Udbud - den fælleskommunale data- og it-infrastruktur

Denne side opdateres løbende med nyt om udbuddet af drift, videreudvikling og innovation af den fælleskommunale data- og infrastruktur.

Udbuddet af den fællesoffentlige data- og it-infrastruktur skal give kommunerne frihed og muligheder i den digitale fremtid. Den nye leverandør, IBM - der vandt genudbuddet af Serviceplatformen - skal sammen med kommunerne være med til at videreudvikle fundamentet for fremtidens digitale kommune gennem en sikker, sammenhængende og innovativ it-infrastruktur.

Indhold i udbuddet

Udbuddet inkluderer en række områder, der skal sikre, at kommunerne får billigere og bedre adgang til data og services, der kan genbruges på tværs af kommunernes fagløsninger - og på sigt andre offentlige løsninger. Udbuddet skal bl.a.:

  • Sikre drift, vedligeholdelse og videreudvikling af Serviceplatformen i 6 til 10 år
  • Sikre drift og videreudvikling af Serviceplatformens hjemmeside og administrationsmodul
  • Sikre åbenhed, så Serviceplatformen kan dele data, som forskellige leverandører har bidraget med udvikling og specialistviden til
  • Sikre Serviceplatformen understøtter datadeling mellem fælleskommunale digitale økosystemer

Om Serviceplatformen

På vegne af kommunerne indkøber KOMBIT data og funktionalitet fra fag- og kildesystemer som eksempelvis SKAT, CPR- og CVR-registret. Disse services udstilles efterfølgende på Serviceplatformen, så kommuner, ATP og it-leverandører kan benytte dem til kommunale it-systemer.

Serviceplatformen er  i sin tid udviklet af Systematic Software Engineering (SSE), der også står for den løbende forvaltning af platformen. Serviceplatformen har været i drift siden den 1. januar 2013. 

 

Kontakt

Chefkonsulent / Projektleder
22158579