KOMBIT har igangsat to store udbud, der markerer et strategisk skifte i måden, de fælleskommunale it-løsninger skal drives og udvikles på.
Det ene er et genudbud af Støttesystemerne, der er en del af den fælleskommunale it-infrastruktur, det andet er etableringen af en ny fælles driftsplatform. Sammen skal de danne et moderne, sikkert og mere fleksibelt fundament for kommunernes digitale infrastruktur.
Som KOMBITs COO/CFO, Søren Kromann, også har givet udtryk for i Computerworld, markerer de to udbud et klart brud med den gamle model for drift og udvikling. Hvor KOMBIT tidligere samlede det hele i én kontrakt, bevæger organisationen sig nu mod en mere fleksibel og markedsorienteret struktur.
Beslutningen udspringer af en erkendelse af, at teknologien og leverandørmarkedet har ændret sig, hvor leverandørerne i dag specialiserer sig enten inden for applikationsudvikling eller drift, og fordi fremtidens løsninger kræver større agilitet, sikkerhed og skalerbarhed.
Et solidt grundlag for den fremtidige drift
Med de to udbud får KOMBIT for første gang en fælles driftsplatform, der kan bruges til at drifte flere løsninger på tværs af løsningsporteføljen. Støttesystemerne bliver de første løsninger, der flyttes over på platformen, men teknologien er tænkt bredt, så flere løsninger senere kan kobles på.
Det betyder, at fremtidige løsninger ikke nødvendigvis skal have deres egen særskilte driftsplatform, men i stedet kan bygge videre på et fælles fundament, hvor infrastruktur- sikkerhed, -overvågning og -skalerbarhed allerede er på plads.
Selvom der er tale om to selvstændige kontrakter, er de designet til at spille sammen. Driftsplatformen leverer den fysiske motor, mens Støttesystemerne viser vejen som de første løsninger, der flyttes over.
- Etablering af fælles driftsplatform
Her leveres de grundlæggende tekniske byggesten som fx servere, virtuelle maskiner, netværk, datalagring mv. - Udvikling og vedligehold af Støttesystemerne
Her ligger ansvaret for selve applikationerne – det vil sige programkoden, data og funktionalitet, som kommunerne bruger i deres daglige arbejde.
Den nye opdeling giver god mening ifølge Martin Skeem, Chef for Fælleskommunal Infrastruktur i KOMBIT:
”Det er ikke længere realistisk at forvente, at én leverandør kan være bedst til alt. Vi ønsker at trække på de bedste kompetencer inden for hvert område – og give markedet mulighed for at konkurrere dér, hvor de er stærkest”, siger Martin Skeem.
Og fortsætter:
”Vi ønsker at skabe en klar adskillelse mellem de leverandører, der skal sikre en robust og sikker drift, og dem, der skal stå for udvikling og forbedring af løsningerne. Det giver os bedre styring, større konkurrence og mindre afhængighed”.

