Automatisering

Automatisering som drivkraft i ydelsesløsningerne: Fra systemleverance til velfærdsproduktion

22-09-2025
Nyhed Automatisering Arbejdsmarked Beskæftigelse

Kontanthjælpsreformen, der blev implementeret i KY den 1. juli 2025, var den største ydelsesreform i nyere tid og samtidig en af de største ændringer på ydelsesområdet i mange år. Bag de politiske beslutninger gemmer sig en teknologisk transformation, hvor digitalisering og automatisering spiller en afgørende rolle i at realisere reformens potentiale.

Automatisering i it-løsninger spiller en central rolle i moderne offentlige systemer, særligt inden for ydelsesområdet. Her er det især løsningerne, Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) og Kommunernes Pensionssystem (KP), der er præget af en høj grad af automatik, som effektivt frigør ressourcer fra sagsbehandlere og skaber mere tid til direkte borgerkontakt. Og med Kontanthjælpsreformen er automatikken i Kommunernes Ydelsessystem (KY) også øget betydeligt. Automatiseringen bidrager samtidig til en styrket digitalisering, hvor processer bliver mere smidige, ensartede og mindre afhængige af manuel behandling. Resultatet er både øget kvalitet og hurtigere service.

Automatisering som velfærdsproducent
For Anja Svane, forvaltningschef for Arbejdsmarked og Beskæftigelse, er menneskelig kontakt og borgerfokus helt essentielt, når det drejer sig om automatisering: 

”Når automatisering lykkes, kan den være medproducerende af velfærd. Et konkret eksempel er kontanthjælpsreformen, der introducerede fuldautomatiseringen af medicintilskud. Det betød, at borgere nu slipper for at udfylde ansøgninger og fremvise bevillinger på apoteket, og at kommunale medarbejdere frigøres fra rutineprægede opgaver. Det skaber rum for mere menneskelig kontakt og fokus på individuelle løsninger, og vigtigst af alt: tid til borgerne”, fortæller Anja.

Digitalisering med ansvar: Sammen med Apotekerforeningen for mere automatisering
I et tæt samarbejde med tilskudskonsulent Gitte Hessner og innovationskonsulent Martin Palm Krener fra Danmarks Apotekerforening er medicintilskuddet i KY blevet automatiseret. Både Gitte og Martin ser på vegne af apotekerne en stor fordel og et enormt potentiale i automatisering: 

”Alt for mange borgere oplever stadig, at vejen til medicintilskud går gennem papirblanketter og bureaukratiske processer. Det er ikke tidssvarende og det går ud over de svageste borgere. Vi ser et stort potentiale for at digitalisere de resterende bevillinger i både KY og KP (Kommunernes Pensionssystem),” siger Martin og fortsætter:

”Samarbejdet med KOMBIT har vist, hvad der er muligt, når vi prioriterer effektivitet og borgernes behov. På kort tid har vi sammen automatiseret medicintilskuddet i KY, og gjort det direkte tilgængeligt på apotekerne. Det er et konkret eksempel på, hvordan digitalisering kan frigive ressourcer og styrke den offentlige service.”

Gitte tilføjer, at Apotekerforeningen deler KOMBITs ambition om mere automatisering. ”Det handler ikke kun om teknologi, men om at levere en service til borgerne, der er moderne, menneskelig og ansvarlig. Når vi frigiver tid fra sagsbehandling både for kommuner og apoteker, så skaber vi rum for nærvær og kvalitet i mødet med borgeren”, slutter Gitte.

Digital understøttelse af kerneopgaven
Reformen forenkler kontanthjælpssystemet til én ydelse med fire satser og specifikke tillæg. For at håndtere denne omstilling har KY-teamet og kommunerne udført et imponerende forberedende arbejde. Og automatisering bidrager til, at ydelsesmedarbejderne får frigjort administrativ tid.

Mennesket i centrum af teknologien
Digitalisering er ikke blot en teknisk leverance. Det er en praksis, der påvirker både kommunernes arbejdsgange og borgernes liv. Derfor er det afgørende, at automatiseringen sker succesfuldt med blik for, at der sidder mennesker i den anden ende. Det handler om at skabe løsninger, der fungerer i virkeligheden og gør en positiv forskel.

Men succesen kræver mere end teknologi. Den involverer også:

  • Drøftelser med lovgivere
  • Justeringer i bekendtgørelser
  • Kodning og integration med leverandører
  • Samarbejde med apotekernes systemer
  • Og ikke mindst: et fælles målbillede og stærkt samarbejde med kommunerne

Alle vigtige parametre for den digitale understøttelse af kontanthjælpsreformen.

 KOMBITs rolle i den offentlige sektor
KOMBIT spiller en central rolle i denne transformation. Ikke kun på ydelsesområdet, men bredt i den offentlige sektor. Vores opgave er ikke blot at levere it-systemer, men at sikre, at digitaliseringen omsættes til reel velfærd. Det kræver samarbejde, forståelse for kommunernes behov og en konstant dialog med alle aktører.

Kontanthjælpsreformen er mere end en politisk beslutning. Den er en teknologisk og digitaliserings-succeshistorie. Automatisering og digitalisering er ikke mål i sig selv, men midler til at styrke velfærden. Når der implementeres med omtanke og samarbejde, kan det frigøre ressourcer, forenkle processer og sætte mennesket i centrum. Reformen viser, hvordan teknologi og velfærd kan gå hånd i hånd, hvis vi tør tænke helhedsorienteret”, slutter Anja.

Anja Krogh Svane, chef for Arbejdsmarked og Beskæftigelse i KOMBIT

 

Kontaktperson

Anja Svane
Forvaltningschef
Arbejdsmarked og Beskæftigelse