Oversigt over release-indhold i Fælles Bibliotekssystem

Fælles Bibliotekssystem udvikles løbende. Se den opdaterede oversigt over indhold i kommende og nyligt afsluttede releases her.

Fælles Bibliotekssystem udvikles løbende. Styregruppen for Bibliotekernes Data og It beslutter på baggrund af forslag og rådgivning fra projektets faggruppe, hvilke funktioner der udvikles. Du kan læse mere om organiseringen i FBS her. 

Vi udgiver nye versioner ca. hver 14. dag. Funktionerne kommer løbende, men ikke nødvendigvis i den rækkefølge, de er oplistet. Releasens slutdato, skal derfor ses som den dato, hvor alle funktioner i den pågældende release, senest vil være leveret.

ÆNDRINGER I RELEASEPLANEN - KORTERE TID MELLEM HOVEDRELEASES

For at skabe en kortere planlægningshorisont og dermed også mulighed for større fleksibilitet, ændres længden af vores hovedreleases (inkrementer) fra tre til to måneder.
I den forbindelse ændres navngivningen også for hver hovedrelease. 1.15 hedder således 2019-Apr, og næste hovedrelease vil være 2019-Jun osv. Der ændres ikke på releasenummereringen.

2020-MAJ inkrementet indeholder 4 releases:

1.20.1 - tilgængelig fra onsdag den 18. marts 2020
Bemærk: Udgår pga. Covid-19 situationen.

1.20.2 - tilgængelig fra onsdag den 3. april 2020
Bemærk: Udgår pga. Covid-19 situationen.

1.20.3 - tilgængelig fra onsdag den 22. april.
Bemærk: Indeholder også de ændringer, der var planlagt til 1.20.1 og 1.20.2

1.21.0 - tilgængelig fra onsdag den 6. maj

Release notes er tilgængelig på fbsudrulning.dk fredagen før releasen.

Ny funktionalitet til FBS/Cicero LMS og Cicero Surf dokumenteres i brugervejledningerne i forbindelse med release.

Link Brugervejledning til FBS/Ciero LMS

Link til Brugervejledning til Cicero Surf

 

2020-FEB inkrementet indeholder 5 releases:

1.19.1 - tilgængelig fra onsdag den 8. januar 2020

1.19.2 - tilgængelig fra onsdag den 22. januar 2020

1.19.3 - tilgængelig fra onsdag den 5. februar 2020

1.19.4 - tilgængelig fra onsdag den 19. februar 2020

1.20.0 - tilgængelig fra onsdag den 4. marts 2020

Indholdet i de fem reales er planlagt til at være:

Cicero Installer
Cicero Installer udvides med flere muligheder for at styre opdateringer og rettigheder til klienten (1.19.1, den 7. januar 2020).

Bogbusholdepladser som afhentningssted
Det er nu muligt i at anvende bogbusholdepladser som afhentningsfilial ved bestilling i bibliotek.dk og ved fjernlån (1.19.1, den 7. januar 2020)

Billedbøger m.m.
Det er fremover indholdet i felt 038*a, som afgør om materialet er en billedbog eller en tegneserie. Der indsættes komma mellem forfatterens fornavn og efternavn, hvis den bibliografiske post indeholder felterne 652/654*h og 652/65*a. The Beatles og tilsvarende sorteres nu korrekt som B og ikke T, da der nu tages højde for sorteringsværdien (1.19.1, den 7. januar 2020).

Reservationsfane
I F2 er der tilføjet en ny fane Reservation, hvor det er muligt at fremsøge reservationer og se detaljer og historik for reservationer. Det er også muligt at opsætte et job, som fjerne tilknyttet materialer for reservationer, der er gået i stå (1.19.1, den 7. januar 2020)

Automodtagelse af tidsskrifter
Fremover vil FBS/Cicero kunne håndtere modtagelse af tidsskrifter, som leverandøren har klargjort til automodtagelse.

Forbedringer til Cicero Surf

  • Øget brugervenlighed i forbindelse med oprettelse af bookinger
  • Visning af beholdning for online poster
  • Visning af antal udlånte materialer på booking
  • Afhentningssted er default lånerens tilhørsfilial

Aflevering af fjernlån
Det bliver muligt at konfigurere om fjernlån skal gå direkte i 5.2 Returneret til långivende bibliotek i forbindelse med aflevering/pseudoaflevering.
Der implementeres også automatik for en række statusskift.

Statistik
Cicero statistikmodul udvides med rapport til Stikprøvekontrol af servicemål for materialeoverbygningen (centralbibliotekerne).

Webservices
Opdatering af OpenSearch til version 5.2 (søgning i databrønden).
Udvidelse af Holdings ITems Update med Branch-ID (biblioteksnummer for filial) og information om materialet er/er ikke til fjernlån.

 

2019-OKT inkrementet indeholder 3 releases:
1.17.1 tilgængelig fra den 18. september 2019
1.17.2 tilgængelig fra den 2. oktober 2019
1.17.3 tilgængelig fra den 30. oktober 2019

Indholdet i de tre releases er planlagt til at være:

  • Ændre gebyrtilskrivningen i FBS til gældende lovgivning og tolkning
  • Udeladelse af noter importeret med UNI-Login’s Infotjeneste (ws17)
  • Spærring af bruger login (brute force)
  • Bookinglængde er materialets udlånstid; forberedelsesdage
  • Ændringer af FBS-numre for bogbusholdepladser
  • Sortering af materialer i FBS ved manglende svar fra IMS
  • Liste over reservationer, som ikke er i kontinuerligt flow, dvs. gået i stå
  • Automatisk generering af rapporter til Danmarks Statistik
  • Automatisk generering af rapporter til SLKS
  • Erstatning af AppAuth service (nyt UNI-Login)

2019-AUG inkrementet indholder 4 releases:
1.16.1 tilgængelig fra den 3. juli 2019
1.16.2 tilgængelig fra den 7. august 2019
1.16.3 tilgængelig fra den 21. august 2019
1.17.0 tilgængelig fra den 4. september 2019

Indholdet i de fire releases er planlagt til at være følgende ændringer:

  • Depoter fra Bibliotekscenter for Integration (BFI) skal ikke indgå i bestand, tilvækst og kassationsstatistikker i FBS
  • Rettelse i beholdninger (HoldingsItemsUpdate)
  • Afskrivning af forældet mellemværende
  • Lukkedage og booking
  • Booking skal følge køredage
  • Statistik på alle data i Systemet (overførsel til FAKTOR)
  • Mulighed for generering af en plukliste som dækker flere filialer
  • Håndtering af reserveringer der ikke kan opfyldes hvis materiale bortkommes
  • Ny proces for mellemværender - læs videre her
  • Tilretning af erstatningspriser

2019-JUN inkrementet indholder 3 releases:
1.15.1 tilgængelig fra den 8. maj 2019
1.15.2 tilgængelig fra den 22. maj 2019
1.16.0 tilgængelig fra den 19. juni 2019

Indholdet i de tre releases er planlagt til at være følgende ændringer:

  • Lukkedage og booking - bookingfunktionaliteten i Cicero LMS og Cicero Surf udvides til at forhindre at Fra og Til datoerne er lukkedage på leveringsstedet
  • Booking skal følge køredage - bookingfunktionaliteten i Cicero LMS og Cicero Surf udvides til at tage hensyn til køredage for ruter defineret i F6
  • Forbedringer til CULR. Udsat til 2019-AUG inkrementet, leveres senst den 3. september.
  • Udfyldelse af ændringsårsagskode - Cicero udvides med, at debitorintegrationen inkluderer elementet //RateUdskrifter/Ændringer
  • Tilretning af erstatningspriser – Mulighed for at gennemse erstatninger inden de overføres til debitorsystemet
  • Statistik på alle data i systemet (FAKTOR)
  • Cicero Web opgradering – Cicero Surf udvides med avanceret søgning.
  • Mulighed for generering af en plukliste, som dækker flere filialer
  • Håndtering af reserveringer, der ikke kan opfyldes hvis materiale bortkommes
  • Ny proces for mellemværender – Automatisering af udsendelse af saldoopgørelser. Bemærk: Forventes først idriftsat den 3. september 2019.
  • Nedlæggelse af integrationen fra FBS til DBCs OpenUtc.

2019-Apr – indeholder således nedenstående 3 releases:
1.14.1 20.03.2019
1.14.2 03.04.2019
1.15.0 24.04.2019

Efter planen indeholder releasen 2019-APR følgende ændringer:

Automatisk sletning af inaktive lånere.
Lånere som ikke har været aktive i 3 år (konfigurerbart), og som ikke har nogen udestående mellemværende eller erstatninger kan slettes automatisk.

Oprette, ændre og slette filial
Filialer kan fremover oprettes, ændres og slettes af systemadministratorer på FBS.

Specialhåndtering af reservationer
Muligt i FBS at angive, at reservationer fra udvalgte lånergrupper skal håndteres specielt.

P-nummer og EAN på virksomhedlånere
Muligt at registrere P-nummer og EAN på virksomhedslånere i lånerregisteret.

Indhold i release 1.13 - leveres senest den 8. januar 2019

  • Ny statistikrapport ”Udlån per kommune”
    Med denne rapport kan kommunen udtrække en opgørelse over folkebibliotekets udlån til lånere bosat uden for kommunen med henblik på opkrævning af mellemkommunal betaling.
     
  • Opfyldelse af booking med andet faustnummer
    Advis, hvis en booking bliver opfyldt med et materiale, som ikke er identisk med det faustnummer, som bookingen er oprettet på.
     
  • Lukkedage skal forlænge afhentningsfrist.
     
  • Validering af mobilnumre
    Sikre, at mobilnumre, som indtastes i FBS indeholder landekode.

Releasedatoer 1.13

1.12.0                   02.10.2018
1.12.1                   23.10.2018
1.12.2                   06.11.2018
1.12.3                   20.11.2018
1.12.4                   04.12.2018
1.13.0                   08.01.2019

Indhold i release 1.12 - leveres senest den 2. oktober 2018

Release 1.12 udrulles i perioden fra den 7. august til den 2. oktober med to ugers interval og forventes at indeholde disse nye funktioner:
 

  • Rettighedsstyring
    Det bliver nu muligt at opsætte regler for det administratives personales adgang til lånerinformationer, fx spærre for PLC-ansattes adgang til lånerinformationer på andre PLC’er i kommunen.
     
  • Udvidelse af standardvisningsformatet for bibliografiske poster
    Tilføjelse af lix- og letal samt ukontrollerede emneord i standardvisningsformatet.
     
  • Afhentningsfilial angivet i ISO18626
    FBS anvender den afhentningsfilial, som er angivet i bibliotek.dk bestillingen.
     
  • Ændringer til udskrivning af klasseliste med stregkoder
    Der indsættes sideskift og overskrift efter hver klasse, så der kan udskrives stregkodelister for flere klasser på én gang.
     
  • Oversigt over udlånte materialer til lånergruppe udvides med materialets pris (beregnet til PLC-området)
    Mulighed for at få vist materialets pris i ”Oversigt over udlånte materialer til lånergruppe (F5 Lister  --> Udlån).
     
  • Udvidelse af printskabelon for saldoopgørelse
    Printskabelon for saldoopgørelse kan udvides med oprettelsesdatoen for mellemværende, materialets afleveringsfrist og materialets afleveringsdato hvis denne findes.
     
  • Parallelreservation udstilles i Web API
    Muliggør at låner, som default, ikke skal tage stilling til udgave ved bestilling af materiale i DDBCMS.
     
  • Opdatering af integrationer mod DBC-services
    Opdatering af OpenAgency til version 2.34 og OrderReceipt til version 1.3 (release 1.11.1)
     
  • Reservationsnoter
    Muligt at påføre, ændre og slette en note på reservationer (release 1.11.1)

Releasedatoer 1.12

1.11.1             07.08. 2018
1.11.2             21.08. 2018
1.11.3             04.09. 2018
1.11.4             18.09. 2018
1.12.               02.10. 2018

 

Indhold i release 1.11 - leveres senest den 26. juni 2018

  • Opgradering til version 3 af STIL ws17 (Lånerimport fra STIL)
  • Navn og klassebetegnelse (lånergrupper) på reservationsnoter og øvrige printskabeloner, som indeholder information om en låner
  • Opdatering af Moreinfo til version 2.11
  • Afvikling af Java Webstart
  • Rettighedsstyring (mulighed for at styre personalets adgang til lånerinformation baseret på låners tilhørsfilial)
  • Debitorintegration - Håndtering af eksisterende mellemværender
  • Udvidelse af standardvisningsformatet for bibliografiske poster i FBS LMS
  • Genbrug af information i systemet
  • Reservationsnoter
  • Opdatering af integrationer mod DBC service
  • Opdatering af webservicen OpenAgency til version 2.34 og opdatering af webservicen OrderReceipt til  version 1.3

 Releasedatoer 1.11
 1.10.1    24.04.2018
 1.10.2    08.05.2018
 1.10.3    22.05.2018
 1.10.4   12.06.2018
 1.11.0   26.06.2018

Indhold i release 1.10 - leveres senest den 11. april 2018

  • Genbrug af søgehistorik
  • Ændring af afhentningssted for aktive reservationer
  • Vedligeholdelse af biblioteker i lånerregisteret
     

Indhold i release 1.9 - leveres senest 12. januar 2018

  • Korrekt dato for sidste udlån
  • Skoleportalen (Cicero Web) tilpasset iPad
  • Materialestatus efter aflevering (mulighed for at biblioteker både kan håndtere filialer som anvender IMS og filialer, som ikke anvender IMS i samme agency
  • Flytning af Horsens gymnasier til korrekt agency
  • Afvikling af Java Webstart. Installationen af Cicero på klientmaskiner ændres, så FBS-klienten fremover indeholder Java og således vil være uafhængig af, hvilken Java-version, der er installeret på klientmaskinen (pc)
  • Opsætning af automatisk generering af standardrapporter og ad hoc-rapportering ud fra relevante søgesæt fra systemet.

Hertil kommer en række fejlrettelser

Indhold i release 1.8 - leveret senest 26. oktober 2017

  • Opgavestyringssystem, hvor det er muligt at delegere og styre opgaver på forskellige niveauer. Eksempler på opgaver kan fx være materialevalg, materialepleje og pakning af materiale.
  • Udtræk af data til brug for forskellige typer af udlånsstatistikker.
  • Udtræk af data til brug for forskellige typer af beholdningsstatistikker.
  • Udtræk af data til brug for forskellige typer af lånerstatistikker.
  • Funktion til at udlåne et klassesæt til en hel klasse af gangen uden at skulle scanne den enkelte elev for hvert udlån. Funktionen er især vigtig for skolerne omkring det nye skoleår.
  • Værge modtager gebyr i stedet for barn: Angivelse af værger i kommunikationen med kommunens debitorsystemet i tilfælde af, at låneren ikke er myndig. I dag sendes sådanne mellemværende ikke til debitorsystemet.
  • ”Senest scannet på” er en fremrykning af visning af en del af materialehistorikken, og bibliotekerne vil dermed spare klik på at tilgå historikken. I detaljevisning indsættes et nyt felt ”Senest scannet på” – hvis et materiale ikke er, hvor det burde, vil biblioteket umiddelbart kunne se, hvor materialet sidst er ”rørt”. For materialer (både flydende og faste), som er hjemme og placeret, hvor de bør være, vil feltet ”Senest scannet” og feltet ”Filial” være identiske.
  • I flere kommuner anvendes RFID læse/skrive software og hardware leveret fra P.V. Supa. Der er således behov for at den administrative klient kan fungere med RFID scannere og tilhørende driver-software fra P.V. Supa.
  • SIP2 checkin respons, Næste låner. Smartlocker udstyr fra Bibliotheca a/s, som er i brug på Ishøj bibliotek, har et behov for yderligere informationer end de, der er inkluderet i den oprindelige SIP2 specifikation, og som heller ikke er understøttet af FBS SIP2 Profilen.
  • Integration mellem Systemet og Statsbiblioteket (E-Depot). E-depot har til formål, at understøtte bibliotekernes processer med hensyn til kassation af monografisk materiale. Hensigten er, at Statsbiblioteket kun modtager det materiale, som man ønsker at indlemme i depotfunktionen i forhold til bibliotekets definerede normtal for forskellige materialetyper.
  • Opdatering af HoldingItemsUpdate. Formålet med opgraderingen er at bringe overensstemmelse mellem beholdningsoplysningerne i FBS og fælleskataloget Danbib og hermed også bibliotek.dk.

 

 

Kontakt

Seniorkonsulent / It-konsulent
2249 3679