Nye klarmeldingskriterier skal kvalitetssikre krav til integrationer indkøbt på SKI 02.19 rammeaftale

Med KOMBITs nye klarmeldingskriterier bliver det lettere for en pilotkommune at sikre, at leverandøren lever op til den forventede integration til den fælleskommunale infrastruktur.

I rammeaftale 02.19 SaaS-Cloud stilles der krav om, at leverandøren tilslutter sin løsning på aftalen til relevante integrationer i den fælleskommunale infrastruktur.

Til at understøtte processen omkring anvendelse og opfyldelse af funktionalitet har KOMBIT opstillet en række klarmeldingskriterier for hver af de integrationer, der er en del af SKIs rammeaftale 02.19.

Med klarmeldingskriterierne har vi forsøgt at gøre det nemt og overskueligt for pilotkommunen og pilotkommunens leverandør at kvalitetssikre de fælleskommunale integrationer, som bruges i deres løsning.

Med andre ord, så skal du som kommune kunne være sikker på, om din leverandør lever op til den forventede integration til den fælleskommunale infrastruktur. Som leverandør kan du bruge en KOMBIT klarmelding som et kvalitetsstempel af SKI 02.19 integrationerne, som du anvender i din løsning.

En tjekliste til kvalitetssikring af integrationer

I Viborg Kommune hilser man de nye klarmeldingskriterier velkommen. Det er et værktøj, som man har manglet i den kommunale it-værktøjskasse.

It- og digitaliseringschef i Viborg Kommune, Erik Sørensen, forklarer:

”Når vi først er kommet over den første udfordring, som består i at afklare hvilke integrationer, der rent faktisk er budt ind med, og hvilke, vi som kommune, finder relevante, så er klarmeldingskriterierne et godt hjælpeværktøj. De er med til, at vi som kommune ikke står på bar bund, men rent faktisk har en tjekliste, som vi kan bruge og på den måde sikre, at vores leverandør lever op til kravene.”

It- og digitaliseringschefen er dog også opmærksom på det ekstra ansvar, man som pilotkommune påtager sig, når man gennemgår kriterierne:

”Det fordrer også, at man pilotkommune har de brede øjne på kriterierne, så der meldes negativt tilbage på kriterier, som kommunen ikke selv har interesse i, og dermed måske heller ikke har mulighed for at teste. Ellers vil man som pilotkommune kunne komme til at binde andre kommuner ved en godkendelse, som de absolut ikke er enige i”, fortæller Erik Sørensen.

Processen og dokumentpakken

Vi har samlet de relevante dokumenter og regneark i én dokumentpakke, som du kan hente i Digitaliseringskataloget eller i linket øverst til højre på denne side.

I dokumentpakken finder du en nærmere beskrivelse af klarmeldingsprocessen og de integrationsspecifikke klarmeldingskriterier, samt hvilke trin du skal igennem for at komme i mål med klarmeldingen.

Har du spørgsmål eller behov for en uddybende forklaring, kan du kontakte Kommunernes Data og Infrastruktur (KDI) ved KOMBIT på kdi@kombit.dk.

Klik på billedet for at se billedet i fuld størrelse

 

Kontakt

Chefkonsulent / Forretningsudvikler
6146 4011