder i kraft den 1. januar 2025.

Der implementeres to nye aktiviteter, som skal angives i jobcenterløsningen:

  • Særligt tilrettelagt nytteindsats
  • Jobsøgning og forberedelse udenfor hjemmet

Dertil tilføjes én ny godtgørelse:

  • 176 a Transportudgifter ved deltagelse i arbejdspligt (ikke skattepligtig)

Bemærk, at sagsbehandlere skal være opmærksomme på, at borgere i arbejdspligt alene skal have denne godtgørelse, hvis udgiften skal betales i KY.

I tilfælde af, at borger ikke følger den anviste arbejdspligt, så er der oprettet en ny sanktion til håndtering af dette:

  • Sanktionsårsag 9: Overholder ikke arbejdspligt.

I forbindelse med ikrafttrædelsen af ny arbejdspligt har KOMBIT i samarbejde med Schultz afholdt et webinar for de kommuner, der bruger Fasit den 5. december, hvor ændringen blev demonstreret i KY. Deltagerne på mødet har fået tilsendt en videooptagelse.

I samarbejde med KMD har KOMBIT inviteret til et lignende webinar for de kommuner, der bruger Momentum, den 17. december 2024.

KLIK-opgave målrettet ydelseschefer i gang

Den 20. november sendte KOMBIT en KLIK-opgave ud til alle kommuner. Da KOMBIT sender autoritativ information og invitationer til ydelseschefer og tilsvarende ledelsesniveau, er det er væsentligt at præcisere rollen KY-Faglige leder (Ydelseschef). Målet er, at modtagerne på denne liste er Ydelseschefer eller er på tilsvarende ledelsesniveau.

Målet med KLIK-opgaven er, at I skal tage stilling til, om denne rolle er korrekt besat, dvs. af en ydelseschef eller en chef på svarende ledelsesniveau.

Sidste frist for at besvare KLIK-opgaven er den 18. december 2024.

Få overblik over de vigtigste aktiviteter og tidslinje for reformen hos STAR

STAR har opdateret aktiviteter og tidslinje for implementering af nyt kontanthjælpssystem.

Klik her og få et overblik.

Besøgsrunde hos de kommunale ydelseschefer

KOMBIT har sammen med KL netop gennemført en landsdækkende besøgsrunde med de 8 netværk for de kommunale ydelseschefer. Her drøftede vi de enkelte kommuners forberedelse og implementering af den kommende kontanthjælpsreform. Et af punkterne på dagsordenen var en drøftelse af de ledelsesmæssige opmærksomhedspunkter koblet til kontanthjælpsreformen, hvor vi fik mulighed for at inspirere hinanden og samtidig fik indsamlet en lang række konkrete ideer og materialer fra en lang række kommuner. Dem ser vi nu frem til at dele bredt med kommunerne i den kommende tid.

En række af disse vil indgå som direkte indspark i vores løbende udvikling og formidling af implementeringsaktiviteter frem mod reformens ikrafttræden.

Det var en god oplevelse for os i KOMBIT og KL at se, hvor mange gode tanker, initiativer og konkrete materialer, der er i spil i de enkelte kommuner. Men også at der ligger en vigtig opgave for KOMBIT i at indsamle og udstille disse materialer for alle kommuner i et ”inspirationsbibliotek”, som kan tilgås og viderebearbejdes af de enkelte kommuner. Vi vil bruge de næste uger til at bearbejde det indsamlede materiale og vender primo januar retur til kommunerne med nærmere information om, hvordan det kan tilgås.

Møderne bekræftede os i, at kommunerne under ét er meget velforberedte og oplever at stå et ”godt sted” i forhold til udførelsen af de kommende lokale overgangsopgaver, der kan påbegyndes umiddelbart efter 6. januar 2025. Vi ser frem til det fortsatte samarbejde i det nye år – og helt konkret allerede primo januar, hvor kommunerne i praksis kan påbegynde deres første reformopgaver.

Indstationerede søges til reformarbejdet

Hvis du har indsigt i kontanthjælpsområet og lyst til at gøre en forskel for alle landets kommuner, så har vi brug for din hjælp!

Reformteamet søger nemlig en kommunal indstationeret, der skal deltage i arbejdet med kontanthjælpsreformen.

Som kommunal indstationeret får du mulighed for at indtage en central rolle i udviklingen og implementeringen af reformen i et tæt samarbejde med KOMBIT og andre kommuner, hvilket blandt andet vil give dig en værdifuld indsigt i KY, som du kan bruge fremtiden. Helt konkret har vi brug for din viden om brugen af KY i hverdagen samt input til, hvordan vi bedst understøtter den nye lovgivning. Du vil få oplæring i de konkrete opgaver, mens du fodrer os med viden.

Du vil indgå i et af to teams sammen med KY-forretningskonsulenter, som arbejder med udvalgte dele af Kontanthjælpsreformen.

Hvis det lyder interessant, så kan du sende en mail til KY@kombit.dk, hvor du fortæller lidt om dig selv, hvad der motiverer dig, og hvilke arbejdsområder du har på kontanthjælpsområdet.

Indberetningspause i YUMU januar 2025

Vi nærmer os afslutningen på året, og i den forbindelse vil vi lige minde om, at det ikke er muligt at indberette YUMU via ydelsesrefusion.dk i perioden 10.-31. januar 2025, da systemet i denne periode er i gang med beregningen i januar 2025 (data fra 2024).

Du finder processen for og vejledning til indberetning af YUMU ved at klikke her

Du kan også finde vejledningen på YRs dokumentbibliotek. Se afsnittet ”Videndeling og nyheder” og menupunktet Vejledninger. Filen er navngivet med ”YUMU vejledning”.

Bogføring i forbindelse med årsskiftet

De månedlige bogføringsfiler fra Ydelsesrefusion indeholder bogføringsdato på den sidste hverdag i måneden. For data fra december, som beregnes i kørslen i januar 2025, vil filen være stemplet med den 31.01.2025.

KOMBIT vil i januar tilstræbe at udsende en meddelelse om, at bogføringsfilen er på vej, som minimum dagen inden den faktiske udsendelse af filen. Dette er gældende for både den ”almindelige” beregning og for YUMU-beregningen.

16-12-2024