Om udbuddet
Fælles Bibliotekssystem 2.0 skal fuldt ud erstatte det nuværende klientbaserede system. Fælles Bibliotekssystem 2.0 skal være browserbaseret og sikre, at folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre får et tidssvarende og effektivt værktøj til at understøtte deres daglige arbejde.
Foruden en længere række workshops for biblioteksansatte og medarbejdere fra pædagogiske læringscentre, hvor funktionelle behov til Fælles Bibliotekssystem 2.0 blev afdækket, har KOMBIT også nedsat en faglig følgegruppe, der har givet input og sparring og været med til at kvalificere de funktionelle krav. Derudover har KOMBIT haft indstationerede biblioteksmedarbejdere, som også har arbejdet tæt sammen med kravteamet og været med til at udforme udbudsmaterialet.
Der har løbende og senest i september 2023 været afholdt dialogmøder med leverandører af færdigudviklede og velafprøvede bibliotekssystemer. Formålet har været at få relevante leverandørers input til udbuddet, mens KOMBIT også har fået større kendskab til, hvordan eksisterende standardløsninger passer til de kommunale forretningsbehov. Disse dialoger har ligeledes været med til at forme udbudsmaterialet.
Dele af udbudsmaterialet var i slutningen af 2023 i høring hos kommunerne, og materialet er efterfølgende tilpasset på baggrund heraf.
Der er i udbuddet bl.a. lagt vægt på følgende:
- For at blive betragtet som mulig leverandør forventer vi, at leverandøren allerede har erfaring med udvikling af bibliotekssystemer i enten Danmark eller udlandet.
- Fælles Bibliotekssystem skal gå fra at være klientbaseret til browserbaseret.
- Fælles Bibliotekssystem 2.0 skal understøtte bibliotekssektorens fokus på bæredygtighed.
- Fælles Bibliotekssystem 2.0 skal understøtte effektive arbejdsgange for de professionelle brugere og være intuitivt for de mindre erfarne brugere.