Udbud

Udbud offentliggjort: Støttesystemerne bliver de første på KOMBITs nye fælles driftsplatform

03-11-2025
Nyhed Infrastruktur

KOMBIT tager første skridt mod en ny driftsmodel, hvor løsninger samles på en fælles platform. Støttesystemerne bliver de første til at flytte med.

KOMBIT har igangsat to store udbud, der markerer et strategisk skifte i måden, de fælleskommunale it-løsninger skal drives og udvikles på.

Det ene er et genudbud af Støttesystemerne, der er en del af den fælleskommunale it-infrastruktur, det andet er etableringen af en ny fælles driftsplatform. Sammen skal de danne et moderne, sikkert og mere fleksibelt fundament for kommunernes digitale infrastruktur.

Som KOMBITs COO/CFO, Søren Kromann, også har givet udtryk for i Computerworld, markerer de to udbud et klart brud med den gamle model for drift og udvikling. Hvor KOMBIT tidligere samlede det hele i én kontrakt, bevæger organisationen sig nu mod en mere fleksibel og markedsorienteret struktur.

Beslutningen udspringer af en erkendelse af, at teknologien og leverandørmarkedet har ændret sig, hvor leverandørerne i dag specialiserer sig enten inden for applikationsudvikling eller drift, og fordi fremtidens løsninger kræver større agilitet, sikkerhed og skalerbarhed.

Et solidt grundlag for den fremtidige drift

Med de to udbud får KOMBIT for første gang en fælles driftsplatform, der kan bruges til at drifte flere løsninger på tværs af løsningsporteføljen. Støttesystemerne bliver de første løsninger, der flyttes over på platformen, men teknologien er tænkt bredt, så flere løsninger senere kan kobles på.

Det betyder, at fremtidige løsninger ikke nødvendigvis skal have deres egen særskilte driftsplatform, men i stedet kan bygge videre på et fælles fundament, hvor infrastruktur- sikkerhed, -overvågning og -skalerbarhed allerede er på plads.
Selvom der er tale om to selvstændige kontrakter, er de designet til at spille sammen. Driftsplatformen leverer den fysiske motor, mens Støttesystemerne viser vejen som de første løsninger, der flyttes over.

  • Etablering af fælles driftsplatform
    Her leveres de grundlæggende tekniske byggesten som fx servere, virtuelle maskiner, netværk, datalagring mv.

  • Udvikling og vedligehold af Støttesystemerne
    Her ligger ansvaret for selve applikationerne – det vil sige programkoden, data og funktionalitet, som kommunerne bruger i deres daglige arbejde.

Den nye opdeling giver god mening ifølge Martin Skeem, Chef for Fælleskommunal Infrastruktur i KOMBIT:

”Det er ikke længere realistisk at forvente, at én leverandør kan være bedst til alt. Vi ønsker at trække på de bedste kompetencer inden for hvert område – og give markedet mulighed for at konkurrere dér, hvor de er stærkest”, siger Martin Skeem.

Og fortsætter:

”Vi ønsker at skabe en klar adskillelse mellem de leverandører, der skal sikre en robust og sikker drift, og dem, der skal stå for udvikling og forbedring af løsningerne. Det giver os bedre styring, større konkurrence og mindre afhængighed”.

Agil udvikling på en sikker og stabil platform

Den nye kontrakt for Støttesystemerne bygger som noget nyt på en agil tilgang til udvikling og samarbejde, hvor leverandøren og KOMBIT arbejder iterativt med løbende leverancer og tæt dialog.

”Agilitet er helt afgørende for os. Kommunernes behov ændrer sig løbende, og Støttesystemerne skal selvfølgelig kunne følge med. Den agile model gør det muligt at levere forbedringer hurtigere og reagere mere smidigt på ændringer i lovgivning og praksis”, fortæller Martin Skeem.

Den agile måde at arbejde på går hånd i hånd med etableringen af den nye fælles driftsplatform. Hvor kontrakten for Støttesystemerne skal sikre, at løsningerne kan udvikles og forbedres løbende, skal platformen levere den sikre og stabile tekniske base, som udviklingen kan ske ovenpå.

Platformen bliver designet til at være sikker, skalerbar og NIS2-compliant, og opbygges bl.a. med standardiserede komponenter og 24/7-overvågning. Det skal sikre både robusthed her og nu, men også fleksibilitet til at drifte flere KOMBIT-løsninger i fremtiden.

”I første omgang fokuserer vi på, at Støttesystemerne fungerer stabilt på den nye platform. Når det er på plads, kan vi gradvist tilføje flere løsninger i takt med at de kommer i udbud de kommende år og dermed høste gevinsterne ved fælles drift”, siger Martin Skeem.

Fra udbud til modernisering

Forberedelserne til de to udbud har stået på over et stykke tid, og bygger bl.a. på en grundig markedsdialog. Formålet har været at teste KOMBITs nye model og sikre, at den matcher både kommunernes behov og markedets modenhed.

Stine Kern Licht, der er projektleder i KOMBIT for de to udbud, fortæller:

”Vi har prioriteret en grundig dialog med markedet over flere omgange. Det har givet os værdifuld indsigt i, hvordan vi bedst kan indrette kontrakterne, så de understøtter både stabil drift og fleksibel udvikling. Den interesse og feedback, vi har fået, har været meget positiv”.

Selve udbudsprocesserne gennemføres i slutningen af 2025 og begyndelsen af 2026, hvorefter kontrakterne tildeles i løbet af 2026. Kort derefter går arbejdet i gang med den tekniske transition, hvor Støttesystemerne flyttes til den nye platform. Overgangen sker gradvist og i tæt samarbejde mellem KOMBIT, KMD og de nye leverandører for at minimere risikoen.

”Vi planlægger transitionen i to tempi. Det giver os kontrol, med et fokus på, at kommunerne oplever så få forstyrrelser i den daglige drift som muligt”, forklarer Stine Kern Licht.

Efter transitionen fortsætter arbejdet med den egentlige modernisering af Støttesystemerne og udvikling af ny funktionalitet. Den trinvise tilgang giver både forudsigelighed og fleksibilitet og skaber et solidt grundlag for at høste gevinsterne ved den nye fælles driftsplatform.

”Det er vigtigt, at vi gør tingene i den rigtige rækkefølge. Først skal vi sikre stabil drift. Derefter kan vi begynde at udnytte platformens potentiale og udvikle nyt i et mere agilt tempo”, siger hun.

Om den fælleskommunale it-infrastruktur

Den fælleskommunale it-infrastruktur, der består af Serviceplatformen og Støttesystemerne, er en digital infrastruktur, der agerer koblingsled mellem forskellige fagløsninger. Med infrastrukturen kan de enkelte fagløsninger bl.a. dele data på tværs og tilgå ensartede løsninger som adgangsstyring og indeksering af sager.

Stine Kern Licht
Stine Kern Licht
Projektleder

Information til leverandører

Udbudsbekendtgørelsen

  • Frist for ansøgning om prækvalifikation: 2. december 2025
  • Dato for opfordring til at afgive indledende tilbud: 5. januar 2026