Teknik, Miljø og Borgerservice

Gennem stærke samarbejder på tværs af kommuner, styrelser og stat arbejder vi hver dag på at udvikle og videreudvikle brugervenlige, driftsstabile og langtidsholdbare it-løsninger til gavn for borgere, virksomheder og kommuner på Teknik-, Miljø- og Borgerserviceområdet.

I KOMBITs forvaltningsområde Teknik, Miljø og Borgerservice er vi ca. 50 medarbejdere som i tæt samarbejde med styrelser, stat og kommuner udvikler og videreudvikler brugervenlige, driftsstabile og langtidsholdbare selvbetjening- og forvaltningsløsninger inden for områderne Teknik, Miljø og Borgerservice.

Gennem vores stærke samarbejder har vi et klart mål:

Vores it-løsninger skal muliggøre øget "hjælp til selvhjælp" for den enkelte borger og herved frigive ressourcer hos kommunerne.

Vores løsninger

Vi har ansvaret for seks it-løsninger, hvoraf de fleste allerede er i drift og flere står over for en snarlig konkurrenceudsættelse. Du kan finde en oversigt over vores løsninger under fanen 'it-løsninger'.

Med Sags- og Partsoverblik (SAPA) og Borgerblikket udstiller vi data på tværs af fagområder, myndigheder, sektorer og systemer til gavn for kommunale medarbejdere og borgere. Formålet er at skabe et bedre overblik, mere effektive arbejdsgange og herigennem bedre borgerservice. Det samme gør sig gældende i BBR (Bygnings- og Boligregistret), hvor kommunerne, borgerne (ejere) og virksomheder kan se data om ejendomme og fremsende rettelse til disse data på en let tilgængelig måde. Vi har en klar ambition om, at vi i fremtiden kan udstille energidata fra BBR på en relevant måde for særligt kommunerne fx i FLIS eller via dataudtræk, ligesom det skal være muligt for en borger at se sine byggesager fra Byg og Miljø og følge sit kørekortforløb ved hjælp af data fra Køreprøvebooking i Borgerblikket.

Dette er eksempler på nogle af de initiativer, som vi arbejder på i området for Teknik, Miljø og Borgerservice. Derudover glæder vi os til, at vi inden for nærmeste fremtid kan præsentere Danmarks nye VALG-løsning.

Vi hjælper kommunerne ved at hjælpe borgerne

I KOMBITs forvaltningsområde Teknik, Miljø og Borgerservice sætter vi borgeren i centrum. Vi frigiver ressourcer hos kommunen ved at sikre borgerne tryg digital adgang til kommunale serviceydelser. Vores it-løsninger fremmer "hjælp til selvhjælp" og gør det nemmere for borgerne at betjene sig selv.

Portræt, DOA
Dorthe Andersen
Forvaltningschef